• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • Allinrep
    Burberry skrev 2014-02-26 15:50:41 följande:
    Vissa blöjmärken passar vissa barn bättre än andra, så kan lönas prova ett annat märke. Eller en annan storlek. En blöja som sitter bra ska inte läcka. Vi använde först Libero 1, sen ett paket Libero2, innan vi nu vid 5 veckors ålder kunde börja använda Lidls toujors 3 som vi bunkrat upp. (På smalabarn är Lidls blöjor suveräna, billiga dessutom. Använde dem åt tvillingarna också)
    Okej. Vi testade både Libero 1 och Pampers 1 första veckan och tyckte Pampers funkade bäst (jättekäckt med linjen som byter färg när den blir blöt också). Sen testade vi Pampers 2 någon dag och det var ännu värre, så vi är tillbaka på Pampers 1. Kanske borde testa Lidls märke också eftersom vi har en butik i närheten. Jag tycker lillan har smala höfter, men när hon har ätit ser magen ut som en uppblåst ballong så jag vet inte om det klassas som en smal bebis :)
    Dotter född 16 januari 2014.
  • K87

Vår lilla dotter har tre små sår i rumpan precis vid anus å de ser ut som typ blodprickar ungefär å nu på eftermiddagen blödde det pyttelite från det ena såret! Men min fråga är vad kan vi göra åt det? Vi smörjer med inotyolsalva :)

• syskonlängtan14
    K87 skrev 2014-02-27 18:54:03 följande:
    Vår lilla dotter har tre små sår i rumpan precis vid anus å de ser ut som typ blodprickar ungefär å nu på eftermiddagen blödde det pyttelite från det ena såret! Men min fråga är vad kan vi göra åt det? Vi smörjer med inotyolsalva :)
    ring BVC och fråga tycker jag... Kanske funkar zilon kräm bättre. vi hade inytiol till sonen och körde de i början på dottern men de hjälpte inte så då rek. BVC att prova Cilon. Olika hudtyper
  • K87

syskonlängtan14: ska till BVC på tisdag så frågar nog då

• Pepsi

Hej! Tänkte fråga er en liten fråga.

Fick vår dotter den 29/1. Sen dess har hon bajsat flera gånger på dag fram tills för någon dag sedan, då hon bara bajsat någon gång per dag, eller då på natten. Vi började med semper magdroppar i måndags, fiser gör hon. Men just det här med avföringen kan det ha något samband med dropparna o göra? Eller är det naturligt att hon kanske bara bajsar några gånger om dagen nu när hon börjar bli lite större?

Hon verkar inte ha ont i magen. Det är bara jag som undrar. Det är första barnet, så det är mycket man undrar över

• 84Johanna

Vår lillfis har skriket jättemycket varje dag. var på bvc igår och då höll hon låda där också. Sköterskan frågade om hon brukade skrika och jag var ärlig och svarade ja. 

Hon frågade om hon fick kolla en sak. Hon la Tilde på rygg på skötbordet och böjde nacken först åt ena hållet och sen åt andra. Det ena gick jätte bra men det andra var hon jätte stel i. Tydligen kan bebisar få nån knick i nacken när dom föds. Hon kallade på sjukgymnast som började böja lite försiktigt och efter 10 minuter var Tilde uppmjukad och rörlig åt båda hållen. Idag har har knappt skriket nånting! Hoppas på att det håller i längden =)

Elin 101016 Tilde 140128 www.facebook.com/gulagrodan
  • Aadomeniqe
    Pepsi skrev 2014-02-27 21:47:50 följande:
    Hej! Tänkte fråga er en liten fråga.

Fick vår dotter den 29/1. Sen dess har hon bajsat flera gånger på dag fram tills för någon dag sedan, då hon bara bajsat någon gång per dag, eller då på natten. Vi började med semper magdroppar i måndags, fiser gör hon. Men just det här med avföringen kan det ha något samband med dropparna o göra? Eller är det naturligt att hon kanske bara bajsar några gånger om dagen nu när hon börjar bli lite större?

Hon verkar inte ha ont i magen. Det är bara jag som undrar. Det är första barnet, så det är mycket man undrar över
    Ammar du eller ersättning? .. Ammar du ska dom bajsa en gång per dag helst.. säger min BM i allafall. Ersättning och det kan ta upp till 1 vecka innan dom bajsar.
  • Pepsi
    Aadomeniqe skrev 2014-03-02 05:19:40 följande:
    Ammar du eller ersättning? .. Ammar du ska dom bajsa en gång per dag helst.. säger min BM i allafall. Ersättning och det kan ta upp till 1 vecka innan dom bajsar.

Tack för svaret! Hon äter ungefär 50/50 av bröstmjölk och ersättning. Var på bvc häromdagen och fick lite tips vad man kan göra för och hjälpa till så det underlättar för henne. :)
  • pluppan

Är det någon som har namet på de fv-grupper som finns eller som kan bjuda in mig om jag pm:ar?

• c4trin

K87 skrev 2014-02-27 18:54:03 följande:
    Jag använder barnolja i rumpan på vår lille kille för han blir lätt röd och sårig. Tvättar med olja sedan torkar jag med tort för att få bort det överflödiga. Gärna låta dr lufta lite medans de tränger in! Sedan salva och puder ungefär varannan gång så de hinner bli riktigt tort. Försöker lufta rumpan på förmiddagarna också så länge han går med på det innan han vill komma upp till mig igen
    BF januari 2014. tvablitre.blogg.se