Oh baby skrev 2013-08-28 13:13:29 följande:
Då vill jag vända på det igen och säga att man vet inte hur de andra som har andra åsikter tänker. Det kanske finns saker i deras liv som gör att de väljer andra beslut än det som nån förespråkar och då känner de sig som att de är sämre. Sen tycker jag att kunskap är alltid en fördel, för det man vet kan man göra nåt åt. Men man kan inte döma nån annan förens man gått i deras skor. Jag sminkar min inte särskilt ofta, jag tycker att jag är vacker som jag är, men jag skulle inte tveka att göra det under graviditeten. Jag tror att man helt enkelt inte kan skydda sig mot allt och det mesta är okej i rimliga doser.
Alla gör ju såklart som dom själva vill. Vissa röker när dom är gravida, och det är ju sjukt men det är ju ändå deras val. Vissa färgar håret och sminkar sig, andra lever så rent dom kan - valet är fritt. Däremot tror jag om medvetenheten kring vad som är farligt ökar, så kommer människor göra andra val. Därför är det ju bra att frågan ställs här, och personen som ställde frågan har ju fått svar från två synsätt nu och kan göra ett eget val i den frågan.
Man kan absolut inte skydda sig mot allt, men man kan ju skydda sig mot det man vet är skadligt. Jag tycker det är skrämmande och ett stort problem att barn föds idag med massor av kemikalier i kroppen redan från start. Den trenden tycker jag det är dags att vända på, det är inte såå stora uppoffringar man behöver göra och valet för mig är lätt. Men jag förstår att alla inte delar mitt synsätt.
Denna diskussionen kan nog pågå i evigheter. Vi får nog helt enkelt vara överens om att vi inte är överens i denna frågan!