• Anonym (trebarnsmamma)

5-åring simulerar värk i benen?

Jag har en 5-åring som till och från klagar på att hon har ont i benen. Hon kan/vill då inte klä på sig utan hjälp. Det är aldrig på kvällen. Hon har inte varma eller svullna leder. Vi har sökt läkare på grund av detta tidigare och då har de inte hittat något fysiskt fel. En läkare förklarade för henne att hon var frisk - och då gick hon hem utan problem (trots att hon haltat illa i 2 dagar innan vi kom dit).

En gång var det så illa att jag fick hämta henne på förskolan för att hon inte kunde gå.. Fick låna en syskonvagn för att ens få med henne hem. Gick raka vägen till vårdcentralen som tog det på största allvar. Det slutade med att hon fick åka rullstol och taxi till barnsjukhuset på östra. De tog blodprov på henne och hittade inget förutom en vanlig infektion i kroppen. Teorin var då att infektionen satt sig på lederna på henne. Dagen efter var hon helt bra igen. Den här episoden var i samband med flytt och nytt dagis som hon inte trivdes på. Naturligtvis kopplade vi samman detta och tänkte att det var ett uttryck för att hon inte ville gå dit. 

Idag var det då dags igen. Den här gången ska hon i väg till Borås djurpark med sin gudmor (som hon älskar) och några andra barn + vuxna. Ändå börjar hon dagen med att klaga på ont i benet och halta. Jag förklarar för henne att hon inte kan åka med om hon inte kan gå. Hon insisterar på att hon ska med samtidigt som hon fortsätter hela morgonen att halta och klaga på benet. 

Vi vet snart inte vad vi ska tro om det här beteendet. Är det någon som varit med om något liknande?? 

Kan tillägga att hon sedan 2-årsåldern haft väldigt mycket känslostormar och utbrott som inte går att lugna ner, bara att vänta ut. Hon är extremt viljestark och bråkar om det mesta. Hon vägrar ofta äta och vägrade bajsa på toaletten när hon var yngre. Hon är glad och väldigt energisk men har ett hett temperament som dock bara visar sig hemma. Hennes humör kan sätta tonen för en hel helg.. På förskolan och med andra vuxna är hon glad och det är aldrig några problem.         

• Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?
  • Gudinnan
    Isch skrev 2013-04-08 13:03:56 följande:
    Gudinnan

Ja han har återkommande höftsnuva. Har läst att det kan leda till permanenta höftproblem, så jag hoppas att han ska slippa det! Framförallt då han är väldigt aktiv, så att inte kunna springa hur som helst hade varit jättejobbigt för honom.
    Hur går det för din son? Kan han hänga med andra i samma ålder i spring och lek, eller behöver han ta det lite lugnare?
    Vi har kolla upp detta och op läkaren vad dom nu heter sa att han inte vågade operara honom då han var så liten som kan ge komplikationer.
    Han sa också att det blir värre för honom när han får växtvärk JO MAN TACKAR han gråter av värken  
    Han kan springa lite efter men att gå långa stunder så får han super ont i sina ben av att gå o gå dagarna långa.
    På kvällarna så kan han knappt sova då det gör så fruktansvärt ont på honom.
    Men allt vi vet efter vi kollade upp honom så är det att hans höft går innåt.
    Det började med att han var en liten pojke och han började gå och han gick in med benenistället för utåt.
    Så vi kolla upp detta innan det gjorde så ont på honom.  
    men allt var pga av att han var så stor när han föddes och benen var så långa så han hade trångt inne i magen och allt blev bara fel.
    Nu blir han ju snart 5 år gammal i aug.
    Men jag hoppas han någongång får det bättre.      
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Ordis
    Gudinnan skrev 2013-04-08 15:48:31 följande:
    Vi har kolla upp detta och op läkaren vad dom nu heter sa att han inte vågade operara honom då han var så liten som kan ge komplikationer.
    Han sa också att det blir värre för honom när han får växtvärk JO MAN TACKAR han gråter av värken  
    Han kan springa lite efter men att gå långa stunder så får han super ont i sina ben av att gå o gå dagarna långa.
    På kvällarna så kan han knappt sova då det gör så fruktansvärt ont på honom.
    Men allt vi vet efter vi kollade upp honom så är det att hans höft går innåt.
    Det började med att han var en liten pojke och han började gå och han gick in med benenistället för utåt.
    Så vi kolla upp detta innan det gjorde så ont på honom.  
    men allt var pga av att han var så stor när han föddes och benen var så långa så han hade trångt inne i magen och allt blev bara fel.
    Nu blir han ju snart 5 år gammal i aug.
    Men jag hoppas han någongång får det bättre.      
    Har ni varit hos en kiropraktor och justerat höften på honom? En kiropraktor kanske kan hjälpa?
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Anonym

Barnet har säkert ont. Det är inte normalt att ett litet barn inte vill springa! Ge barnet lite Alvedon när det mår dåligt.
    En kiropraktor får inte behandla barn under 8 år.
    Det är inte ovanligt att ett barn kan ha växtvärk från och till i flera år! 

• Starkast
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-07 18:22:51 följande:
    Eller så kan man hitta på av ren lust! Till exempel att mamma kräks när hon egentligen är frisk. Där finns det inte olika sätt att se på saken - det är helt enkelt inte sant.

Skillnaden ligger i att ett barn aldrig gör detta utstuderat, utan det är en form av rop på hjälp!

En 5-åring haltar inte heller en hel dag i en djurpark, en 5-åring skulle glömma av sig och sluta halta när något spännande hände, eftersom deras hjärna ännu inte är utvecklad att klara av båda dessa saker samtidigt.

Hon kan även ha trott att du var hemma och kräktes. Kanske gjorde du det en annan dag? Kanske hade du sagt något om kräk/illamående/magong i något annat sammanhang? Kanske hade barnet drömt om det på natten?
    Ett barn är ett barn och skiljer inte alltid ut saker på samma sätt. Att säga att hon rent ut ljuger tycker jag tyder på att det vore bra att gå en kurs/läsa på om barns utveckling och hur de och deras hjärna fungerar. Att kalla en 5-åring lögnare tycker jag är väldigt hårt och elakt faktiskt.
    Mina barn har sagt liknande saker, och sedan blivit förvånade när det inte stämde eftersom de trodde det var så. Tycker de flesta föräldrar någon gång berättar om liknande händelser, dock med ett skratt om hur tokigt det kan bli och aldrig någonsin har jag hört något kalla sitt barn lögnare. Plocka fram ert barnasinne och lär er förstå era barns språk.

När du dessutom beskriver både det ena och det andra om sjukdomar i släkten, tidigare höftledsproblem etc.  så känns det verkligen för mig ÄNNU märkligare att ens överväga simulans.
  • Starkast
    Anonym skrev 2013-04-08 13:37:42 följande:
    Jodå, det gör de. Inte med "avsikt" direkt, utan för att det blir ett inlärt beteende.
    Nej. Det finns alltid en orsak! Oavsätt om den är fysisk eller psykisk.
    (Även vuxna som ljuger har en orsak till det.)

En 5-åring skulle ex. glömma bort att halta när spännande saker hände på en djurpark. Förmågan att göra båda sakerna finns faktiskt inte ännu.
  • Gudinnan
    Ordis skrev 2013-04-08 17:13:47 följande:
    Har ni varit hos en kiropraktor och justerat höften på honom? En kiropraktor kanske kan hjälpa?

otroped och kiropraktor och ingen vågade inte göra något då var han 4 år gammal han blir 5 år 14 aug och har fortfarande problem med höften.
    Den e likom sne går inått på honom och inte som en normal höft ska göra.
    Vi fick rådet att hålla koll på honom och vi skulle kontakta igen men det vet jag inte när vi ska kontakta.
    Men vi kommer att kontakta snart igen.
    det blir en ingrepp på honom operation då.    
  • Gudinnan

och det klarar jag som mamma inte av

• Anonym

Det första som slog mig när jag läste TS var "snuva i höften" Coxitis simplex. Min son hade det när han var 4 år, helt plötsligt kunde han inte gå. Jag trodde han bara var lat och ville bli buren, men han hade snuva i höften. Han sa att han hade ont i knät.

• Anemone
    Anonym (Lisa) skrev 2013-04-08 08:23:08 följande:
    Barn kan absolut simulera för att få uppmärksamhet. När jag var två år blev jag stucken av en getting i halsen, fick svårt att andas och mina föräldrar blev jätteoroliga. Nu hann vi aldrig till sjukhus och det gick bra, jag kvävdes uppenbarligen inte eftersom jag är vuxen. Men under lång tid efter, av och till under två års tid så fick jag andningsproblem så fort jag inte fick min vilja igenom. Mina föräldrar har berättat historien och också hur himmelens svårt det var att veta om de skulle reagera eller ignorera. Tänk om de sagt åt mig att simulera och jag just den gången blivit stucken andra gången eller satt mat i halsen.
    Det måste ha varit otäckt att bli getingstucken och fått svårt att andas. Det kan ju ha varit så att när du blev upprörd så  triggade det igång de otäcka minnena. 

Helt fel att säga att åt barnet "Nej, nu hittar du bara på eller att ignorera". Om man nu vet att ingen geting finns och barnet ser opåverkat ut skulle jag ha sagt ungefär " Kom så öppnar vi balkongdörren och släpper in lite frisk lust så kommer det nog att kännas bättre" och försöka avleda (utan att låta barnet få sin ursprungliga vilja igenom för det).
  • Silke
    Anonym skrev 2013-04-08 19:48:40 följande:
    Barnet har säkert ont. Det är inte normalt att ett litet barn inte vill springa! Ge barnet lite Alvedon när det mår dåligt.
    En kiropraktor får inte behandla barn under 8 år.
    Det är inte ovanligt att ett barn kan ha växtvärk från och till i flera år! 
    Jag har inte följt med i tråden. Men råkade se detta. Vad är det för tokig missuppfattning??! Självklart får en kiropraktor med adekvat utbildning behandla barn. Man behandlar t.o.m. spädbarn med utmärkta resultat. ("Kolik" kan bero på skador från förlossningen t.ex.) Har personlig erfarenhet av detta. 

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Behandlingar/Kiropraktik/

http://www.kirotaby.se/ 
Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?