• Anonym (trebarnsmamma)

5-åring simulerar värk i benen?

Jag har en 5-åring som till och från klagar på att hon har ont i benen. Hon kan/vill då inte klä på sig utan hjälp. Det är aldrig på kvällen. Hon har inte varma eller svullna leder. Vi har sökt läkare på grund av detta tidigare och då har de inte hittat något fysiskt fel. En läkare förklarade för henne att hon var frisk - och då gick hon hem utan problem (trots att hon haltat illa i 2 dagar innan vi kom dit).

En gång var det så illa att jag fick hämta henne på förskolan för att hon inte kunde gå.. Fick låna en syskonvagn för att ens få med henne hem. Gick raka vägen till vårdcentralen som tog det på största allvar. Det slutade med att hon fick åka rullstol och taxi till barnsjukhuset på östra. De tog blodprov på henne och hittade inget förutom en vanlig infektion i kroppen. Teorin var då att infektionen satt sig på lederna på henne. Dagen efter var hon helt bra igen. Den här episoden var i samband med flytt och nytt dagis som hon inte trivdes på. Naturligtvis kopplade vi samman detta och tänkte att det var ett uttryck för att hon inte ville gå dit. 

Idag var det då dags igen. Den här gången ska hon i väg till Borås djurpark med sin gudmor (som hon älskar) och några andra barn + vuxna. Ändå börjar hon dagen med att klaga på ont i benet och halta. Jag förklarar för henne att hon inte kan åka med om hon inte kan gå. Hon insisterar på att hon ska med samtidigt som hon fortsätter hela morgonen att halta och klaga på benet. 

Vi vet snart inte vad vi ska tro om det här beteendet. Är det någon som varit med om något liknande?? 

Kan tillägga att hon sedan 2-årsåldern haft väldigt mycket känslostormar och utbrott som inte går att lugna ner, bara att vänta ut. Hon är extremt viljestark och bråkar om det mesta. Hon vägrar ofta äta och vägrade bajsa på toaletten när hon var yngre. Hon är glad och väldigt energisk men har ett hett temperament som dock bara visar sig hemma. Hennes humör kan sätta tonen för en hel helg.. På förskolan och med andra vuxna är hon glad och det är aldrig några problem.         

• Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?
  • Anonym (Lisa)

Barn kan absolut simulera för att få uppmärksamhet. När jag var två år blev jag stucken av en getting i halsen, fick svårt att andas och mina föräldrar blev jätteoroliga. Nu hann vi aldrig till sjukhus och det gick bra, jag kvävdes uppenbarligen inte eftersom jag är vuxen. Men under lång tid efter, av och till under två års tid så fick jag andningsproblem så fort jag inte fick min vilja igenom. Mina föräldrar har berättat historien och också hur himmelens svårt det var att veta om de skulle reagera eller ignorera. Tänk om de sagt åt mig att simulera och jag just den gången blivit stucken andra gången eller satt mat i halsen.

• Anonym (Lisa)

Skall vara: ... sagt åt mig att SLUTA simulera.....

• Anonym (Min fejkis)
    Anonym (Lisa) skrev 2013-04-08 08:23:08 följande:
    Barn kan absolut simulera för att få uppmärksamhet. När jag var två år blev jag stucken av en getting i halsen, fick svårt att andas och mina föräldrar blev jätteoroliga. Nu hann vi aldrig till sjukhus och det gick bra, jag kvävdes uppenbarligen inte eftersom jag är vuxen. Men under lång tid efter, av och till under två års tid så fick jag andningsproblem så fort jag inte fick min vilja igenom. Mina föräldrar har berättat historien och också hur himmelens svårt det var att veta om de skulle reagera eller ignorera. Tänk om de sagt åt mig att simulera och jag just den gången blivit stucken andra gången eller satt mat i halsen.
    Ja, det är jätte vanligt att barn anammar sånt här beteende !

(Tur att du inte kvävdes! :) ) 
  • Starkast

Har bara läst Ts då det är så många sidor så svarar bara utifrån den. Nej TS. Ett så litet barn gör inte något så utstuderat som att simulera smärta. En orsak FINNS men vad orsaken kan vara vad som helst. Kan vara vanlig växtvärk också. I den åldern och något yngre fick mitt yngsta barn akut smärta i sitt ben ibland. Det bara kom från ingenstans. Var till akutenflera gånger och de t.o.m undersökte honom för cancer i skelettet. Inget fel hittades. Det onda återkom ju ibland ändå. Ett par år senare visade det sig att han hade en form av barnepilepsi. Läkaren kunde inte säga att det onda benet var pga epilepsin, men från den dagen han fick hjälp med den sjukdomen så har det onda aldrig mer kommit! Inte en enda gång. Kroppen kan spela spratt och reagera på alla möjliga sätt. Men det gäller att klura ut vad den menar... Men ett barn som är 5år hittar inte på så. Felet kan vist vara psykiskt. Men hon känner den och den ska tas på allvar. Smärta är en känsla.

• Errol Flynn

Min son höll på likadant precis innan han fyllde 5. Han satt på golvet och grät och vägrade resa sig för att det gjorde så ont. Han höll på extra mycket i en månads tid och då marscherade jag upp till vårdcentralen så fick de ta blodprover för att utesluta leukemi (han hade lite feber vissa av gångerna). Jag var relativt säker på att det inte var leukemi men tanken hade hunnit slå rot och jag tänkte ändå på det 24/7 och låg vaken på nätterna och grubblade. Han har slutat nu och jag utgår från att det var växtvärk.
    Hoppas det går över snart TS.

• UlrikaTillheden
    http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=49&Barns+utveckling+4-6+%E5r
     Det psykosociala när det kommer till barn är komplexa. Det är kanske simulering och det är helt normalt i den åldern, särskilt om man har småsyskon. Gå in på länken och läs lite det är intressant och man får en annan syn på barnen när man är påläst. För det är lätt att bli irriterad och negativ över en sak man inte tror är helt normalt.  
  • Principessa

Min bror hade hemsk växtvärk när han var liten. Det ända sim hjälpte var att bli masserad och ligga i varmt bad någon timme. Bara läst ts och det som slog mig är att det är hemsk växtvärk.

• Tvillingoxe

Har de kollat höften på henne? Googla Perthes. Min dotter har det och det låter lite som ditt barn kan ha det...

• ExitSong

Hej,

när jag läste till sjuksköterska pratade en ortoped om något som kallas för "snuva i knäet/höften/foten" som tydligen kan drabba barn, vad jag minns tex i samband med en förkylning. Då får de hälta som kommer och går. Jag tror inte så många känner till det men det kan helt klart vara värt att kolla upp hos en ortoped som vet lite mer, om inte annat så för att utesluta det och växtvärk. Barn ska ju vilja springa och skutta! Hoppas ni får ordning på vad det är!

Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?