• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • Wilmis07

Jag ska kolla upp detta riktigt någon dag vad som gäller vid dom olika alternativen,är en djungel med allt

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • sunnydays

Det där med att teckna en till bebisen direkt för en renare journal fast gravidförsäkringen gäller är ett jättebra tips. Kom ihåg att min bror sa att hans son hade exem som liten så hans försäkring gäller nu inte om han får några hudsjukdomar eller så.
    Så skönt med andra som har koll på sånt man sj inte är så van och tänker på :)

• LeaveMeAlone
    Wilmis07 skrev 2013-06-17 21:19:06 följande:
    Jag kommer att teckna en gravidförsäkring hos trygghansa,den som kostar. Kommer även att teckan en riktig försäkring till bebisen dirket när den kommer ut,för som sagt ju renare journal den har desto lättare är det.
    Ska inte gravidförsäkringen fungera så att den går över i en "riktig" barnförsäkring så fort barnet är fött? Ja som du säger, det är en djungel. Lika att kolla upp. I bästa fall behöver man inte utnyttja försäkringen. Men behövs det så är det ju lika att ha det klart från start. 
  • Wilmis07
    LeaveMeAlone skrev 2013-06-17 21:42:40 följande:
    Ska inte gravidförsäkringen fungera så att den går över i en "riktig" barnförsäkring så fort barnet är fött? Ja som du säger, det är en djungel. Lika att kolla upp. I bästa fall behöver man inte utnyttja försäkringen. Men behövs det så är det ju lika att ha det klart från start. 
    Ja jag fick höra at det var bästa att teckna en barnförsäkring på barnet fast man hade gravidförsäkringen,men det är snart 6 år sedan så de är ju ett tag sen. Jag kan ju även ha missförstått det hela Obestämd. Men jag vet att jag tecknad separat  på dottern och även den var gratis i 6 månader.
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • LeaveMeAlone
    Wilmis07 skrev 2013-06-17 21:46:07 följande:
    Ja jag fick höra at det var bästa att teckna en barnförsäkring på barnet fast man hade gravidförsäkringen,men det är snart 6 år sedan så de är ju ett tag sen. Jag kan ju även ha missförstått det hela Obestämd. Men jag vet att jag tecknad separat  på dottern och även den var gratis i 6 månader.
    Ja man får väl höra sig för helt enkelt. Jag är väl typen som tänker att "varför utgå ifrån att det blir fel från början". Men det kanske man får ångra om man väntar också. 
  • Wilmis07
    LeaveMeAlone skrev 2013-06-17 21:53:48 följande:
    Ja man får väl höra sig för helt enkelt. Jag är väl typen som tänker att "varför utgå ifrån att det blir fel från början". Men det kanske man får ångra om man väntar också. 
    Ja om nu säger jag om, inte gravidförsäkringen gäller även efter att barnet fyllt 6 månader utan den måste tecknas om med hälsodeklaration så kan det ställa till en massa problem. Sen kommer det ju alltid finnas saker försäkringen inte täcker tex olika sjukdomar,diagnos mm.
  • LeaveMeAlone
    Wilmis07 skrev 2013-06-17 22:03:58 följande:
    Ja om nu säger jag om, inte gravidförsäkringen gäller även efter att barnet fyllt 6 månader utan den måste tecknas om med hälsodeklaration så kan det ställa till en massa problem. Sen kommer det ju alltid finnas saker försäkringen inte täcker tex olika sjukdomar,diagnos mm.
    Ja det där är säkert lite olika. Jag utgår bara ifrån hur det var för 9 år sedan då jag var gravid med sonen. Då räckte det att jag hade gratisförsäkringen tills sonen var 6 månader sedan hade jag ett möte med dom och tecknade den försäkring som han skulle ha framöver. Minns inget om någon hälsodeklaration.
  • NorasMamma

Försäkringar är en djungel. Till dottern tecknade jag Folksams gravidförsäkring, den som kostade. Nu föddes hon med en extremt ovanlig sjukdom som faller under alla undantag.. Vilket gjorde att jag inte fick ut nästan nåt, av god vilja fick vi ersättning för de veckorna vi låg inne då hon föddes. Nu får vi inte teckna vilken försäkring som helst då allt är undantaget.. Tecknade genom facket då ingen hälsodeklaration behövs men hennes sjukdom täcks inte..
    När vi låg inlagda på barn efter hon fötts ringde trygghansa och frågade om jag tecknat barnförsäkring. Jag förklarade att jag lite hunnit tänka på de då vi låg inne. Fort som tusan ändrades tonen och nu handlade det inte om att "teckna" utan om att "ansöka om att få teckna".
    Vi är ju självklart ett av undantagsfallen... Kommer ändå att teckna gravidförsäkring nu även om den inte hjälpte särskilt mycket sist

• Angjen

Hej alla! Hoppar på denna tråden! Plussade i fredags, helt omedveten om en ny graviditet! Min dotter fyller 8 månader om två dagar! På nåt häftigt sätt har vi lyckats skapa ett nytt liv :) Är väldigt orolig då jag har väldigt små grav symptom! Med min dotter kräktes jag i 9 veckor, nu är det som vanligt!? Ska på inskrivning på måndag åh hoppas då på ett tidigt ultr! Har haft ett ma-09 och är rädd att det ska vara så igen! Någon som har samma problem som mig!? Grattis till er alla

• mariafii
    LeaveMeAlone skrev 2013-06-17 21:07:32 följande:
    Är skillnaden på gratisförsäkringen och de "riktiga" att man täcker upp för om barnet har något problem eller sjukdom redan från födseln? Till sonen hade jag trygg hansas gratis gravidförsäkring som gällde tills barnet var 6 månader. Efter det tecknade jag en ordentlig sjuk och olycksfallsförsäkring för honom som har varit bra. Men hade han tex haft ett hjärtfel eller liknande från start så hade det säkert inte blivit speciellt bra!?

Ultraljudet idag visade en liten bebis med tickande hjärta iaf! Är så glad och lättad! Nu kan jag slappna av lite mer fram tills kub iaf :D 

Va underbart med ett litet tickande hjärta :)
Svar på tråden BF januari 2014