• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • fluu
    Trollbarnet skrev 2013-05-14 01:40:46 följande:
    Skickade en länk åt dig i PM! :)

Haha, ja det är sjukt.. herregud! Det jag tycker är mest spännande är nog ändå hur det känns när bebisen kommer att böja böka runt därinne, alla säger ju att det känns så himla "konstigt" men gulligt.. Kommer bli så spännande.. Hoppas verkligen att ärtan sitter kvar nu, ska ringa och tjata till mig ett VUL imorgon hade jag tänkt, kommer nog gå förlorande ur striden men men..
    Tack!
    Ja,sparkarna längtar jag efter! De var liksom trösten där mitt i oron. Minns när jag vari vecka 28 eller nåt och dottern tryckte ut sin fot i sidan på mig så att man såg foten utanpå. Jag blev hel chockad X)

Ja,tjata på. Har en vän som brukar köra en fuling och säga att hon blev gravid med hormonskydd och inte vet när hon hade mens senast,då måste de ju kolla det med vul... Oskyldig
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Trollbarnet
    fluu skrev 2013-05-14 02:02:34 följande:
    Tack!
    Ja,sparkarna längtar jag efter! De var liksom trösten där mitt i oron. Minns när jag vari vecka 28 eller nåt och dottern tryckte ut sin fot i sidan på mig så att man såg foten utanpå. Jag blev hel chockad X)

Ja,tjata på. Har en vän som brukar köra en fuling och säga att hon blev gravid med hormonskydd och inte vet när hon hade mens senast,då måste de ju kolla det med vul... Oskyldig
    Haha, hur känns det egentligen när dom flyttar runt? Är det som bubbliga tarmar eller är det verkligen som att någon bompar på därinne?

Hoppas att jag inte måste bråka så mycket om det, har haft 3 MA på kort tid samt några MF på några år, så sist jag var in på akuten mitt i natten för smärtstillande, så sa jag att jag ORKAR INTE MER, så då sa BM att nästa grav så kommer dom se mer allvarligt på det, har nog att göra med att jag "bara" var 22 nu, är ju dock "bara" 23 nu, men de verkar inte tro att yngre också mår dåligt av upprepade förluster..

Blev så förbannad innan förra graviditeten, kontaktade BM här och skulle höra om utredning, fick svar att "Men du KAN ju iaf bli gravid och du är så ung än, det är BARA att försöka igen!" kände mig lite mentalt våldtagen då, om jag ska vara ärlig. Många tårar efter det.
  • fluu
    Trollbarnet skrev 2013-05-14 02:08:49 följande:
    Haha, hur känns det egentligen när dom flyttar runt? Är det som bubbliga tarmar eller är det verkligen som att någon bompar på därinne?

Hoppas att jag inte måste bråka så mycket om det, har haft 3 MA på kort tid samt några MF på några år, så sist jag var in på akuten mitt i natten för smärtstillande, så sa jag att jag ORKAR INTE MER, så då sa BM att nästa grav så kommer dom se mer allvarligt på det, har nog att göra med att jag "bara" var 22 nu, är ju dock "bara" 23 nu, men de verkar inte tro att yngre också mår dåligt av upprepade förluster..

Blev så förbannad innan förra graviditeten, kontaktade BM här och skulle höra om utredning, fick svar att "Men du KAN ju iaf bli gravid och du är så ung än, det är BARA att försöka igen!" kände mig lite mentalt våldtagen då, om jag ska vara ärlig. Många tårar efter det.
    I början kändes det mest som om en myra sprang omkring i mig,det kittlades lite,sen som bubblor och sen som om hon armbågade mig lätt inifrån.

Har du haft MA så borde du absolut få vul. Förklara hur orolig du är och hur dåligt du mått.

Men herregud,byt barnmorska! Så ska hon absolut inte säga. Jag fick höra lite samma efter mitt mf,de försökte trösta mig direkt efter beskedet med " men du är ju bara 18 år,du hinner med att bli gravid igen".
    Ja,men det gör inte att jag sörjer mitt förlorade barn mindre liksom...
    Jag har allt för lätt att bli gravid,två gånger har det tagit sig när vi skyddat oss och dottern gick på första försöket,men hålls inte mina värden under kontroll under graviditeten,speciellt i början, så är det stor risk att jag får  mf. Då kvittar det att jag bara är 20 år.
    Vissa verkar tro att man blir mindre ledsen över ett förlorat barn om man har lång tid på sig att försöka igen. Sjukt.
  • Trollbarnet

Ja det är totalt sinnessjukt att de kan vara så okänsliga inför sånt här.. Jag har varit helt förkrossad när det har hänt mig, förrförra gången fick jag göra en cytotec-behandling och efter 2v med dött foster och ingen hjälp från hemkommunen så fick jag söka mig till grannstaden och göra det där.. Efter det var jag som en vandrande vålnad, mådde så jävla dåligt, höll helt på att gå in i väggen. Det enda jag ville göra var att ligga i sängen och tycka synd om mig själv. Var i en sån hemsk period då att jag även fruktade för mitt liv lite, ingenting var värt att leva för längre. Kanske låter dramatiskt, men jag hade förlorat min familj (i ett ordentligt gräl), mitt barn som blev konstaterat dött i v11, mitt hem (bostadslösa), dålig ekonomi och kunde knappt betala räkningarna.. Min sambo var helt förstörd. Kontaktade psyket men kunde för allt i världen inte förmå mig att gå dit. Fick rycka upp mig själv och efter många nätter av okontrollerat gråtande och djup smärta så tog jag mig samman..

Idag är livet underbart (om man bortser från min lilla panikångest som jag tror kan ha att göra med tidigare situation) men nu har jag familj, jobb, bebis, ekonomi, boende och en underbar sambo, men jag tror, på riktigt, att om jag fått mer hjälp av min BM och inte bara avfärdande så hade det varit betydligt lättare att ta sig igenom..

Fick erbjudande om typ terapi efter mitt MA då men gick ju inte då det var 14 mil bort det sjukhuset men OJ så fantastiska dom var där. Blir att åka dit på ultraljud sen :)

Får börja "tagga" redan nu för att eventuellt behöva skälla ut BM för särbehandling pga. min ålder.

• fluu
    Trollbarnet skrev 2013-05-14 02:30:53 följande:
    Ja det är totalt sinnessjukt att de kan vara så okänsliga inför sånt här.. Jag har varit helt förkrossad när det har hänt mig, förrförra gången fick jag göra en cytotec-behandling och efter 2v med dött foster och ingen hjälp från hemkommunen så fick jag söka mig till grannstaden och göra det där.. Efter det var jag som en vandrande vålnad, mådde så jävla dåligt, höll helt på att gå in i väggen. Det enda jag ville göra var att ligga i sängen och tycka synd om mig själv. Var i en sån hemsk period då att jag även fruktade för mitt liv lite, ingenting var värt att leva för längre. Kanske låter dramatiskt, men jag hade förlorat min familj (i ett ordentligt gräl), mitt barn som blev konstaterat dött i v11, mitt hem (bostadslösa), dålig ekonomi och kunde knappt betala räkningarna.. Min sambo var helt förstörd. Kontaktade psyket men kunde för allt i världen inte förmå mig att gå dit. Fick rycka upp mig själv och efter många nätter av okontrollerat gråtande och djup smärta så tog jag mig samman..

Idag är livet underbart (om man bortser från min lilla panikångest som jag tror kan ha att göra med tidigare situation) men nu har jag familj, jobb, bebis, ekonomi, boende och en underbar sambo, men jag tror, på riktigt, att om jag fått mer hjälp av min BM och inte bara avfärdande så hade det varit betydligt lättare att ta sig igenom..

Fick erbjudande om typ terapi efter mitt MA då men gick ju inte då det var 14 mil bort det sjukhuset men OJ så fantastiska dom var där. Blir att åka dit på ultraljud sen :)

Får börja "tagga" redan nu för att eventuellt behöva skälla ut BM för särbehandling pga. min ålder.
    Men usch vad hemskt! Jag var också helt borta i nästan två månader efter mf. Grät hela nätterna,sov hela dagarna,gick knappt ut och klandrade mig själv.  Pratade mycket med sambon och det var väl bra,men jag kände med att samtalshjälp efter hade kanske varit bra,men det var ju ingen som kunde erbjuda det efter "bara" ett missfall. Min BM var dock underbarn och sa att jag kunde ringa henne närsom.

Ja,låt henne inte använda din ålder mot dig eller vad man ska säga. Lycka till!
  • Trollbarnet
    fluu skrev 2013-05-14 02:37:43 följande:
    Men usch vad hemskt! Jag var också helt borta i nästan två månader efter mf. Grät hela nätterna,sov hela dagarna,gick knappt ut och klandrade mig själv.  Pratade mycket med sambon och det var väl bra,men jag kände med att samtalshjälp efter hade kanske varit bra,men det var ju ingen som kunde erbjuda det efter "bara" ett missfall. Min BM var dock underbarn och sa att jag kunde ringa henne närsom.

Ja,låt henne inte använda din ålder mot dig eller vad man ska säga. Lycka till!
    Nä, och jag HATAR svaret "Om det är ett pågående missfall finns det ändå ingenting vi kan göra åt det", nej, kanske inte, MEN MAN VILL JU VETA! Förstår egentligen inte problemet, man betalar ju själv för sitt VUL (iaf här) och då är det inte mer än rimligt att man ska få det man frågar efter. 300 kr är en hel del att pyttsa ut på att man är osäker och jag kan iaf tycka att då kan dom kolla..

Beklagar sorgen för dig. Det är inte lätt! Men jag och du kan ju iaf vara glada att vi som sagt kan bli gravida relativt lätt.. finns många som har det tufft med det också utöver upprepade, .. Det har iaf för mig varit till en liten tröst! Sen angående samtalshjälp så kan man kontakta VC ifall man vill prata med en kurator, dom säger inte så mycket men man får prata av sig lite och det finns någon som nickar medgivande och säger saker som "åå så trist" och "hur känner du inför det?" osv.

Tack. Lär behöva det :)
  • fluu
    Trollbarnet skrev 2013-05-14 02:43:27 följande:
    Nä, och jag HATAR svaret "Om det är ett pågående missfall finns det ändå ingenting vi kan göra åt det", nej, kanske inte, MEN MAN VILL JU VETA! Förstår egentligen inte problemet, man betalar ju själv för sitt VUL (iaf här) och då är det inte mer än rimligt att man ska få det man frågar efter. 300 kr är en hel del att pyttsa ut på att man är osäker och jag kan iaf tycka att då kan dom kolla..

Beklagar sorgen för dig. Det är inte lätt! Men jag och du kan ju iaf vara glada att vi som sagt kan bli gravida relativt lätt.. finns många som har det tufft med det också utöver upprepade, .. Det har iaf för mig varit till en liten tröst! Sen angående samtalshjälp så kan man kontakta VC ifall man vill prata med en kurator, dom säger inte så mycket men man får prata av sig lite och det finns någon som nickar medgivande och säger saker som "åå så trist" och "hur känner du inför det?" osv.

Tack. Lär behöva det :)
    Det svaret fick jag när jag ringde både gyn och 1177 innan missfallet. Då är det nästan bättre att inte säga något,det  ger ungefär lika mycket information. Så frustrerande!

Ja,det är en gåva att kunna bli gravid lätt. Även om jag tycker det är frustrerande att bli gravid trots skydd. Första gången med spiral,nu med kondom. Vet inte vad jag ska testa efter förlossningen. Nu kom det syskon mycket tidigare än vi tänkt oss och vi vill ju ha en till sen,men det får bli en sladdis. Sen är det kanske säkrast om sambon stereliserar sig. Vill  inte ha hur många överraskningar som helst.

Jag har gått hos en kurator på VC tidigare,men det är mycket nicka och så frågar de "och hur känns det?" på allt. Det gav inte så mycket.
    Jag tycker nog bättre om att prata med folk som varit med om samma. DÅ märker man både att man inte är ensam och det är lättare att verkligen känna sig förstådd.

Nu ska jag lägga mig,suttit uppe alldeles för sent som vanligt. SKa ju till BM imorgon. God natt.
  • Aadomeniqe
    verkar skrev 2013-05-13 22:25:17 följande:

Så du är från Linköping? Det är jag också eller vi bor i Ljungsbro jag har också valt att gå på Storken. Jag gick där förra gången också och jag trivdes jätte bra. Går du också där?
    Nej ja går inte där, men jag ska boka tid för ett privat ultraljud där för jag är så nojig & orolig hela tiden :P
  • verkar

Ok men runt om nånstans bor du, ge och med att du ska dit. Eller?

Ursäkta min dyslexi
  • puchelina88

Godmorgon tjejer! Hoppas att ni har sovit gott! I dag är ja trött! Känner mig uppsvälld i magen. Har en son på 2 år snart 3 i augusti han har vart sjuk nu i en vecka hög feber och hosta nu är han frisk snart, de värsta är att ja har fått hostan har ont över allt när ja hostar!

den 6/8-2010 kom våran älskade son Viktor
Svar på tråden BF januari 2014