Anonym (Förvirrad?) skrev 2013-04-24 18:24:39 följande:
Jag tycker situationen känns konstig och vet inte hur jag kommer uppleva detta. När vi har diskuterat det så har han dock kommit med väldigt många bra och sakliga argument som jag inte har haft några svar på eller motargument till.
Jag tror att det är här ditt problem ligger egentligen.
Det här är faktiskt en mer eller mindre medveten härskarteknikstendens. Vi vet alla att i vårt samhälle värderas logiskt tänkande och argumenterande (manligt och starkt) oändligt mycket mer än känslomässigt "pjoskdravel" (kvinnligt och svagt). Det är så självklart för oss att vi inte ifrågasätter det.
Din vän är 35 år gammal och van att argumentera för sina åsikter medan du låter som att du är yngre eller betydligt yngre och inte lika van att hitta argument som stöder dina åsikter.
Jag tycker att det ska räcka att du säger:
"Jag köper inte dina argument. Jag känner mig inte bekväm med tanken på att du har en sexuell relation med din vän och jag går inte med på det. Om du inte kan acceptera och respektera mina åsikter så kan vi inte ha en seriös relation i framtiden."
Ge dej inte in i en argumentation med honom för du kommer ärligt talat inte att vinna den eller kunna övertyga honom om att du har de rätta argumenten.
Det är ju inte heller realistiskt att du i framtiden ska vända dig till FL varje gång du kommer till korta i en diskussion med honom.