• Anonym (Förvirrad?)

Min pojkvän vill behålla sin kk!?

Hej

Jag träffade en kille för ett tag sedan och vi klickade väldigt bra.. började dejta och har haft trevligt.. nu har det börjat bli seriöst och man kan väl säga att vi är på väg in i ett förhållande.. 

Nu har han berättat för mig att han har en kk.. de har känt varandra i många år och så. Han säger att han inte vill förlora henne utan vill fortsätta träffa henne.. kan jag acceptera detta? Vad säger ni? Är det rimligt? 

• Svar på tråden Min pojkvän vill behålla sin kk!?
  • Ej okej

TS - du vill gärna har argument att föra fram i er diskussion angående detta ämne. Du säger att han resonerar logiskt men för mig finns inga rationella argument utan det handlar om känslor. Ni diskuterar hur er framtida kärleksrelation ska se ut, huruvida det ska finnas utrymme för andra sexuella relationer eller inte. Jag ser som sagt inga logiska motargument men väl en del emotionella.

Som jag skrev i mitt inlägg ovan #166 så vore det intressant att höra vilka argument han har till att behålla sin KK som KK (för det verkar vara huvudsyftet) för att bättre förstå hur han tänker och därmed bemöta honom. 

"Argument" emot

Jag älskar dig, vill leva med dig och inte dela dig med några andra kvinnor. För mig är mys, hångel och sex något jag endast delar med den jag älskar. Jag är inte intresserad av att ha några andra vid sidan av dig och ställer inte upp på att du har det. För mig är kärlek synonymt med mys, kyssar och sex och det är något jag endast vill dela med den jag älskar.

Jag vill också behålla mina gamla kompisar och det är okej för mig att du gör det men jag förväntar mig att du behandlar dem på samma sätt som jag behandlar mina, dvs umgås med dem med kläderna på. Om du känner att du inte kan göra det med ditt KK så tycker jag att du ska fundera på varför. Jag är ganska säker på att du inte ligger med alla dina kompisar, tjejer såväl som killar, så varför måste du göra det med henne? 

Jag förväntar mig att du behandlar mig med respekt, att du tar hänsyn till mina känslor och mina önskemål och om det är så att du vill dela din framtid med mig så får du välja bort sexuella relationer med andra. Jag tycker det är okej att ha känslor för andra, det är naturligt att tycka att andra personer är åtråvärda men man behöver inte agera på denna känsla. 

Det du ber mig om är att jag ska godkänna att du får ligga med andra kvinnor. Något slags carte blanche att vara otrogen. Du säger att det endast är ditt KK men vad händer när du får liknande känslor för någon annan. Förväntar du dig att jag ska godkänna även denna relation? Hur många ska vi vara i vårt förhållande? 

Jag köper inte ditt argument om att dina känslor för mig inte påverkas av att du ligger med andra. En relation är ett givande och tagande och om du väljer att ligga med andra så blir vår relation tämligen ensidig. Jag ger och du tar. Jag vill att vi bygger upp en relation där samma villkor för oss båda gäller men om du väljer att strunta i mina känslor och sätter dina egna behov först så kommer vår relation att halta. Mitt självförtroende och självkänsla skulle påverkas negativt då jag känner att du väljer er relation framför vår, jag skulle förändras till det sämre och inte längre vara den person du blev kär i och skulle då dina känslor för mig vara desamma?

För mig är det en självklarhet att parterna i ett förhållande respekterar varandra och tar hänsyn till varandras känslor. Att man vårdar sin relation, gör saker som ens partner mår bra av och undviker att göra sådant som sårar henne/honom. I ett bra förhållande känner man trygghet. Om du väljer att fortsätta din mys- och sexrelation med ditt KK så väljer du bort allt detta. 

• Fool

Håller med andra som skrivit , det går att argumentera för eller emot vad som helst , det är jättelätt att förhålla sig till saker på ett treoretiskt plan men en helt annan sak på ett känslomässigt plan. Relationer och sex handlar till stor del om känslor. Mao KÄNNS något fel så ÄR det oxå fel...iaf för dig. Andra känner kanske annorlunda kring det , det är upp till var och en , du ska utgå ifrån vad som känns rätt för DIG inte någon annan.

Jag tycker inte man ska ge sig in i sexuella preferenser eller olika relationsformer om det inte KÄNNS rätt , i ditt fall tror jag det handlar mer om att du gör ditt bästa för att rationalisera bort det du känner kring hans argument pga av din rädsla att förlora honom , du töjer på dina gränser mer än vad du egentligen vill av rädsla , gör inte det , att tvinga sig själv att göra saker som man egentligen inte är ok med resulterar bara i att man mår väldigt dåligt över det senare.

• Ej okej

TS - var är du? Hur går det för dig/er?

• Anonym (Nej 2)

Det låter helt fel tycker jag.
    Ska han ha kvar henne som KK..nej

Tycker det hela låter mycket konstigt, att han ens har tid att träffa sin KK... låter konstigt i mina öron...
    Har ni blivit förälskade i varandra så borde ni vara så upptagna av varandra att det inte finns så mycket tid till annat. Dom nyförälskade jag känt har i allfall bara haft ögon för varandra...då vänner brukar komma i kläm första tiden man träffar någon ny. Att han då skulle prioriterat att träffa sin KK låter konstigt.

Tycker det låter som att KKn är kvinnan han vill ha, kvinnan han vill dela sitt liv med. Men att hon inte vill binda upp sig och leva det traditionella par livet. Och att du är en person han kan ha den biten med, trygghet, boende, barn, fast punkt.... Medan det är henne han har kärlekslivet, sexet och den biten med..

• murarn P
    Anonym (Förvirrad?) skrev 2013-04-24 18:24:39 följande:
    Jag tycker situationen känns konstig och vet inte hur jag kommer uppleva detta. När vi har diskuterat det så har han dock kommit med väldigt många bra och sakliga argument som jag inte har haft några svar på eller motargument till. 
    Jag tror att det är här ditt problem ligger egentligen.

Det här är faktiskt en mer eller mindre medveten härskarteknikstendens. Vi vet alla att i vårt samhälle värderas logiskt tänkande och argumenterande (manligt och starkt) oändligt mycket mer än känslomässigt "pjoskdravel" (kvinnligt och svagt). Det är så självklart för oss att vi inte ifrågasätter det.

Din vän är 35 år gammal och van att argumentera för sina åsikter medan du låter som att du är yngre eller betydligt yngre och inte lika van att hitta argument som stöder dina åsikter.

Jag tycker att det ska räcka att du säger:

"Jag köper inte dina argument. Jag känner mig inte bekväm med tanken på att du har en sexuell relation med din vän och jag går inte med på det. Om du inte kan acceptera och respektera mina åsikter så kan vi inte ha en seriös relation i framtiden."

Ge dej inte in i en argumentation med honom för du kommer ärligt talat inte att vinna den eller kunna övertyga honom om att du har de rätta argumenten.

Det är ju inte heller realistiskt att du i framtiden ska vända dig till FL varje gång du kommer till korta i en diskussion med honom.Flört

• Life

TS, om ni båda är ok med ett öppet förhållande så fine - men då får ju han vara beredd på att du har dina egna sexuella sidovägar. Men är ni ok och känner att ni klarar av det så kör...

Vet du hans åsikt om dina KK:s? Är det ok att även du har en KK?

• Life

Såg att ni redan diskuterat öppet förhållande men att du inte är ok med det.

TS, alla sköter vi ju våra förhållanden olika och även om hela jag skriker vid tanken på att min man ska ligga med andra så vet jag att alla andra ser inte så strikt på det. Det jag reagerar på är hur du kommer må i en sådan relation, hur kommer det kännas när han är hemma hos henne och fikar? Otrohet är tufft att uppleva och har du inte varit med om det är det inget jag rekommenderar-oavsett om du är medveten om vad som pågår eller inte.

Men har ni gemensamt kommit fram till att otrohet inom förhållandet är ok och ni båda trivs med det så är det väl upp till er. Men personligen skulle jag känna mig utnyttjad... 

• nord
    Life skrev 2013-04-27 00:11:19 följande:
    Såg att ni redan diskuterat öppet förhållande men att du inte är ok med det.

TS, alla sköter vi ju våra förhållanden olika och även om hela jag skriker vid tanken på att min man ska ligga med andra så vet jag att alla andra ser inte så strikt på det. Det jag reagerar på är hur du kommer må i en sådan relation, hur kommer det kännas när han är hemma hos henne och fikar? Otrohet är tufft att uppleva och har du inte varit med om det är det inget jag rekommenderar-oavsett om du är medveten om vad som pågår eller inte.

Men har ni gemensamt kommit fram till att otrohet inom förhållandet är ok och ni båda trivs med det så är det väl upp till er. Men personligen skulle jag känna mig utnyttjad... 
    varför skulle du känna dig utnyttjad?

om din man har sex med nån annan, eller gör vad som helt egentligen, när du inte är där. vad har du då förlorat?

• YummyMami
    nord skrev 2013-04-30 08:19:28 följande:
    varför skulle du känna dig utnyttjad?

om din man har sex med nån annan, eller gör vad som helt egentligen, när du inte är där. vad har du då förlorat?

I fråga om sex - förlorad exklusivitet

I fråga om brott - tillit

I fråga om.. Frågan du ställer, hur du ställer ger en stark indikation på att du har inga problem att knulla andra i smyg, det frun inte vet om lider hon inte av mentalitet. Det är något fruktansvärt vidrig egenskap hos en människa.
    Livet liiivet, varje dag något nytt, dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • keron
    YummyMami skrev 2013-04-30 09:14:20 följande:

I fråga om sex - förlorad exklusivitet
    I fråga om brott - tillit
    I fråga om.. Frågan du ställer, hur du ställer ger en stark indikation på att du har inga problem att knulla andra i smyg, det frun inte vet om lider hon inte av mentalitet. Det är något fruktansvärt vidrig egenskap hos en människa.
Svar på tråden Min pojkvän vill behålla sin kk!?