• Anonym (trebarnsmamma)

5-åring simulerar värk i benen?

Jag har en 5-åring som till och från klagar på att hon har ont i benen. Hon kan/vill då inte klä på sig utan hjälp. Det är aldrig på kvällen. Hon har inte varma eller svullna leder. Vi har sökt läkare på grund av detta tidigare och då har de inte hittat något fysiskt fel. En läkare förklarade för henne att hon var frisk - och då gick hon hem utan problem (trots att hon haltat illa i 2 dagar innan vi kom dit).

En gång var det så illa att jag fick hämta henne på förskolan för att hon inte kunde gå.. Fick låna en syskonvagn för att ens få med henne hem. Gick raka vägen till vårdcentralen som tog det på största allvar. Det slutade med att hon fick åka rullstol och taxi till barnsjukhuset på östra. De tog blodprov på henne och hittade inget förutom en vanlig infektion i kroppen. Teorin var då att infektionen satt sig på lederna på henne. Dagen efter var hon helt bra igen. Den här episoden var i samband med flytt och nytt dagis som hon inte trivdes på. Naturligtvis kopplade vi samman detta och tänkte att det var ett uttryck för att hon inte ville gå dit. 

Idag var det då dags igen. Den här gången ska hon i väg till Borås djurpark med sin gudmor (som hon älskar) och några andra barn + vuxna. Ändå börjar hon dagen med att klaga på ont i benet och halta. Jag förklarar för henne att hon inte kan åka med om hon inte kan gå. Hon insisterar på att hon ska med samtidigt som hon fortsätter hela morgonen att halta och klaga på benet. 

Vi vet snart inte vad vi ska tro om det här beteendet. Är det någon som varit med om något liknande?? 

Kan tillägga att hon sedan 2-årsåldern haft väldigt mycket känslostormar och utbrott som inte går att lugna ner, bara att vänta ut. Hon är extremt viljestark och bråkar om det mesta. Hon vägrar ofta äta och vägrade bajsa på toaletten när hon var yngre. Hon är glad och väldigt energisk men har ett hett temperament som dock bara visar sig hemma. Hennes humör kan sätta tonen för en hel helg.. På förskolan och med andra vuxna är hon glad och det är aldrig några problem.         

• Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?
  • Tvillingoxe
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-21 17:48:03 följande:
    Det är verkligen jättejobbigt att inte veta.. 

Jag har nu övergått till att känna mig övertygad om att det inte är påhitt. På grund av hur det har utvecklat sig. Häromdagen var vi ute hela förmiddagen och gick långt/lekte i lekpark osv. Sedan gick hon ut en sväng till på e.m. med kompis och lekte vilt igen. I natt vaknade hon med värk och har idag legat i sängen i princip  Tidigare har vi inte kunnat se något samband mellan aktivitet och symptom (det verkade också uppstå när det var dagis, tråkiga saker, etc), men nu verkar det ju så. 

Vi väntar nu på remiss för att röntga höfterna (hon föddes med höftledslux och fick ha skena i 3mån).     
    Det låter mer och mer som Perthes, allt jag säger. Precis så hade min dotter det och nu två år senare är allt tillbaka till det normala (nästan). Pma mig om du vill prata. :)
  • Anonym (trebarnsmamma)
    Tvillingoxe skrev 2013-04-22 07:38:09 följande:
    Det låter mer och mer som Perthes, allt jag säger. Precis så hade min dotter det och nu två år senare är allt tillbaka till det normala (nästan). Pma mig om du vill prata. :)

Tack! Jag kanske gör det. 

I gårkväll fick hon dock ont i både armen och handen också.. Hon fick ta både ipren och värmekudde när hon skulle sova. Nu på morgonen haltar hon fortfarande (hade svårt att ta sig upp ur sängen) och har ont i ena armen. Jag vet inte vad jag ska tro. Väntar på att vårdcentralen ska ringa upp.    
  • Anonym (trebarnsmamma)
    augustisten skrev 2013-04-22 19:16:56 följande:
    Se till att testa för borrelia också. Det är lurigt och kan ge liknande symptom.

augustisten skrev 2013-04-22 19:16:56 följande:
    Se till att testa för borrelia också. Det är lurigt och kan ge liknande symptom.

Japp. Hamnade på barnakuten idag och där togs bl.a borreliaprov för att vara på den säkra sidan. Hon hade förhöjt crp och blodplättar, svullet knä, lätt rodnad på armen och utslag i armvecket. Feberrosiga kinder. Vi fick remiss till barnreumatolog och inflammationsdämpande medicin.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-23 21:31:32 följande:

Japp. Hamnade på barnakuten idag och där togs bl.a borreliaprov för att vara på den säkra sidan. Hon hade förhöjt crp och blodplättar, svullet knä, lätt rodnad på armen och utslag i armvecket. Feberrosiga kinder. Vi fick remiss till barnreumatolog och inflammationsdämpande medicin.
    Oj! Hoppas ni hittar orsaken snart.
  • augustisten
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-23 21:31:32 följande:

Vad skönt att ni får hjälp!
  • Anonym (Undrar)

Hur  har det gått för er?

• Anonym (trebarnsmamma)
    Anonym (Undrar) skrev 2013-05-07 08:37:28 följande:
    Hur  har det gått för er?

Vi väntar fortfarande på brev från barnreumatologen för att se om hon blir prioriterad eller inte. Nu kan man dock märka ett tydligt mönster: Hon blir sämre efter för mycket aktivitet. Det är jättesvårt att veta hur mycket lek hon orkar med innan det blir för mycket, svårt att begränsa en vild 5-åring som bara vill springa..
    Vi skulle verkligen behöva komma in till reumatologen och få mer hjälp. Medicinen hon har nu hjälper ju inte när hon har varit igång för mycket.   
  • Anonym (Lisa)

Besvärligt det tar sån tid. Tips är att föra dagbok så har läkarna någon info att gå på när ni väl får träffa dem eftersom ni ser ett mönster. Men det kan ta otroligt lång tid att bli utredd. Facebook har många bra diskussionsgrupper för föräldrar, kanske finns det en för barnreumatism.

Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?