• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • M Hedell
    Tokfrans skrev 2013-08-26 19:04:23 följande:
    Hallu , har en fråga till er alla som kankse kan veta

Jag är i v.18 har känt fosterrörelser dagligen, flera gånger om dan i över en vecka, igår kväll kände jag inget och inte än idag heller, har bara haft lite små värk som stickningar högg på sidorna.
     Bm sa att de kan vara normalt men kan inte ta in mig så vi kan höra hjärtat för de sker vid v.20 men ska inte oroa mig om jag inte blöder och har smärta, vilket jag inte har.

Men kan ändå inte vara lugn och lita på de hon säger är ju så beroende av dessa små underbara puffar, är ju en bekräftelse för mig att allt är bra där inne är de vanligt att de bara lägger av bara så? 
    Tror absolut att du kan lita på det din bm säger I v 18 "ska" man inte behöva känna bebis varje dag, den är ff liten och späd. Har du provat att lägga dig alldeles platt på rygg och blunda, puffa lite på magen och fokusera på gensvar?
  • englasmamma86

oj mkt att läsa igen =) varit bortrest i Norge så har varit utan internet.

min första förlossning var hemskt jobbig, första värken kom kl 7 söndag morgon och ut kom hon först 00.11 tisdag.
    jag låg i krystvärkar i 5 timmar och jag använde mig av lustgas som enda smärtstillande( beror på min extrema nål rädsla och skulle aldrig våga sätta EPD.)
    min flicka föddes med näsan uppåt (normalt föds dem ju med näsan ner) så hon satt fast.
    dem ville klippa mig men jag vägrade och ut kom hon ju ändå och jag behövde inte sy ett enda stygn så jag är glad att jag vägra.

Bm säger att om denna bebisen ligger normalt kommer det troligen gå mkt snabbare och jag kommer tycka att det känns lätt. 

jag är lite besviken på mig själv faktiskt för jag hade bestämt att jag skulle åka till BH idag och kolla om där fanns nått bra kvar men drog ut på tiden och var trött så jag sket i det ,ja då lägger en tjej ut på gruppen barnvagnar att hon köpt en svart brio go för 2000 kr alltså 70% rea!!!! man vill bara slå sig på fingrarna ahhhhh...det är ju en sån jag vill ha.

=) 

• M Hedell
    englasmamma86 skrev 2013-08-26 19:33:04 följande:

oj mkt att läsa igen =) varit bortrest i Norge så har varit utan internet.

min första förlossning var hemskt jobbig, första värken kom kl 7 söndag morgon och ut kom hon först 00.11 tisdag.
    jag låg i krystvärkar i 5 timmar och jag använde mig av lustgas som enda smärtstillande( beror på min extrema nål rädsla och skulle aldrig våga sätta EPD.)
    min flicka föddes med näsan uppåt (normalt föds dem ju med näsan ner) så hon satt fast.
    dem ville klippa mig men jag vägrade och ut kom hon ju ändå och jag behövde inte sy ett enda stygn så jag är glad att jag vägra.

Bm säger att om denna bebisen ligger normalt kommer det troligen gå mkt snabbare och jag kommer tycka att det känns lätt. 

jag är lite besviken på mig själv faktiskt för jag hade bestämt att jag skulle åka till BH idag och kolla om där fanns nått bra kvar men drog ut på tiden och var trött så jag sket i det ,ja då lägger en tjej ut på gruppen barnvagnar att hon köpt en svart brio go för 2000 kr alltså 70% rea!!!! man vill bara slå sig på fingrarna ahhhhh...det är ju en sån jag vill ha.

=) 

Haha JUST DEN tråden läste jag nu synd dock att du inte åkte dit och knep den, älskar go!
  • M Hedell
    Får jag låna bilden så kan jag fråga experterna på fb?
  • englasmamma86
    angie91 skrev 2013-08-24 11:45:42 följande:
    min bm tror ja kan ha moderkakan i framvägg för de va svårt att hitta hjärtljuden o de va hördes lågt.. på vul i 13+0 sa läkarn att den vart lågt placerad.. noll koll på va de innebär..

angående bebissaker..
    egentligen behövs inte så mycke i början..
    ska barnet sova i egen säng e de ju bra om man monterat upp den..
    vagn e bra o babyskydd o skötbord..

men köp inte på er massa blöjor förrän ni testat vilka som funkar för just er..

jag fixade allt innan bebisen kom.. kläder upp t 86.. hade lekmatta o babygym.. babyvakt, bärsele..

men måsten e egentligeb inte många..
    babyolja, febertermometer, bindor till mamman, rumpsalva (typ idomin eller liknande) ,våtservetter/tvättlappar, kläder för första tiden (kan verkligen tipsa om fleeceoveraller), plastad froté, o blöjor; babyfilt.. skulle ja säga behövs.. annars inget.. du ska ju t.ex inte använda tvål osv första tiden..

sen självklart om man vill införa napp , snutte, o flaska då (bröstpump kan va toppen om man ska ge flaska)
    bröstpump var min räddning även om jag amma ! fick så mkt mjölkstockning och hade aldrig klarat trycka ut för hand så det var är en väl värd investering =)...sen så hade jag personligen inte kunnat leva utan min babysitter jag hade till tösen...när man skulle laga mat och duscha osv.
  • M Hedell
    englasmamma86 skrev 2013-08-26 19:54:35 följande:
    bröstpump var min räddning även om jag amma ! fick så mkt mjölkstockning och hade aldrig klarat trycka ut för hand så det var är en väl värd investering =)...sen så hade jag personligen inte kunnat leva utan min babysitter jag hade till tösen...när man skulle laga mat och duscha osv.
    Ja en babysitter står högt upp på prio-listan här oxå hade en till barn nr två som gick att ha från födseln, alltså med liggläge, samt bärhandtag. GULD värt att bära med sig till duschen bla
  • kallemaja

Nu har jag varit på RUL- det blir en liten flicka!! :)))) Allt såg så bra ut!! Vilken fantastisk upplevelse att se den lilla. Jag har moderkakan i framvägg därför har jag inte känt bebisen än...går in i v 21 snart! Men nu förstår jag varför :)

• dosed
    kallemaja skrev 2013-08-26 20:03:51 följande:
    Nu har jag varit på RUL- det blir en liten flicka!! :)))) Allt såg så bra ut!! Vilken fantastisk upplevelse att se den lilla. Jag har moderkakan i framvägg därför har jag inte känt bebisen än...går in i v 21 snart! Men nu förstår jag varför :)

Grattis!
  • sunnydays
    dosed skrev 2013-08-26 18:16:11 följande:
    Är det någon som har erfarenheter av bärselar? Jag har känsliga axlar och kunde ej bära med babybjörn active så den sålde vi. Funderar nu på babybjörn one eller miracle. Eller kanske ergobaby är bättee? Nån som vet? Vill ej ha sjal
    Jag har ingen erfarenhet, men får lätt ont i rygg och axlar och läst att många får ont av baby björn. Så jag köpte ergobaby som ska belasta höfterna istället. Ville inte heller ha sjal.
  • englasmamma86
    Flikkan skrev 2013-08-26 06:35:21 följande:
    Nu sitter man här efter 1 timma sömn under natten, jag är så trött så jag vet snart inte vad jag ska göra :( Har så ont i ryggen och krypningar i benen så jag vaknar varje kvart sedan tar det iaf 30 min att lyckas somna. Vet inte vad jag ska göra åt detta, halva graviditeten kvar? Barnmorskan sa att jag ska få börja med magnesium men det är inte fören nästa vecka. Som tur är jobbar jag inget nu men ryggen säger hon inte vad hon kan hjälpa mig med, provar med bälte, kuddar, täcke. Nu undrar jag om det finns något sömnmedel man får ta som gravid så jag får sova några timmar i rad per natt. För något smärtstillande funkar väl inte? Inte Alvedon. Nu har jag fått skrivit av mig lite.
    postafen mot illamående blir man sviiin trött av =) ,iaf jag och det får man ta som grav..jag tog i början då jag hade hyperemesis men dem hjälpte inte mig mot illamående men jag hade akut sömnbrist..så det är mitt tips.
Svar på tråden BF januari 2014