Inlägg från: Chaplin89 |Visa alla inlägg
  • Chaplin89

BF januari 2014

K87 skrev 2014-02-17 00:08:38 följande:

Chaplin89: ja jag ammar, vanligtvis ammar jag sista gången runt 23-24-tiden å då sover hon hela natten men sen är hon ju bara 7 dagar idag :)

Hon hade dessutom gått upp bra i vikt så behövde inte väcka henne på nätterna enligt bm :)

Härligt!! Äter hon ofta på dagen annars??

Viktor äter i snitt varannan timme på dagen, men då snuttar han ofta istället för att äta ordentligt. Försökt ge napp men den vill han inte ha :)
  • Chaplin89

Elvinsmamma: Grattis till dottern och nu hoppas vi verkligen att det lugnar ner sig för er!!!

• Chaplin89
    Stockholmsinnerstad skrev 2014-02-20 17:27:04 följande:

Jag har inte badat min plutta än men det kanske börjar bli dags? Hon är 15 dagar i dag. Har velat vänta pga navelsträngsbiten. Nu har den iofs släppt sedan en vecka tillbaka men det är ändå lite sårigt efter det så jag skulle nog vilja ha det helt läkt innan det är dags för bad eller hur resonerar ni?

Jag badade Viktor när han var 4 dagar. Enligt läkaren på bb var det helt ok att bada även om den ännu inte läkt. Bada bara med vatten så är det ingen fara alls!!

Nu när Viktor är 7 veckor badas han ca 2 ggr i veckan eller mer om det sker olyckor ;). Han älskar det men är torr i huden så då blir det olja i vattnet, och om han badas oftare blir han bara ännu torrare!
  • Chaplin89

Här gör man efterkontroll efter 6 veckor så jag gjorde min för 3 veckor sedan. Tog cellprov också när jag ändå låg i stolen ;)

• Chaplin89

Vi hade hoppgunga till storebror men inte för än runt 6 månader skulle jag tro. Hoppgungorna kräver nog att bebisen har bra stabilitet i hela kroppen, att de klarar att tex sitta själva.

• Chaplin89
    Pepsi skrev 2014-05-12 15:39:17 följande:
    Hur menar du sitta själv? Utan stöd för ryggen? Trodde mest att de skulle ha lite styrsel i benen och kunna stå upp.
    Ja sitta själva utan stöd. Hoppgungorna är ju inte liksom stödjande för överkroppen på så sätt.
  • Chaplin89

Viktor är 4,5 månader idag och här har dygnen blivit rutin :)

Han somnar oftast runt kl 21 då han ammas för kvällen, sover sedan till ca 05 och vill då ammas och sedan fortsätta vara vaken.

Lagom till 08 när storebror ska till förskolan somnar han igen och sover sedan till 10-10.30. Är vaken och tokglad tills jag sätter honom i bilen vid 13 tiden för att hämta storebror och sover då till ca 14. Sen är han vaken och väldigt glad i sin bror!! Sena eftermiddagarna brukar han vara mera vaken ofta ända till kvällen. Om vi inte åker bil eller vagn för då somnar han direkt!!!

Viktor är en väldigt glad och lättsam bebis som mycket sällan gråter :) Skrattar mycket, oftast åt sin storebror!! Han är också mycket kittlig och skrattar när man tvättar och klär på och busar såklart!

Börjar bli stark och stadig så han orkar sitta i sin matstol kortare stunder och kan rulla från rygg till mage!

• Chaplin89
    K87 skrev 2014-05-17 19:50:24 följande:

Vi har börjat diskutera att gifta oss borgerligt i juli men undrar nu vad man ska tänka på då om det är nån som vet det :)?

Jag gifte mig borgerligt för två år sedan. Det är väl egentligen ingen skillnad på förberedelser vare sig man gifter sig borgerligt eller kyrkligt. Hindersprövning måste man ha och så får man kontakta kommunens vigselförättare för att boka tid. Sen är det väl bara fantasin och ekonomin som sätter gränserna. :)

Angående vittnen så behöver man inga "egna" om det nu är så att man inte vill ha anhöriga med. Det kan alltså vara vem som helst så att säga och dessa kan vigselförättaren ordna med. Cermonin kan vara överstökad på någon minut eller så kan man bestämma själv om man vill ha nån musik eller så.

Jag gifte mig borgerligt och det var bara jag, min man, vår son och våra föräldrar med. Intimt och vackert även om det gick fort :)
  • Chaplin89

Skrev ett långt inlägg men vet inte vart det tog vägen?????

Iallafall: Angående borgerlig vigsel. Du behöver två vittnen, det kan vara vilka som helst. Vill ni gifta er hemligt eller utan anhöriga kan vigselförättaren ordna dessa. Hindersprövning måste göras! Beställ tid med kommunens vigselförättare och tänk på att vara ute i god tid då det är semestertider när ni tänker slå till :)

Ni kan sätta er egen prägel på ceremonin eller ta den färdiga, då är det klart på någon minut!

Lycka till!! Jag gifte mig borgerligt för drygt två år sedan och det var bara jag, min man, vår son och våra föräldrar med. Enkelt men väldigt intimt och vackert :)

• Chaplin89

Här är allt bara bra, lilleman blir 5 månader på måndag :) Vill mest sitta eller stå, gillar att sitta i sin matstol när vi äter och han har fått smaka på lite olika saker :)

Vänder från rygg till mage men inte tillbaka så då får jag hjälpa till lite. Vagnen går oftast bra att sova i när vi är ute och går, men ligga i den när den står still går inte...

Sover oftast hela nätter ( 21-06 ) utan att vakna, men de senaste dagarna har han ätit runt 02 tiden också. Sen sover han två längre pass på dagarna också. Lite olika om vi är iväg med bilen eller så.

I övrigt är han mycket lättsam som gärna ligger i babygymmet när jag duschar eller lagar mat. Nästan alltid glad och nöjd med tillvaron. Dessutom älskar han sin storebror!!

Grattis till er som plussat!?

Jag har inte ens fått min mens ännu... Det tog 6 månader efter första barnet innan allt kom igång igen, enligt bm inget ovanligt!? Men å andra sidan ska vi inte ha fler barn heller, blir ju 38 år i september ;)

Svar på tråden BF januari 2014