• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • SaraKarla

Usch mitt blodvärde har stigit till 140 nu. Förstår inte varför men hoppas det stannar där!

• verkar

Lite kul (OBS inte mina svar) Enligt ultraljuden väntar vi flickor så tänkte slå hål på några myter. Betyder inte att jag tror på de som stämmer men det är alltid kul med lite skrock... Hjärtljuden Under 140 slag/minut = pojke över 140 slag/minut = tjej Denna vet jag många det stämt för faktiskt, kanske den mest trovärdiga av myterna... Vi har legat runt 150 slag/minut varje gång vi kollat så detta stämmer. Lugn/Vild bebis Lugn bebis = flicka vild bebis = pojke Första rörelsen kände jag ganska tidigt för att vara förstagångsföderska om man ska tro det man läser på nätet...Första sparken kom ganska normaltidigt tror jag. Det sparkas och rör sig en hel del varje dag så snarare vild än lugn men jag har inget att jämföra med. Dessutom väntar vi två så det blir nog dubbelt upp med rörelse med i magen :P Stämmer kanske Halsbränna (hår) Mkt halsbränna = mkt hår på bebisen Lite halsbränna = lite/inget hår på bebisen Har massa halsbränna så vi förväntar oss två trollungar som kommer ut. Andreas var dessutom väldigt lurvig på huvudet när han kom så det finns i generna med ;) Vi får se... Halsbränna (kön) Mkt halsbränna = flicka Lite halsbränna = pojke Som sagt, mycket halsbränna. Detta ska då stämma. Illamående Mkt illamående = flicka Lite illamående= pojke Mycket illamående hela graviditeten och jag är i sjunde månaden så räknar inte med att det ska sluta. Stämmer. Hög/låg mage låg mage = flicka hög mage = pojke Haft rätt hög sen det blev en riktig mage så stämmer inte. Nu har den dock sjunkit något, antagligen för att det är huvuden nedåt och fötter uppåt numer. Toppig/bred mage bred mage = flicka toppig mage = pojke Rund? Tycker magen är väldigt rund. Är inte speciellt bred men har tappat de fina formerna, det är mer rakt på sidorna än förut. Lite extra hull med. Jag vet inte hur de menar med bred o toppig så jag passar. Min syster säger att jag har en flick-mage men jag vet inte om hon syftar till den här beskrivningen eller någon annan, finns ju en del varianter... Mammans hårväxt Samma/mindre hårväxt = flicka Mer hårväxt = pojke I början växte håret som ogräs, framförallt på benen :S Nu har det lugnat sig lite men absolut pojke i sådana fall. Så stämmer inte. Hickande bebis Mkt hicka = flicka Lite hicka = pojke Inte märkt någon hicka än, återkommer... Pigmentsrand Kort rand/ingen rand/svag rand = flicka Lång rand/tydlig rand = pojke Lång, tydlig skulle jag säga men jag har inte jämfört mig med någon. Stämmer inte. Mammas skönhet minskad skönhet = flicka Bibehållen skönhet = pojke Från början märkte jag inget men nu känner jag mig risig både i hyn och håret. Stämmer Ringtestet Cirkulerande = flicka Pendlande = pojke Ej gjort. Har en vän detta stämde för på båda barnen... Blödande tandkött Mkt blödande tandkött = flicka Lite/inget blödande tandkött = pojke Mycket blödande! Stämmer Mammans sug/cravings Surt, frukt, grönsaker = flicka Choklad, salt, lakrits = pojke Inga cravings alls. Utputande navel Tidigt i graviditeten = flicka Sent i graviditeten/inte alls = pojke Tidigt tror jag....stämmer Samlag under befruktning sällan = flicka ofta = pojke Andreas jobbade knappt i Sthlm så innan vi fick datumet för bf flyttat förstod vi knappt hur det gick till. Tur Andreas inte är svartsjuk och att vi har tillit i förhållandet annars hade det kunnat bli knas ;) Detta stämmer Urinvägsinfektioner Många UVI, ofta = flicka Inga/få UVI, sällan = pojke Nollgånger. aldrig haft i hela mitt liv *peppar peppar* så kanske därför. Stämmer inte Viktuppgången Mkt viktuppgång i början = flicka Lite viktuppgång i början = pojke Magen gick upp och fick den fina runda formen tidigt men på vågen händer det fortfarande inte så otroligt mycket. +7kg vilket är lite för att vara tvillingar framförallt. Hade dock lite att ta av innan =) Stämmer inte. Sova På vänster sida = Pojke På höger sida = Flicka Började tidigt sova på höger sida så detta stämmer. När jag låg på vänster sida vaknade jag av att, vad det kändes som, båda hoppade jämfota längs min sida. Obehagligt. Nu domnar armarna under nätterna så jag måste variera mig och de verkar ha accepterat det också, de ligger ju annorlunda i magen nu.

Ursäkta min dyslexi
  • Malimari
    SaraKarla skrev 2013-07-06 16:26:40 följande:
    Usch mitt blodvärde har stigit till 140 nu. Förstår inte varför men hoppas det stannar där!

Varför är du orolig att det stiger? 140 är ju tokbra.. Du menar inte blodtryck?
  • LeaveMeAlone
    Liam05Milton08 skrev 2013-07-06 10:47:35 följande:
    Igår var jag på ett VUL pågrund av små blödningar... Är i vecka 12+0 idag. Igår på VUL på akuten så konstaterade hon tom fostersäck. Hon såg inget liv. Bara en tom säck med fostervatten.. Men nu till saken.. Vi kan höra hjärtljud hemma på doppler. Ena sidan av magen kommer den upp i 130slag/minut å på andra sidan runt 140slag/minut. 
    Hur kan ja höra hjärtljud om de inte finns någon bebis? Hon nämnde även något om tvillingar. Men hon såg ju inget foster alls. Varför nämna tvillingar då? Å varför hittar jag mitt egna hjärtljud som ligger mellan 65-85, och en på runt 120-130 och en på 140-145?? Jag förstår INGENTING!! Skall tillbaka om 1 vecka..  
    Vilket jobbigt besked. Verkligen konstigt med så dubbla budskap. Hoppas det är så att den/de gömmer sig som sagt.
  • SaraKarla

Malimari: för högt hb är inte bra under en graviditet, över 148 är inte bra och mitt har stigit hela tiden. Blodet blir för tjockt och kan leda till proppar i moderkakan, vilket kan resultera i fosterdöd.

• 30maj

Liam05milton08, hörde en bekant som hade varit på ultrljud för hon misstänkte grAviditet, men dom såg inget.. Sen blev hon dålig efter ett tag och ytterligare ett ul gjordes, då visade de sig att bf va om 3 veckor!!!! Så ibland ser dom ej fostren.?!

• Siiran
    30maj skrev 2013-07-06 21:18:01 följande:
    Liam05milton08, hörde en bekant som hade varit på ultrljud för hon misstänkte grAviditet, men dom såg inget.. Sen blev hon dålig efter ett tag och ytterligare ett ul gjordes, då visade de sig att bf va om 3 veckor!!!! Så ibland ser dom ej fostren.?!

Nejmen oj vilken chock!!!
  • Siiran
    30maj skrev 2013-07-06 21:18:01 följande:

Nejmen oj vilken chock!!!
  • Trollfia

Här är en till som väntar med spänning på storken i januari. Har tvillingar sedan innan födda 09.

Svar på tråden BF januari 2014