• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • fluu
    Flora skrev 2013-05-13 21:41:06 följande:
    Hej alla!
    Har BF 10 januari och skulle gärna vilja vara med här! Hypothyreos har jag också ;).
    Hypotheros(jag lär mig aldrig hur det stavas:P) är när man har underfunktion på sköldkörtlen,den producerar för lite sköldkörtelhormon. Man blir dock väldigt olika sjuk av tillståndet.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • verkar
    Aadomeniqe skrev 2013-05-13 19:30:07 följande:
    Jag hittade =) Storken i Linköping, kostade 350kr så det va ju inget. Dom ska kontakta mig i morgon :) Jo precis känner jag med ! Så hoppas jag får en tid innan 1 Juli.. men det tror jag ! 

Så du är från Linköping? Det är jag också eller vi bor i Ljungsbro jag har också valt att gå på Storken. Jag gick där förra gången också och jag trivdes jätte bra. Går du också där?
    Ursäkta min dyslexi
  • Trollbarnet
    fluu skrev 2013-05-13 03:48:03 följande:
    Jag trodde att jag skulle vara jätteorolig,jag hispar liksom för alltmen inte det som  rör dottern. Hennes pappa vakar som en hök över henne,men jag låter henne göra allt så länge det inte är uppenbart farligt.
    Jag tror det beror på att jag känner igen mig själv i dottern. Jag var/är vild,våghalsig och tuff. Och jag går inte sönder så lätt,så jag tror inte att dottern gör det heller.
    Jag avskydde att bli begränsad som barn så jag försöker ge dottern så mycket frihet som möjligt.

Ingen aning hur det kommer gå. Det är jag däremot hispig över. Jag själv har dessutom inga syskon så jag vet inte alls hur det fungerar.
    Dottern har bara träffat en bebis och det var spännande,men hon förstår ju inte det här med att man måste vara försiktig med bebisar. Kan oroa mig för att hon ska råka vara för hårdhänt,men bebisen går ju inte sönder hur lätt som helst heller.
    Dottern är också lite sen i talet,det kan ju ha ändrats till BF,men jag oroar mig lite för att hon ska vara som nu - uttrycka sina känslor fysiskt.
    Oroar mig också för svartsjuka. Dottern är så fäst vid amningen,men nu har vi dragit ner ordentligt och det gillar inte dottern. Är rädd att hon ska känna sig bortvald när bebisen får amma när den vill eller att hen får sova i vår säng,men inte dottern.
    Både jag och sambon var hemskt knepiga som barn, var väldigt mycket rymma ner till bäcken, springa ifrån mamma och hitta på saker själva, så tror vår gemensamma egenhet kommer slå stort på vårt barn, så där kommer det nog också att bli en självständig knepig liten rackare, känns kul att man har något att se fram emot. Ser mycket på mina syskons barn också att de har fått temperamentet från vår sida av familjen. Som min mor brukar säga: Häxor i rakt nedstigande led ;)

Tror det kommer gå bra för din dotter, upplever att många äldre syskon inte förstår att saker och ting är farligt/gör ont för bebisen. Har varit med om en 3-åring som tog strypgrepp så fort chansen kom på sin lillasyster som då var 1 och just börjat gå. 3-åringen i fråga har ju såklart ingen aning om hur farligt det är. Nu verkar han dock ha slutat med såna hyss, hoppas jag. Men just svartsjuka tror jag kan bli ett väldigt problem när storasyster/storebror bara varit ensam med mamma och pappa. Förhoppningsvis kommer det ju gå bra och dom vänjer sig ju. Har du tur kommer din flicka kanske bli en sån överbeskyddande storasyster som behandlar bebis som bomull :)
  • Trollbarnet
    popcornplaya skrev 2013-05-13 06:50:03 följande:
    Trollbarnet: det är helt normalt att känna som du gör. Att va orolig för att mannen är otrogen är vääääldigt vanligt när man är gravid, man känner sig så sårbar då. Och att va orolig för hur det ska bli när bebisen kommer är också helt normalt. Det är ju ditt första barn och livet förändras väldigt mkt och det är en stor omställning. Men det ska nog gå bra. Har du släkt och vänner nära dig? Man måste även släppa ganska mkt på att hemmet måste va perfekt, när du är höggravid eller med en liten bebis kommer det va svårt att sköta det själv och det får man nog bara lära sig att godta.
    Tack för stödjande ord! Då har jag inte blivit helt galen, bara halvt. Har känt mig lite uppgiven hela dagen. Vi har båda familjen nära så det kommer ordna sig som så och jag vet att vi kommer få mycket stöd ifall vi behöver, hoppas jag.

Sover hemma hos mina föräldrar idag, min syster är här med sina två barn. Jag stod upp vid köksbordet och hade på mig mysbrallor och en vanlig fladdrig tröja, min syster sitter i soffan och stirrar på mig, sen säger hon "Du, det syns att du är med barn", jag håller på att sätta kaffet i halsen och försöker jollra bort henne, då sa hon "Vetdu, det ger ingenting att förneka, JAG SER DET JU" och Mamma försökte smita undan lite sådär diskret.. Erkände ju såklart senare att så var det, undrade hur hon kunde se så tidigt (är ju fan bara i v7) varpå hon svarar "Du, du är så smal att det börjar synas så snart det tar" och där har hon ju rätt, går inte gömma att magen blir svullen.. Är 165 cm och pendlat mellan 48-50 kg, nu har jag REDAN gått upp typ 2-3 kg. Men då vet jag det, på jobbet blir det alltså bara väldigt stora hoodies :p
  • fluu
    Trollbarnet skrev 2013-05-14 01:03:35 följande:
    Både jag och sambon var hemskt knepiga som barn, var väldigt mycket rymma ner till bäcken, springa ifrån mamma och hitta på saker själva, så tror vår gemensamma egenhet kommer slå stort på vårt barn, så där kommer det nog också att bli en självständig knepig liten rackare, känns kul att man har något att se fram emot. Ser mycket på mina syskons barn också att de har fått temperamentet från vår sida av familjen. Som min mor brukar säga: Häxor i rakt nedstigande led ;)

Tror det kommer gå bra för din dotter, upplever att många äldre syskon inte förstår att saker och ting är farligt/gör ont för bebisen. Har varit med om en 3-åring som tog strypgrepp så fort chansen kom på sin lillasyster som då var 1 och just börjat gå. 3-åringen i fråga har ju såklart ingen aning om hur farligt det är. Nu verkar han dock ha slutat med såna hyss, hoppas jag. Men just svartsjuka tror jag kan bli ett väldigt problem när storasyster/storebror bara varit ensam med mamma och pappa. Förhoppningsvis kommer det ju gå bra och dom vänjer sig ju. Har du tur kommer din flicka kanske bli en sån överbeskyddande storasyster som behandlar bebis som bomull :)
    Hon,behandla något som bomull ? Det tror jag inte:P Hon är hårdhänt med allt,men tjatar man tillräckligt många gånger så hon lär sig nog hur hon ska behandla syskonet.
    Hon tycker att det är spännande med bebisar i alla fall :)
  • Trollbarnet
    fluu skrev 2013-05-14 01:11:50 följande:
    Hon,behandla något som bomull ? Det tror jag inte:P Hon är hårdhänt med allt,men tjatar man tillräckligt många gånger så hon lär sig nog hur hon ska behandla syskonet.
    Hon tycker att det är spännande med bebisar i alla fall :)
    Haha men det kan också vara bra, då får ni ett härdat barn ;) Skämt åsido. Klart det är spännande med ett syskon. Tror det är hur häftigt som helst att gå och vänta när mamma har den stora magen och se vad som kommer ut :D
  • fluu
    Trollbarnet skrev 2013-05-14 01:15:57 följande:
    Haha men det kan också vara bra, då får ni ett härdat barn ;) Skämt åsido. Klart det är spännande med ett syskon. Tror det är hur häftigt som helst att gå och vänta när mamma har den stora magen och se vad som kommer ut :D
    Ja :) Jag har börjat fundera på hur man ska försöka förklara för henne att det ska komma en riktig bebis som ska bo med oss,det är ju tillräckligt abstrakt för mig som bär på barnet liksom :P
    Kanske att man kan läsa böcker om syskon.

Ser så fram emot att se om de är lika. Har ju inga syskon själv och har saknat det så. Att ha någon att dela barndomen med och någon att vara lik.
  • Trollbarnet
    fluu skrev 2013-05-14 01:23:01 följande:
    Ja :) Jag har börjat fundera på hur man ska försöka förklara för henne att det ska komma en riktig bebis som ska bo med oss,det är ju tillräckligt abstrakt för mig som bär på barnet liksom :P
    Kanske att man kan läsa böcker om syskon.

Ser så fram emot att se om de är lika. Har ju inga syskon själv och har saknat det så. Att ha någon att dela barndomen med och någon att vara lik.
    Ja det är häftigt hela saken.. Man kan verkligen inte fatta att det ska gro EN MÄNNISKA i ens mage! Så knäppt.. Värsta alien-aktigt om man tänker på det riktigt hårt, om än så naturligt det kan bli.

Jag vet att Kråke har bra böcker om just det här med syskon, du borde kolla upp. Om inte annat är alla Kråke böcker väldigt pedagogiska och alla handlar ju om hur han hanterar vissa situationer och sådär, tror det är bra förberedande litteratur för barn. Går att prenumerera på! Kommer jag helt klart att börja med då vi får ut liten.
  • fluu
    Trollbarnet skrev 2013-05-14 01:32:09 följande:
    Ja det är häftigt hela saken.. Man kan verkligen inte fatta att det ska gro EN MÄNNISKA i ens mage! Så knäppt.. Värsta alien-aktigt om man tänker på det riktigt hårt, om än så naturligt det kan bli.

Jag vet att Kråke har bra böcker om just det här med syskon, du borde kolla upp. Om inte annat är alla Kråke böcker väldigt pedagogiska och alla handlar ju om hur han hanterar vissa situationer och sådär, tror det är bra förberedande litteratur för barn. Går att prenumerera på! Kommer jag helt klart att börja med då vi får ut liten.
    Får kolla upp böckerna :)
    Ja,gud jag fattar inte heller att det ligger en människa i magen på mig. Även fast jag har varit med om det förut.
  • Trollbarnet
    fluu skrev 2013-05-14 01:36:33 följande:
    Får kolla upp böckerna :)
    Ja,gud jag fattar inte heller att det ligger en människa i magen på mig. Även fast jag har varit med om det förut.
    Skickade en länk åt dig i PM! :)

Haha, ja det är sjukt.. herregud! Det jag tycker är mest spännande är nog ändå hur det känns när bebisen kommer att böja böka runt därinne, alla säger ju att det känns så himla "konstigt" men gulligt.. Kommer bli så spännande.. Hoppas verkligen att ärtan sitter kvar nu, ska ringa och tjata till mig ett VUL imorgon hade jag tänkt, kommer nog gå förlorande ur striden men men..
Svar på tråden BF januari 2014