BF januari 2014
Pippsor: det kan ju va precis på gränsen innan det slår över till 3+
Pippsor: det kan ju va precis på gränsen innan det slår över till 3+
Trött är jag verkligen!! Brukar alltid va det dom första veckorna :)
Trollbarnet: tycker det ser ut som helt normal svullnad faktiskt :) magen brukar ofta svullna mkt nu i början och om man är väldigt smal så syns det ju mer.
Här görs också bara rutinultraljudet i v.18 om man inte har speciella skäl.
Funderar också på kub test, lutar nog åt att göra det. Om inte annat för att få en tidigare kik.
Fördel kub: en kik på bebisen i magen och att man får en liten fingervisning på om det kanske är någon kromosomförändring.
Nackdel kub: det är bara en sannolikhet så egentligen inte så mkt att lita på. Får man "dåligt" resultat så måste man fatta ett jobbigt beslut om man ska gå vidare med fvp och man kan få mkt oro i onödan.
Jag anser nog att kub är ett tillfälle att kika på bebisen, det är alldeles för osäkert med resultatet. Men visst ska man göra kub måste man nog veta innan hur man ska göra om det blir hög sannolikhet för kromosomförändring. Och fvp är ändå 1% ökad risk för missfall vilket ju ändå innebär att 1/100 får missfall. Tycker inte det är jättelågt ändå.
Lillfrö: fast om man tänker så då är det verkligen helt bortkastat med kub och man kan göra fvp direkt. Själv vill jag inte gärna öka på risken för missfall minsta lilla om man inte "måste". Men alla tänker vi olika. Jag har velat fram och tillbaka med kub och fvp och antagligen kommit fram till att jag nog gör kub först.
35 är den vanliga åldern men det är lite olika tror jag vart man bor.
Jag skulle heller inte göra abort men vill nog däremot vara förberedd. Jag har testat på hur det är att få en chock på bb och vet att jag hellre är förberedd.
Barn med ds föds inte alltid för tidigt :) men vet hur du tänker med att man vill förbereda sig :)