• Anonym (Förvirrad?)

Min pojkvän vill behålla sin kk!?

Hej

Jag träffade en kille för ett tag sedan och vi klickade väldigt bra.. började dejta och har haft trevligt.. nu har det börjat bli seriöst och man kan väl säga att vi är på väg in i ett förhållande.. 

Nu har han berättat för mig att han har en kk.. de har känt varandra i många år och så. Han säger att han inte vill förlora henne utan vill fortsätta träffa henne.. kan jag acceptera detta? Vad säger ni? Är det rimligt? 

• Svar på tråden Min pojkvän vill behålla sin kk!?
  • Haskel

TS: Jag tror ditt största problem är att du är uppfostrad, invand och inlärd att i ett förhållande är man två personer som enbart älskar varandra och enbart har sex med varandra. Nu har din "pojkvän" förklarat hur han känner, gällande kärlek och förhållande. Du tycker att det han säger verkar rimligt, men det stämmer ju inte med det som du är van vid. Dina känslor krockar och du blir förvirrad.

Till stor del hade det kunnat vara jag som var din pojkvän, jag har varit i precis hans sits. Själv vet jag att jag kan älskar min partner samtidigt som jag haft en vänskapsrelation med en gammal vän, där även sex förekommit. Men jag vet också hur oerhört svårt det varit för min partner att förstå.

Det är lika svårt och orimligt att tvinga den ena till att leva monogamt, som det är att tvinga den andra att leva polygamt. Detta är ingen fråga om rättvisa eller vad som är normalt. Detta är en fråga om vad som känns bra för dig och din partner. Det går att leva som din pojkvän önskar, men naturligtvis inte för alla. Det handlar inte om vad andra tycker, utan om vad du känner och kan tänka dig. Men däremot kan du säkert finna flera tänkvärda ord och tankar i detta forum, men låt det inte på något sätt styra dig.

• Ej okej
    Haskel skrev 2013-04-30 10:13:23 följande:
    TS: Jag tror ditt största problem är att du är uppfostrad, invand och inlärd att i ett förhållande är man två personer som enbart älskar varandra och enbart har sex med varandra. Nu har din "pojkvän" förklarat hur han känner, gällande kärlek och förhållande. Du tycker att det han säger verkar rimligt, men det stämmer ju inte med det som du är van vid. Dina känslor krockar och du blir förvirrad.

Till stor del hade det kunnat vara jag som var din pojkvän, jag har varit i precis hans sits. Själv vet jag att jag kan älskar min partner samtidigt som jag haft en vänskapsrelation med en gammal vän, där även sex förekommit. Men jag vet också hur oerhört svårt det varit för min partner att förstå.

Det är lika svårt och orimligt att tvinga den ena till att leva monogamt, som det är att tvinga den andra att leva polygamt. Detta är ingen fråga om rättvisa eller vad som är normalt. Detta är en fråga om vad som känns bra för dig och din partner. Det går att leva som din pojkvän önskar, men naturligtvis inte för alla. Det handlar inte om vad andra tycker, utan om vad du känner och kan tänka dig. Men däremot kan du säkert finna flera tänkvärda ord och tankar i detta forum, men låt det inte på något sätt styra dig.
    Ursäkta - tvinga någon att leva monogamt? Är det verkligen en så stor uppoffring? Att avstå sex med andra om man vet att det sårar ens partner, den man säger sig älska?

Ja, visst är det den gängse normen. Och det beror på att de flesta av oss faktiskt vill vara exklusiva. Eftersom vi som anser det tycker att sex är en kärleksförklaring, något exklusivt som man bara delar med den man älskar.

Det är skillnad på ett felsteg, en ONS (dvs sex utan känslor) och att ha en relation med en ""kompis" (som ni kallar det) parallellt med, låt oss kalla det, er kärleksrelation. Inte underligt att era partners blir svartsjuka, då det inte handlar om att ligga med andra för att sex är skönt utan det handlar om att ha en relation med någon annan, dvs polygami. Och det är en väldig skillnad mot att träffa någon enbart för sex.

Dessutom är det så märkligt att du och TS kille inte vill ha sex med alla era kompisar utan endast med en specifik. Varför måste ni ligga just med denna person? Varför ligger ni inte med alla era kompisar i sådana fall? Nej, för det är något speciellt med denna kompis - ni har känslor för varandra och ligger inte enbart för att sex är skönt. Mao - både du och TS kille anser att sex har man med de man älskar och ni är inte intresserade av att göra det med vem som helst.

Förstår du skillnaden? Förstår du varför du sårar din partner? 
  • Anonym (ologisk)
    Haskel skrev 2013-04-30 10:13:23 följande:

men... TS indikerar ju att han inte vill att TS ska ha sex med andra men att han inte ser problem med det för egen del.
    hur går den dubbelmoralen ihop? 
  • Ej okej
    Anonym (ologisk) skrev 2013-04-30 14:11:12 följande:

men... TS indikerar ju att han inte vill att TS ska ha sex med andra men att han inte ser problem med det för egen del.
    hur går den dubbelmoralen ihop? 
    Förstår inte vad du menar. Vem är dubbelmoralisk?

TS vill inte att hennes kille behåller sin "kompis" som KK men har svårt att bemöta sin killes logiska argumentation för att behålla.

Haskel som jag svarade ovan är inte TS. 
  • Anonym (ologisk)
    Ej okej skrev 2013-04-30 14:32:49 följande:
    Förstår inte vad du menar. Vem är dubbelmoralisk?

TS vill inte att hennes kille behåller sin "kompis" som KK men har svårt att bemöta sin killes logiska argumentation för att behålla.

Haskel som jag svarade ovan är inte TS. 

va? hur läser du?

jag frågar Haskel, som förespråkar öppna förhållanden, hur det går ihop sig när TS kille vill ha kakan och äta den, dvs han vill ha rätt att ha sex med andra men vill inte att TS ska ha det = inte ett öppet förhållande 
  • Ej okej
    Anonym (ologisk) skrev 2013-04-30 14:37:19 följande:

va? hur läser du?

jag frågar Haskel, som förespråkar öppna förhållanden, hur det går ihop sig när TS kille vill ha kakan och äta den, dvs han vill ha rätt att ha sex med andra men vill inte att TS ska ha det = inte ett öppet förhållande 
    Sorry. Hade lite bråttom där. Ber om ursäkt.

Då tycker vi likadant. 
  • Anonym (enkelt)

Detta är en av de enklaste frågor/problem som jag stött på här tror jag. 
    Lite förvånad över hur lång diskussionen kan bli men det kanske man inte borde bli :) 

När man träffar nån och kommer överens om förväntningar, hur man vill ha det med sitt gemensamma förhållande, så är det jättebra att ta upp såna här frågor, önskemål och eventuella rädslor eller begränsningar.

Det kan ju vara ett visst problem känslomässigt för TS innan hon bestämmer sig vad hon vill, hur det känns och vad hon kan tänka sig att leva med i förhållandet. Hon är ju kär i mannen och det släpper man ju inte hur lätt som helst. Sen kanske man tänker "är det MIG det är fel på.. som inte kan acceptera och vara öppen..?".
    Fullt rimliga grubblerier och tankar.

Detta behöver TS reda ut i lugn och ro med sig själv, eventuellt bolla med någon man har förtroende för.
    Vad som är helt säkert är följande:
    - Det finns inget objektivt svar på detta som säger vad som är rätt eller fel.

Alla argument om vad som är "rätt" eller "fel" blir då bara jobbiga och mer eller mindre ointressanta. Vem som helst här kan tala för sig själv, vad man själv skulle önska eller kunna tänka sig inom sin egen relation. Det kanske finns ett litet kuriosa-intresse att höra hur folk tänker.

Det hjälper dock inte TS det minsta i sitt beslut eftersom hon bestämmer utifrån vad hon vill, vad som känns rätt och vad hon kan leva med.

Även om normen är att man lever monogamt så finns det bevisligen massor av olika lösningar och konstruktioner som funkar i en del relationer, mer eller mindre bra. Det är inget anmärkningsvärt eller chockerande.
    Av det TS säger/beskriver låter det inte som hon är konstruerad för att låta mannen ha en KK vid sidan av.. men vem vet. Vore spännande att få höra hur det gick. 

• Anonym (enkelt)
    Anonym (Förvirrad?) skrev 2013-04-24 18:24:39 följande:
    Jag tycker situationen känns konstig och vet inte hur jag kommer uppleva detta. När vi har diskuterat det så har han dock kommit med väldigt många bra och sakliga argument som jag inte har haft några svar på eller motargument till.

Anledningen till att jag skrev här var att andra som tycker detta är en dum idé skulle komma med argument, men jag har knappt sett något bra argument emot. Mest har det varit långtgående slutsatser som jag inte känner passar in på vår relation alls.

De som har kommit med sakliga resonemang och intressant argument är de som typ tycker som min kille... 
    Nu har jag läst dina inlägg lite mer noga..
    Visserligen var det ett tag sen, vet inte om du är kvar TS?

Nåja. så här tänker och känner jag - och skulle argumentera om min flickvän ville ha kontakt med en gammal vän/KK och knulla honom då och då:
    Jag definierar en kärleksrelation som väldigt exklusiv, det är viktigt för mig (vet inte hur du känner TS).
    På samma sätt som min tjej/kvinna ska känna att hon är den ende för mig, den jag vänder mig till med min glädje, min lust, mina problem och mina innersta tankar.. på samma sätt vill jag att hon ska vara trogen mig och att vi ska leva exklusivt tillsammans.
    Anledningen till detta är att en sån relation blir otroligt stark då den fördjupas. Jag har andra nära relationer, med min närmaste familj eller riktigt nära vänner. Det är inga problem att kunna ha flera nära vänner men jag vill bara ha EN sexuell kärleksrelation. Det handlar om trygghet, exklusivitet och förtroende för mig.

Obs! Jag påstår inte att detta är någon objektiv sanning men det är precis så här jag känner och det är det allra mest centrala i relationen för mig - exklusivitet. Kan min tjej inte acceptera och dela denna önskan med mig så är vi inte gjorda för varandra, då är det en dealbreaker för mig.
    Inte för att jag har några moraliska problem med att andra ser det annorlunda, det är helt ok att man gör som man tycker - men det funkar inte för mig. Sorry.

Du (TS) behöver leta i dina känslor, din önskan.. och beskriva hur du vill leva, hur du vill ha din relation och din tillvaro. Om du känner att du vill leva i en exklusiv relation så ska du inte behöva "argumentera" om det, det är ingen debatt som handlar om vem som vet bäst. Det är din önskan och dina känslor.

• Haskel
    Ej okej skrev 2013-04-30 13:32:26 följande:
    Ursäkta - tvinga någon att leva monogamt? Är det verkligen en så stor uppoffring? Att avstå sex med andra om man vet att det sårar ens partner, den man säger sig älska?

Ja, visst är det den gängse normen. Och det beror på att de flesta av oss faktiskt vill vara exklusiva. Eftersom vi som anser det tycker att sex är en kärleksförklaring, något exklusivt som man bara delar med den man älskar.

Det är skillnad på ett felsteg, en ONS (dvs sex utan känslor) och att ha en relation med en ""kompis" (som ni kallar det) parallellt med, låt oss kalla det, er kärleksrelation. Inte underligt att era partners blir svartsjuka, då det inte handlar om att ligga med andra för att sex är skönt utan det handlar om att ha en relation med någon annan, dvs polygami. Och det är en väldig skillnad mot att träffa någon enbart för sex.

Dessutom är det så märkligt att du och TS kille inte vill ha sex med alla era kompisar utan endast med en specifik. Varför måste ni ligga just med denna person? Varför ligger ni inte med alla era kompisar i sådana fall? Nej, för det är något speciellt med denna kompis - ni har känslor för varandra och ligger inte enbart för att sex är skönt. Mao - både du och TS kille anser att sex har man med de man älskar och ni är inte intresserade av att göra det med vem som helst.

Förstår du skillnaden? Förstår du varför du sårar din partner? 
    Enligt mig är polyamori och "polygami" (ej månggifte) en läggning. Precis på samma sätt som homosexualitet och bisexualitet är läggningar. Vad ger du för råd till en tjej som blir kär i en homosexuell kille, menar du även då att det inte borde vara någon uppoffring för den homosexuella killen att leva ett hetroförhållande? Vad sa allmänheten för ca 20 år sedan ang. homosexualitet? De sa ungefär som många i den här tråden säger, så kan man inte leva, så kan man inte känna... Bara för att inte jag tänder på killar, säger jag inte, "det är fel, man kan inte bli kär i någon av sitt eget kön". Anledningen till att allmänheten accepterar homosexuella idag, beror på till stor del på att riksdagen beslutat, att homosexualitet är normalt. Så långt har vi ännu inte nått vad gäller polyförhållanden och polyamori. Det är inte "vanligt" att människor kan älska/vara kära, i flera personer samtidigt. Är man sjuk om man inte är "vanlig"? Det vanligaste  är ju att tjejer har långt hår, innebär det att korthåriga tjejer, är sjuka? Är det verkligen så att alla som inte känner som du, känner fel, eller känner på ett sätt "som man inte kan känna"?
    Märkligt att vi vill ha sex med en specifik vän, istället för med alla. Återigen är vi alla olika, jag är jag, ts kille är som han är. Jag kan enbart svara för mig själv, att beskriva mina känslor/min personlighet är dock en lång berättelse.
    Är det bara jag som sårar min partner, sårar inte hon mig genom att begränsa min kärlek? Hur min partner upplever det hela, kan inte heller du veta, alla känner/tänker inte som du, vi är alla olika.
  • Lindsey Egot the only one

Ska man argumentera på lika villkor gäller det att använda ord som motståndaren har svårt att argumentera emot. Använder du ordet EXKLUSIVITET kommer han ha svårt i sakfrågan framöver.

Svar på tråden Min pojkvän vill behålla sin kk!?