• Anonym (Rosalisa)

Varför firar ni påsk era hycklare???

Varför firar ni som inte är kristna påsk? Ni sitter där och nubbar på Jesu bekostnad utan att bry er ett dugg om hur han led på korset.Ni vräker i er gotter och låter ungarna proppa i sig godis.Vet era barn över huvudtaget varför man firar påsk? Nu menar jag inte bara för att påskharen ska komma med godis till baren och ni ska få en suparhelg??Nej ni borde arbeta istället och låta oss kristna fira jesu uppståndelse på den tredje dagen utan baksmälla Hyckarev är ni som firar påsk utan att veta vad man ska fira

• Svar på tråden Varför firar ni påsk era hycklare???
  • Anonym
    Anonym (Rosalisa) skrev 2013-03-29 09:25:08 följande:
    Den stenen kan du själv gå och lägga dig bakom

Jobbigt att vara så okunnig va...? Det blev llite pinsamt för dig det här, tur att du är anonym.
  • Trailer trash TT

Själv ska jag vara så okristlig man bara kan nu när det är långfredag.Först gymmet,sen spela datorspel,lyssna på dödsmetal och äta pizza  *rap*

Manyok
  • Anonym (Rosalisa)
    Anonym skrev 2013-03-29 09:26:30 följande:

Jobbigt att vara så okunnig va...? Det blev llite pinsamt för dig det här, tur att du är anonym.
    Jasså ? Och vad är det som är så pinsamt då? Det får stå för dig själv .Du är ju anonym du med.
  • Anonym (Rosalisa)
    Trailer trash TT skrev 2013-03-29 09:27:45 följande:
    Själv ska jag vara så okristlig man bara kan nu när det är långfredag.Först gymmet,sen spela datorspel,lyssna på dödsmetal och äta pizza  *rap*
    Det gör du rätt i ,istället för att hyckla och låtsas att Jesus betyder något.
  • Anonym
    Simon 681 skrev 2013-03-29 08:08:21 följande:
    Du är inte besvärad av de inslagen som är från en annan religion?
    Påskharen bekymrar mej inte så mycket, många högtider är ju en blandning av olika traditioner.
    Så jag firar påsken till minne av Jesu död och uppståndelse och gömmer påskägg och äter godis med gott samve

• Baby Firefly

Själv firar jag av den enkla anledningen att jag är ledig och att morsan fixar en godisjakt på sin tomt. Det firar jag såklart med en rejäl sup.

• Jennie med ie

Jag tror faktiskt att både Jesus själv och vår Herre har fullt överseende med att även troende har icke-kristna inslag i både jul- och påskfirandet

• Rikard
    Simon 681 skrev 2013-03-28 21:57:19 följande:
    Vi firar vårens gudinna Ostara (jämför "easter"), som, får fruktbarheten att återvända till världen. Därför använder vi oss av fruktbarhetssymboler som ägg och kaniner i symboliken.

Historien om de målade äggen har att göra med att Ostara förbarmade sig över en försfrusen fågel som inte längre kunde flyga  och förvandlade fågeln till en hare, som på så sätt kunde skydda sina ägg genom att gömma dem. Ostara blev sedan arg på haren och kastade upp henne i skyn där hon blev en stjärnbild. Vid påskhögtiden fick dock haren komma ner och ge vackert målade ägg till barnen som firade Ostaras högtid.

Jag antar att ni kristna inte ger bort/ gömmer påskägg?
    Det där med äggen har väl även en enkel zoologisk förklaring. Det är vår och hönorna börjar värpa mer.
    Sedan föregicks ju påsken förut av fastan, från den feta tisdagen till påsken, och då samlades äggen på hög.
  • Simon 681
    Rikard skrev 2013-03-29 10:42:59 följande:
    Det där med äggen har väl även en enkel zoologisk förklaring. Det är vår och hönorna börjar värpa mer.
    Sedan föregicks ju påsken förut av fastan, från den feta tisdagen till påsken, och då samlades äggen på hög.
    Vad jag menar är att traditionen med barn som får/leta reda på målade ägg som göms/ges bort av en hare är direkt från Ostarakulten. Att folk är glada över att det är vår och äter mycket ägg är mer generellt.
  • Thaleya1

Jag tycker man får fira som man vill för vilken anledning man vill.

Jag har inte firat påsk denna påsk, men  jag firar påsk för att det är gott med godis, det är kul att leta ägg, de är kul att människor kommer med påskkort, det är kul att klä ut sig till påskkärrig, det är kul att ordna påskbrasa eller äta lite godare middag. Det är ett ypperligt tillfälle att ta tillvara på och fira påskharen eller vad det nu är man tror på, eller kanske bara fira att man är ledig eller att man ska till blåkulla!

Svar på tråden Varför firar ni påsk era hycklare???