• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • Kramardig
    Josefine02 skrev 2013-08-28 10:50:49 följande:
    En fråga. Hur ställer ni er till att färga håret? Både hemma och hos frisör? Jag har läst och hört så olika om det. Att det inte är så nyttiga kemikalier kan man ju själv förstå men hur mycket påverkar det barnet? Jag har världens utväxt och ser ut som en skata i håret och vill färga nuuu! :( Färgade hemma själv i v.12 men tog det försiktigt och gnuggade inte in så långt i hårbotten då. Men får ont i magen av tanken på om det skulle skada på något sätt! Men vill ändå så gärna inte se ut som en skata ;)

Jag forskade lite när jag väntade sonen och det ska inte vara skadligt för barnet. Jag färgade håret rött i början av graviditeten och ska göra det snart igen, dock i en brunare nyans. Jag ser hemskt ut i håret! Utväxt och den röda färgen är helt urtvättad, ser hemskt ut.
  • sagalo

Har också funderat på det där med färgning, har inte gjort det än under graviditeten men har varit dags för länge sen. Urtvättad jättetråkig färg och utväxt, så måste nog ta tag i det snart! Förra graven hade jag lägligt nog min naturliga hårfärg, även om den är halvtrist så slapp jag ju utväxten så kände aldrig behov av att färga. Haha känns ändå fint på något sätt att vi är flera som ser ut som skator i håret just nu ;)

• Lua

Precis som jag inte skulle dricka alkohol för att det KAN vara skadligt skulle jag inte färga håret som gravid, det finns mängder med studier som visar att kemikalienivåerna är kraftigt förhöjda efteråt. En gör som en vill, men ett foster är så jäkla känsligt. Hittade det här:

Att oxidativa permanenta hårfärger innehåller skadliga ämnen är känt sedan länge. Aromatiska aminer som parafenylenediamine (PPD) och toluene-2,5-diamine (PTD) är giftiga och starkt eller extremt allergiframkallande. Ämnena tar sig in i kroppen via huden, och kan stanna kvar på hårstråna i veckor eller kanske månader efter en hårfärgning. Nu hävdar brittiska forskare att de också kan reagera med vanliga luftföroreningar som tobaksrök eller avgaser och då bilda mycket giftiga och starkt cancerframkallande nitrosaminer. Hårfärg har även tidigare kopplats till cancer, bland annat leukemi, bröstcancer och tumörer i urinblåsan, äggledarna och hjärnan.

Och den här artikeln:
    http://www.dailymail.co.uk/health/article-2281413/Hair-dye-used-millions-women-linked-chemicals-cause-cancer.html

Då tog jag första bästa som kom upp när jag googlade...
  • svalan

Bebis påverkas definitivt av kemikalierna. Hä på en kepa eller mössa och vänta med färgning till bebis är född är mitt råd :) Bättre att ta de säkra före de osäkra om man tvekar själv!

• 30maj
    Lua skrev 2013-08-28 11:32:43 följande:

Precis som jag inte skulle dricka alkohol för att det KAN vara skadligt skulle jag inte färga håret som gravid, det finns mängder med studier som visar att kemikalienivåerna är kraftigt förhöjda efteråt. En gör som en vill, men ett foster är så jäkla känsligt. Hittade det här:

Att oxidativa permanenta hårfärger innehåller skadliga ämnen är känt sedan länge. Aromatiska aminer som parafenylenediamine (PPD) och toluene-2,5-diamine (PTD) är giftiga och starkt eller extremt allergiframkallande. Ämnena tar sig in i kroppen via huden, och kan stanna kvar på hårstråna i veckor eller kanske månader efter en hårfärgning. Nu hävdar brittiska forskare att de också kan reagera med vanliga luftföroreningar som tobaksrök eller avgaser och då bilda mycket giftiga och starkt cancerframkallande nitrosaminer. Hårfärg har även tidigare kopplats till cancer, bland annat leukemi, bröstcancer och tumörer i urinblåsan, äggledarna och hjärnan.

Och den här artikeln:
    http://www.dailymail.co.uk/health/article-2281413/Hair-dye-used-millions-women-linked-chemicals-cause-cancer.html

Då tog jag första bästa som kom upp när jag googlade...
    Alkohol KAN inte vara skadligt, det ÄR jävligt skadligt! Men det finns inga studier i världen som visar på samma sätt att färg skulle vara det. Även om studier gjorts och görs. Ditt barn föds inte med lägre vikt, de får inga missbildningar eller kvarstående men av färg- utifrån Mina antaganden. Ja färgar som vanligt även om ja inte gör de för skojs skull eller i onödan utan bara i nödfall när håret ser ut som skamm!
  • englasmamma86

ja absolut det kan vara skadligt men det är det att köra bil,man kan få cancer av chips och allt annat skit man stoppar i sig, cola kan man använda att få bort rost tex..bara en tanke där ...

om man tänker på allt man gör,tänker och äter och dricker så skulle vi alla vara nervvrak och fått låsa in oss i en plastbubbla hela livet ?

och om man ser till när vi låg i våra mammors magar och allt dem gjorde ,ja då borde vi ju inte ens vara vid liv?

jag tror man ska leva och tänka som man brukar som gravid men alla saker med måtta =) tror både du själv mår bäst då och när mamman mår bäst ,då mår oxå barnet som bäst.

efter den filosofin lever jag iaf. 

• SB2011
    Josefine02 skrev 2013-08-28 10:50:49 följande:

En fråga. Hur ställer ni er till att färga håret? Både hemma och hos frisör? Jag har läst och hört så olika om det. Att det inte är så nyttiga kemikalier kan man ju själv förstå men hur mycket påverkar det barnet? Jag har världens utväxt och ser ut som en skata i håret och vill färga nuuu! :( Färgade hemma själv i v.12 men tog det försiktigt och gnuggade inte in så långt i hårbotten då. Men får ont i magen av tanken på om det skulle skada på något sätt! Men vill ändå så gärna inte se ut som en skata ;)

De e inget som säger att de kan påverka barnet MEN där emot kan alla hormoner ställa till det! Färgningen kan bli misslyckad och fläckig! Ska man göra så gör hos frisör! Men va bered på att vissa frisörer ej vill just därför de inte kan garantera resultat
  • Lua
    30maj skrev 2013-08-28 12:00:02 följande:
    Alkohol KAN inte vara skadligt, det ÄR jävligt skadligt! Men det finns inga studier i världen som visar på samma sätt att färg skulle vara det. Även om studier gjorts och görs. Ditt barn föds inte med lägre vikt, de får inga missbildningar eller kvarstående men av färg- utifrån Mina antaganden. Ja färgar som vanligt även om ja inte gör de för skojs skull eller i onödan utan bara i nödfall när håret ser ut som skamm!
    Nej, man vet inte var gränsen går. Att ett glas vin om dagen skulle påverka barnet vet man inte, och det är svårt att ta reda på eftersom att man inte vill experimentera på foster. Trots det väljer de allra flesta bort alkohol, för säkerhets skull.

Englasmamma86, självklart väljer man själv, och vi utsätts för gifter hela tiden, däremot vill jag både för min egen skull och för mitt barns skull minimera dessa risker så långt det går! Folk knarkar genom sina graviditeter och föder friska barn, men när vi är medvetna om riskerna känns det väl klokt att så långt det är möjligt undvika dem?

• Oh baby

Ja, lev som du själv känner är bäst. Så länge man inte plastbantar hemmet, bor på landet och har en självförsörjande gård så är det svårt att inte utsättas för gifter. Solig

Svar på tråden BF januari 2014