• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • dosed

Tråkig BM, så hon trodde det var tjej då iaf? Varför ska du tillbaka på extra UL ? Nyfiken..[/quote] Ja hon trodde tjej men det känns som det lika gärna kan vara en kille när hon sa sådär. Jag hade moderkakan lite långt ner så de ska kolla så den vuxit upp.

• Oh baby

Jag förstår inte poängen med att diskutera att sjukvården har fel BF-datum enligt er. Sjukvården kommer ändå alltid gå efter det datum som de själva ser och bebis kommer när den vill i alla fall. Hur man kan veta EXAKT när bebis blir till är för mig ett mysterium. Hur kan man veta NÄR ägget släppte exakt, hur kan man lite på ÄL-test, hur kan man veta hur länge spermierna levde, hur kan man veta när ägget fäste? Det enklaste känns ju som att gå på vad sjukvården bedömer? Om bebisen skulle vara mindre än "normalt" kommer de att märka det på sf-mått och vikt uppgång osv och gå vidare med undersökningar då.

Bf-enligt SM för mig är 11/1

Bf-enligt VUL1 för mig är  15/1

Bf-enligt VUL2 för mig är 7/1

Bf-enligt KUB för mig är 7/1

Bf-enligt RUL för mig är 13/1. 

Fullt normalt att de ser olika vid olika veckor. Det är svårare att mäta tidigt, bebisen kanske inte sträcker på sig osv. RUL är det som sjukvården går på och räknar med att graviditeten kan vara upp till 14 dagar efter BF.         

• goaround

Håller med oh baby, ägglossning kan se direkt efter mens och i vissa fall under mens för de flesta var två äggstockar som ett ägg kan lossna från. Plus att det här ägglossningstesten är inte så jätte pålitlig, de kan tillexempel ge utslag precis innan mens men också OM man redan är gravid kan man få falskt positivt svar. Så strunta i datumen, ni är gravida och er bebis kommer komma runt BF som ges på RUL. :)

• Baby2014
    LillaEgo skrev 2013-08-28 05:06:25 följande:
    Förresten, om jag VET befruktningsdag (körde ÄL-test som visade positivt lördag 27/4, hade sex två gånger sön 28/4 och sen var sambon bortrest en vecka) - OM jag får ett annat BF på RUL idag, hur funkar det..? Hittills är jag och bm oense då hon går efter sista mens och snurran trots att jag förklarat att jag har kort menscykel osv så hon och jag är inte riktigt i samma vecka!

Jag vet också befruktningsdag då vi körde stickor och insemination på sön kväll och måndag morgon. Enl sista mens och äl är datumet fel med nästan 3 veckor! Jag gick efter äl och det stämde med UL.

Din BM borde också gå efter UL om det diffar mycket.
  • Kramardig

Man kan väl få tycka det är konstigt att man får olika datum? Varför skulle man inte få diskutera det?

Det spelar som sagt ingen roll vad man har för bf, bebisen kommer när den kommer. Men jag tycker ändå det är intressant att diskutera. Med sonen flyttades jag fram 2 dagar och gick ändåöver 19 dagar. Var han färdigbakaddp först? Hade dom sett fel på RUL? Jag tycker det är intressant.

• popcornplaya

Med första barnet diffade datumet med en dag mot sm, födde 5 dagar innan.

Andra barnet flyttades jag tillbaks 3 veckor mot sm, födde 10 dagar innan.

Denna gång flyttades jag fram 2 dagar mot sista mens. Får se när denna kommer.

Det är bara att gå efter det datum man får på rul för det kommer sjukvården att göra. Sen kommer bebis nån gång runt det datumet. Det är ju bara ett ca datum.

• Mymemlan
    Kramardig skrev 2013-08-28 10:13:59 följande:
    Man kan väl få tycka det är konstigt att man får olika datum? Varför skulle man inte få diskutera det?

Det spelar som sagt ingen roll vad man har för bf, bebisen kommer när den kommer. Men jag tycker ändå det är intressant att diskutera. Med sonen flyttades jag fram 2 dagar och gick ändåöver 19 dagar. Var han färdigbakaddp först? Hade dom sett fel på RUL? Jag tycker det är intressant.
    Tkr datum är spännande, jag fick veta under 2 vul och 2 ul att jag skulle få kring 7 januari, det stämde överen, men helt plötsligt vid RUL då skulle jag få kring 13. Funderar också vad som gör att det helt plötsligt diffar?
  • popcornplaya
    Mymemlan skrev 2013-08-28 10:20:46 följande:
    Tkr datum är spännande, jag fick veta under 2 vul och 2 ul att jag skulle få kring 7 januari, det stämde överen, men helt plötsligt vid RUL då skulle jag få kring 13. Funderar också vad som gör att det helt plötsligt diffar?
    Därför att det inte är en exakt vetenskap. Det är därför det anses normalt att få två veckor innan eller efter.
  • Oh baby

Ja visst, fundera för all del. Jag är väl kanske mest anti att man gör en grej av det och kommer kräva tillväxt enbart för den sakens skull. Eller alla som vill ha igångsättning av anledning att de anser att de blivit gravida innan RUL anser att de blivit gravida. Sen kan man ju undra hur de mäter om man vill. Och då är mina svar som ovan att det är svårt att få ett exakt mått ju mindre de är. Därför man går på det man får på RUL. Att man sen föder före eller efter det BF som RUL anger kan bero på många olika saker, exempel att barnet inte mår bra, då kan det komma tidigare. Mamman inte mår bra, då kan det komma tidigare, att barnet är redo och klart, då kan det komma tidigare osv. På samma sätt som man går över tiden för att mamman och barnet kanske inte är redo för förlossning exakt då BF anges, att mamman är stressad så kroppen inte kan slappna av in i förlossning eller att mamman får en infektion. Det finns alltså hundra skäl till varför  bebis kommer när den gör och det är inget man kan styra och heller inget som jag tycker att man ska göra en stor grej av hos sjukvården. De pengarna kan ges till bättre behövande inom sjukvården.

• Josefine02

En fråga. Hur ställer ni er till att färga håret? Både hemma och hos frisör? Jag har läst och hört så olika om det. Att det inte är så nyttiga kemikalier kan man ju själv förstå men hur mycket påverkar det barnet? Jag har världens utväxt och ser ut som en skata i håret och vill färga nuuu! :( Färgade hemma själv i v.12 men tog det försiktigt och gnuggade inte in så långt i hårbotten då. Men får ont i magen av tanken på om det skulle skada på något sätt! Men vill ändå så gärna inte se ut som en skata ;)

Svar på tråden BF januari 2014