• Anonym (trebarnsmamma)

5-åring simulerar värk i benen?

Jag har en 5-åring som till och från klagar på att hon har ont i benen. Hon kan/vill då inte klä på sig utan hjälp. Det är aldrig på kvällen. Hon har inte varma eller svullna leder. Vi har sökt läkare på grund av detta tidigare och då har de inte hittat något fysiskt fel. En läkare förklarade för henne att hon var frisk - och då gick hon hem utan problem (trots att hon haltat illa i 2 dagar innan vi kom dit).

En gång var det så illa att jag fick hämta henne på förskolan för att hon inte kunde gå.. Fick låna en syskonvagn för att ens få med henne hem. Gick raka vägen till vårdcentralen som tog det på största allvar. Det slutade med att hon fick åka rullstol och taxi till barnsjukhuset på östra. De tog blodprov på henne och hittade inget förutom en vanlig infektion i kroppen. Teorin var då att infektionen satt sig på lederna på henne. Dagen efter var hon helt bra igen. Den här episoden var i samband med flytt och nytt dagis som hon inte trivdes på. Naturligtvis kopplade vi samman detta och tänkte att det var ett uttryck för att hon inte ville gå dit. 

Idag var det då dags igen. Den här gången ska hon i väg till Borås djurpark med sin gudmor (som hon älskar) och några andra barn + vuxna. Ändå börjar hon dagen med att klaga på ont i benet och halta. Jag förklarar för henne att hon inte kan åka med om hon inte kan gå. Hon insisterar på att hon ska med samtidigt som hon fortsätter hela morgonen att halta och klaga på benet. 

Vi vet snart inte vad vi ska tro om det här beteendet. Är det någon som varit med om något liknande?? 

Kan tillägga att hon sedan 2-årsåldern haft väldigt mycket känslostormar och utbrott som inte går att lugna ner, bara att vänta ut. Hon är extremt viljestark och bråkar om det mesta. Hon vägrar ofta äta och vägrade bajsa på toaletten när hon var yngre. Hon är glad och väldigt energisk men har ett hett temperament som dock bara visar sig hemma. Hennes humör kan sätta tonen för en hel helg.. På förskolan och med andra vuxna är hon glad och det är aldrig några problem.         

• Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?
  • OnlyZ

Min son är en liten dramaqueen Han började halta och hålla i möbler och grejer, vi trodde att han bara fjompade sig och hade växtvärk.. Men tillslut så gick vi till vc och den läkaren skickade oss till en spec. Där rönkade dom höfterna, det visade inget konstigt, då ville dom görja ul, och det visade att han hade höftsnuva.. Har aldrig hört talas om! Men det hade han, inget farligt, inget man gör nått åt.. Mycket vila tills det försvinner.. Efter 3 veckor va det borta.. Det va väldigt skönt att veta att det va nått, att han inte bara hittade på för att få uppmärksamhet.. Har ni gjort ul?

• Anonym

Har hon en förkylning som sätter sej i höften så gör det rejält ont, vår dotter kunde knappt gå i början sedan haltade hon men det var över på ett par dagar. Hon verkade inte dålig förövrigt.

• Rocktroll

Har en 4 åring med lite samma tendenser. Vissa dagar hoppas hon runt på ett ben eller vill bli buren och det enda som "hjälper" är vad min man kallar medicinvatten. Någon droppe alvedon i lite vatten för att hon inte ska ta värkstillande varenda gång. Räcker att hon dricker vattnet så är värken plötsligt borta så det måste ju vara att hon simulerar.

.:: Vilda 090425 och Ozzy 121212 ::. rocktroll.blogg.se
  • Isch

Gudinnan

Ja han har återkommande höftsnuva. Har läst att det kan leda till permanenta höftproblem, så jag hoppas att han ska slippa det! Framförallt då han är väldigt aktiv, så att inte kunna springa hur som helst hade varit jättejobbigt för honom.
    Hur går det för din son? Kan han hänga med andra i samma ålder i spring och lek, eller behöver han ta det lite lugnare?

• Anonym
    Starkast skrev 2013-04-08 09:27:40 följande:
    Har bara läst Ts då det är så många sidor så svarar bara utifrån den. Nej TS. Ett så litet barn gör inte något så utstuderat som att simulera smärta. 
    Jodå, det gör de. Inte med "avsikt" direkt, utan för att det blir ett inlärt beteende.
  • Anonym (trebarnsmamma)

Tack för alla svar! Hinner inte läsa allt..

Hon hade grav höftluxation som nyfödd på båda sidor. På ena sidan helt ur led.

Idag har hon varit hemma med mig (lillebror på dagis) och hon hoppar runt som om inget hade hänt. Jag har sagt att jag tror på henne och hon verkade glad och lättad. Kanske känner hon då att hon inte behöver låtsas vara förlamad för att jag ska tro på det? Hon sa nyss att benen känns bättre "Mycket bättre" till och med  

Vi har dock fått en lite längre läkartid till på torsdag.     

• Anonym (trebarnsmamma)

Bra tips! Tack
  • Anonym (eds)
    Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-08 14:34:37 följande:
    Tack för alla svar! Hinner inte läsa allt.. Hon hade grav höftluxation som nyfödd på båda sidor. På ena sidan helt ur led. Idag har hon varit hemma med mig (lillebror på dagis) och hon hoppar runt som om inget hade hänt. Jag har sagt att jag tror på henne och hon verkade glad och lättad. Kanske känner hon då att hon inte behöver låtsas vara förlamad för att jag ska tro på det? Hon sa nyss att benen känns bättre "Mycket bättre" till och med   Vi har dock fått en lite längre läkartid till på torsdag.     

Anonym (trebarnsmamma) skrev 2013-04-08 14:34:37 följande:
    Tack för alla svar! Hinner inte läsa allt.. Hon hade grav höftluxation som nyfödd på båda sidor. På ena sidan helt ur led. Idag har hon varit hemma med mig (lillebror på dagis) och hon hoppar runt som om inget hade hänt. Jag har sagt att jag tror på henne och hon verkade glad och lättad. Kanske känner hon då att hon inte behöver låtsas vara förlamad för att jag ska tro på det? Hon sa nyss att benen känns bättre "Mycket bättre" till och med   Vi har dock fått en lite längre läkartid till på torsdag.     

Eftersom hon hade grav höftluxation är det ju rimligt att kolla hennes leder så hon inte är överrörlig. Att min mamma inte lyssnade på mig när jag var liten har skadat mig för livet och hon och jag har verkligen ingen bra relation. Att få höra att man bara gnäller o hittar på o inte bli trodd, sånt skadar ett barn. Tänk på det, även om hon simulerar så finns det något bakomliggande, o det kanske ändå är verkligt för henne o om hon mår så dåligt så hon simulerar smärta så behöver hon kärlek från dig, inte skäll.
  • Prins Williams Mamma

Har ni funderat på att kontakta barnpsykolog jag vet av egen erfarenhet att BUP är hur bra som helst.

Williiam 110428 lilla bebisen bf 131129
  • Anonym (trebarnsmamma)
    Anonym (eds) skrev 2013-04-08 15:04:22 följande:

Eftersom hon hade grav höftluxation är det ju rimligt att kolla hennes leder så hon inte är överrörlig. Att min mamma inte lyssnade på mig när jag var liten har skadat mig för livet och hon och jag har verkligen ingen bra relation. Att få höra att man bara gnäller o hittar på o inte bli trodd, sånt skadar ett barn. Tänk på det, även om hon simulerar så finns det något bakomliggande, o det kanske ändå är verkligt för henne o om hon mår så dåligt så hon simulerar smärta så behöver hon kärlek från dig, inte skäll.

Var har du läst att jag skällt på henne?

Samt: Vi har tid till vårdcentralen (som blir vårt 3e läkarbesök ang detta) 
Svar på tråden 5-åring simulerar värk i benen?