Inlägg från: SaraKarla |Visa alla inlägg
  • SaraKarla

BF januari 2014

Egentligen hittar jag ingen anledning till att inte berätta tex i fikarummet på jobbet osv. Med första barnet väntade jag till efter rul i vecka 18, men nu känner jag mest, varför vänta om det ändå syns? Varför ska man vänta så länge tycker ni?

• SaraKarla

Idag är jag sååå trött! Och yrseln håller sig kvar, grrr. Har köpt druvsocker som popcornplaya tipsade om och tycker det hjälper lite ibland i alla fall. Jobb hela veckan så bäst jag vilar när jag kan hoppas alla mår bra

• SaraKarla

Inskrivning imorgon och jag är så nervös inför att väga mig!!!

• SaraKarla

Har ni tänkt något på vad ni behöver till era nyfödda mitt i vintern? Det jag har tänkt på är en riktigt bra åkpåse och en go fleeceoverall. Något annat speciellt kom jag inte på, inte som är nödvändigt väl? Men en bra och varm åkpåse ska jag köpa. Någon som har tips på bra åkpåsar för nyfödda?

• SaraKarla

Kollade voksi påsar och jisses vad dyra de var

• SaraKarla

Jag hade också täcke sist gång men vill nu ha åkpåse. Men jag undrar om de kan ligga PÅ åkpåsen även på sommaren, om den är öppen? Ha den som underlägg. För är det ull så håller det sig väl svalt på sommaren?

• SaraKarla

Mitt hb är 140 och nu är jag jätteorolig men bm hade inte hört något om risker med högt hb!?

• SaraKarla

Har gått ner 1 kg också. Känns inte bra :-/

• SaraKarla

Ok den länken jag la ut en gång sa ju att över 136 var farligt högt om man är gravid, är säkert bra om man inte är gravid. Klart man blir orolig när man läser det kan leda till proppar och fosterdöd. Får inte ta nya prover förrän vecka 29. Min mamma hade flera proppar med min syster och födde 3 mån för tidigt. Ang vikten känns det så märkligt då jag äter som en häst! Och ändå gått ner...

• SaraKarla
    SaraKarla skrev 2013-06-10 21:32:36 följande:

Jag har läst så mycket negativt om högt hb och graviditet nu. Bland annat:

Vad händer om jag har väldigt högt järnvärde? Idag vet man, genom mycket forskning, att det finns vissa risker med att ha ett väldigt högt Hb. Riskerna inbegriper ökad risk för intrauterin fosterdöd under den senare delen av graviditeten.  "Höga blodvärden under graviditeten kan vara skadliga för fostret och fördubblar risken för att det väntade barnet ska dö i livmodern före, eller i anslutning till förlossningen."Rapporten ”Maternal hemoglobin concentration during pregnancy and risk of stillbirth" från Karolinska sjukhuset tar upp problemet som bekräftar liknande rapporter från England och USA.

Ett Hb sjunker normalt efter vecka 20 då fostret kräver mer och blodmängden ökar. Om Hb inte sjunker efter vecka 20 utan ligger stadigt väldigt högt eller tom ökar ska detta tolkas som en varningssignal. Ett högt Hb gör blodet trögflytande. Trögt blod = större risk för blodproppar i fina kärl som tex de som finns i en moderkaka. Riktvärdet är 146, och ett Hb på, över eller omkring 146 är farligt högt under en graviditet. Många MVC hänger tyvärr inte med på nya rön och hinner inte hålla sig uppdaterade med ny forskning och fortsätter därför att uppmuntra gravida att äta järnrikt och ta tillskott fastän många inte behöver. Rent generellt kan man säga att en gravid kvinna inte behöver tillskott om Hb ligger kring det normala, alltså 120-130. Först när Hb sjunker kan man, på inrådan av sin BM, börja med järntillskott. Börja aldrig med tillskott innehållande järn innan du fått ditt Hb kontrollerat på MVC."

Det var detta jag läste och jag tycker inte man ska ignorera även om man hittat det på internet. MEN jag trodde gränsen gick vid 136 och det var ju fel, det var ju vid 146 och mitt HB är 140. Skulle ändå gärna vilja göra ett blodprov runt vecka 20 för att se om det stigit. Vanligtvis ska det ju sjunka. Det normala är 120-130. 

När ska ni kolla blodvärden igen? 

Jag fick höra i min förra grav att i nästa grav måste jag göra regelbundna urinprov för att undvika uvi, men det var det inte talan på nu. Ändå har jag ju pratat med bm om detta. Men man kanske kan BE om extra prover? Både blod och urinprover, det borde man väl få?     
Svar på tråden BF januari 2014