• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • K87

Nu är hon här ð??? Emmy :) 3535g å 49 lång ð??? 04.15 imorse :)

• Burberry
    K87 skrev 2014-02-10 08:07:53 följande:

Grattis!
  • Chaplin89
    K87 skrev 2014-02-10 08:07:53 följande:

Grattis!!!! :)
  • HimmelHav

Grattis till Emmy! berätta gärna om förlossningen sen när du orkar!

84johanna: hur gick det? Jag ringde hit mina föräldrar och sköt på det oundvikliga till på fredag

• 84Johanna

Jag började få värkar så smått på eftermiddagen på måndagen. Klockade dom men dom kom väldigt oregelbundet. Sa till mannen att han får vara hemma på tisdagen för jag tror det var på gång. På natten sen sov jag i dotterns säng och hon i min. det blev inte mycket sömn då värkarna blev starkare. På morgonen lämnade vi dottern på förskolan och ringde mamma och pappa så dom kunde hämta henne. Ringde BB vid 7 första gången men dom sa att jag skulle avvakta. Till kl 10.30 avvaktade jag sen ringde jag in igen. Kom ni in så tar vi en titt blev svaret.

Vi var inne vid 12 tiden. Fick ett rum och blev undersökt. Öppen 3 cm..suck. Sen satt jag i sängen hela tiden. Värkarna kom tätare och tätare.

Blev halvtvingad att duscha så det skulle gå fortare och sen ville bm att jag skulle testa att ligga på mage i en saccosäck. Vilket resulterade i att jag mådde illa och kräkte. Trodde jag kissade på mig men det visade siig senare att det var vattnet som gick. 

Värkarna tog fart och vid 21 började jag sniffa lustgas. vid 23 ville jag vara krysta..fy vilken konstig känsla. Kände mig som en valross som låg och stönade. Sen gick allt hyffsat snabbt. 23.19 är hon född.

Ont som tusan gjorde det men det är nu efter det är värst. jag blev sydd en del och efteråt har det varit svullet och spänt. Nu två veckor senare kliar det så jag håller på att bli tokig. 
    Finner mig väldigt obekväm med min odör (avslaget). Jag duschar två gånger om dagen men ändå luktar jag död råtta. Uhää!

• Josefine02

Kul med förlossningsberättelser! :)

Är det bara jag som tycker att avslaget inte luktar så farligt? Luktar som vanlig mens typ?

Har nästan slutat blöda nu efter 16 dagar. Har lite små bruna/ljusa flytningar kvar. Hur länge brukar man ha avslag?

• Aadomeniqe

Torsdagen den 30:e januari så hade jag värkar så det heter duga.. ringde till Fl men dom var fullsatta så vi fick åka till Norrköping istället..då avtog värkarna helt..så det var bara att åka hem igen.

Sen på natten den 31:e vid halv 3 tiden tog jag ett bad då jag kände att värkarna va mer intensiva .. klarade inte riktigt av dom. Varmvattnet funkade inte alls mot smärtan så jag väkte min make med gråt och skrik av smärta. Han ringde snabbt in till FL och vi åkte in med en gång.

Kom in och möttes av favorit BM Anna Nord som man inte kan göra annat än älska. Då hade jag öppnat mig till 5 cm .. blev inskriven med en gång.. Fick lustgas för att lugna ner värkarna men de blev bara mer o mer intensiva.

Bad om att få EP men det va inte säkert att jag skulle hinna få det ( det va dåligt med narkosläkare just den natten ) .. Men som tur va så kom läkaren och jag mådde betydligt bättre.

Olika BM.s kom o gick då skiftbyten va rätt täta. Dom undersökte mig konstant då jag inte hade öppnat mig ett dugg på ett bra antal timmar.. och dom kände med att lillherrn hade inte sjunkit ner med huvuder tillräckligt..
    Fosterhinnan tog dom då hål på för att påskynda prosessen vilket inte gick alls..
    fick sitta på en hårdpall ett par timmar.. sedan ställa mig på alla 4:a i sängen ett par timmar.. sedan på en pilatesboll ett par timmar..bara för att han skulle komma ner med huvudet.

Detta höll jag på med konstant och jag var helt slut.. EP:n började avta o hjälpte inget längre.. lustgasen va total värdelös.. dom fyllde på EP:n .. vilket hjälpte i 10 min ca ..sen avtog den..

Sen kom Förlossningens Hitler ( som jag då kallar henne..) Malin..

" PÅ MED BENSTÖDEN SÅ KÖR VI " gapade hon..o så va det igång.. det gick för fort.. maken fick panik ( hans första barn med ) .. jag fattade inget.. helt plötsligt hängde det en BM på min mage medan dom talade om för mig att krysta allt jag hade.. tog i så jag höll på att svimma ett bra antal gången ( pga att lillherrn inte va nere med huvudet tillräckligt så hade jag inte några krystvärkar alls ) .. detta pågick i 45 min .. jag tryckte o tryckte o tryckte och inte ett skit hände.. hon hängde på magen för att hjälpa till att få ut han.. jag skreeeek av smärta och bara skrek rakt ut att snitta mig.. jag fick totalt panik när inget hände.

Det va då 6 st Bms inne hos oss då..alla skrek ifrån alla håll o kanter om vad jag skulle göra.. " ta tag i dina ben och tryck ".. " Skrik inte rakt ut utan andvänd det i krystningarna " .. Ena manliga läkaren talade tillomed om för mig att inte skriva för det hjälps inte... ett rent jävla helvete va detta.. jag såg inte klart.. jag ville ge upp..

Sen tänkte jag " Nu jävlar ska du UT!!!" och tryckte på så jag inte visste vad jag hette.. Då sa Malin att jag skulle lugna ner mig o andas .. då fattade jag att han var nära.. 3 kryst till så var han ute. Jag höll på o dö.. jag trodde aldrig att han skulle komma ut..

En stor 5190 grams bebis och 45 cm lång hade jag då på mitt bröst.. Gick inte sönder ett dugg.. alla blev helt häpna att jag inte gick sönder. Moderkakan brukar väga runt 400-600 gram.. min vägde 1200gram.. Det va då jag fick höra ifrån Hitler

" Visste vi om att han var så här stor skulle vi snitta dig ifrån början .. Då skulle vi aldrig utsätta dig för det här "..

Sen den dagen är jag livrädd för att skaffa fler barn. Dom ringde tillomed ifrån FL i går och frågade hur jag mådde efter allt..och att alla som var med mig i förlossningsrummet hade tänkt på mig varje dag.

Men säger att man glömmer bort smärtan.. jag kommer ihåg den än!

• K87

Värkarna startade redan i fredags den 7:e på kvällen fast vääääldigt oregelbundna så ingen idé att åka in då, fast vi hade varit in på kontroll på morgonen för jag blödde lite men inget onormalt! Jag sov inget den natten! I lördags fortsatte värkarna likadant som på fredagen, fast lite starkare ändå.. Vi åkte in till fl på kontroll å jag var öppen 1 cm *suck* så blev att åka hem igen! Vi åkte iväg på 50-års firande på kvällen å jag hade värkar under hela kvällen, den natten sov jag inte heller nånting!
    I söndags morse var det precis likadant! Ringde fl å de sa åt mig att vila å äta frukost, vilket jag försökte men värkarna gjorde att jag inte kunde slappna av! Ringde igen vid 14-tiden å bad att få komma in å sova! Det fick jag! Vi åkte in till fl å där fick jag en morfinspruta i ena skinkan så jag kunde slappna av! Sen fick jag mat av de också!
    Efter att jag hade ätit gjorde bm en kontroll å då var jag öppen 3 cm. Hon gick då ut å pratade med en läkare om att ta hål på hinnan, vilket hon gjorde!! Då satte värkarna ordentlig fart! Fast huvudet ville fortfarande inte ner riktigt!
    Tillslut bad jag om att få epidural för det gjorde så ont! Fast det jag inte visste då var smärtan när huvudet väl var nere och tryckte på! Jävlar vilken smärta!!

Jag ville krysta heela tiden men tillslut fick jag det å då var hon ute på 15 min så 04:15 den 10/2 är vår dotter född å nu är vi hemma :)

Jag använde mig av tens, epidural å morfinspruta :)