• Anonym (Rosalisa)

Varför firar ni påsk era hycklare???

Varför firar ni som inte är kristna påsk? Ni sitter där och nubbar på Jesu bekostnad utan att bry er ett dugg om hur han led på korset.Ni vräker i er gotter och låter ungarna proppa i sig godis.Vet era barn över huvudtaget varför man firar påsk? Nu menar jag inte bara för att påskharen ska komma med godis till baren och ni ska få en suparhelg??Nej ni borde arbeta istället och låta oss kristna fira jesu uppståndelse på den tredje dagen utan baksmälla Hyckarev är ni som firar påsk utan att veta vad man ska fira

• Svar på tråden Varför firar ni påsk era hycklare???
  • ex ungue leonem
    Ojsan skrev 2013-03-27 21:09:11 följande:
    det gjorde han säkert, han tyckte säkert om godis också, för att inte tala om att han gillade vin!

Ja där ser man..han fick dricka vin under påsken han
    Vill du läsa min blogg?
  • sextiotalist
    Anonym (Rosalisa) skrev 2013-03-27 21:06:07 följande:
    Ja det undrar jag också harar och ägg har inget med  Jesus att göra! Om du vill fira hedning tradition-varsågod
    Nåja, vårens ankomst har firats långt innan Sverige blev kristet, man firade vårdagjämningen, judarna har firat påsk långt innan Jesu tid (då firas uttåget ur Egypten)
    Så man kan nog säga att påskfirandet är långt mycket äldre än 2000 år och den äldsta påsken var inte religös (eller är ett uttåg ur Egypten religöst)  
  • Lindir
    Sadie skrev 2013-03-27 21:02:51 följande:
    Vi firar påsk för att irritera såna som dig. Hela påskafton sitter vi och hånskrattar.
    Det låter som en plan!
    Rude and not ginger
  • Pissenisse

Påsk firar vi för att man är ledig från jobb och skolor så hela familjen får möjlighet att träffas samtidigt. Sen brukar det vara extrapris på små chokladägg med nåt färgglatt foliepapper över, bara det är ju anledning till att fira.

• shakennotstörd

Tycker det i så fall finns större anledning att fråga sig varför kristna firar Jul med jultome, lussekatter ,pepparkaksbockar osv.Det är om något dubbelmoral!

F.ö. hålller jag med om att TS mest framstår som en religiös stolle!  

• Anonym

Jag firar påsk därför att det är en sed sen urminnes tider att fira vårens ankomst (och att hönorna äntligen börjar värpa igen) som inte har ett skit med kristendom att göra. Kristendom har genom tiderna och kulturerna anammat lokala sedvänjor och kristnat dem för att på så sätt lägga beslag på högtiderna som om vore det enda rätta.

Jag firar jul (midvinterblot) också. Och midsommar (*räcker ut tungan åt kyrkan*)

Fira du din påsk, älska din nästa och hycklande nog - fördöm och hata alla som inte gör samma som du.

• Anonym (Rosalisa)

Ni snyltar er in på den kristna traditionen bara för att få vara lediga och julen den ska vi inte tala om vilket kommersiellt jippo ni gjort av den

• tetrahydrofolate

Vi firar Easter, alltså vårhögtiden baserad på den gamla hediska traditionen (Eostara). Vi tar in grenar och klär och får ägg från påskharen (ägg är en symbol för nytt liv, har inget med jesus att göra). Sen är det höst här nu, men det kan inte hjälpas. Jag försökte vända på högtiderna ett år, men min son förstår inte riktigt varför alla andra barn får påskägg och inte han. Så vi höstdekorerar lite fast vi firar med vårsymboler .

Vi är inte kristna och firar ingenting som har med jesus att göra. Dvs inte skärtosdagen osv. Vi har heller ingen julkrubba vid jul utan firar enligt gamla hedniska traditioner, fast utan offer då då, eftersom vi är veganer

• La Lola

Varför?
    För att vi är hycklare har du ju just påpekat.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • tetrahydrofolate
    Anonym (Rosalisa) skrev 2013-03-27 21:22:09 följande:
    Ni snyltar er in på den kristna traditionen bara för att få vara lediga och julen den ska vi inte tala om vilket kommersiellt jippo ni gjort av den
    Problemet är att kristna som vi tog över våra hedniska traditioner. Jesus föddes inte vid jul, till exempel. Vi har dock mestadels tagit tillbaka dom nu.
Svar på tråden Varför firar ni påsk era hycklare???