• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • Oh baby
    svalan skrev 2013-08-28 13:08:18 följande:
    Håller helt med dig i denna frågan.

Sätter man sig in i diskussionerna som pågår runt om just nu så ser man att kemikaliefrågan blir större och större. Det handlar inte om att predika, utan helt enkelt sunt förnuft. Ät eller utsätt inte dig eller ditt barn för saker som är skadliga. Förstår att många går in i försvar för dom inte har kunskap och det lättaste är ju såklart att säga att det säkert inte är någon fara eftersom folk i alla tider utsatt sig för det osv... Men astma, allergier, adhd, låg födelsevikt, minskad fertilitet, inlärningssvårigheter är några av de saker som ökats och har en stark koppling till intag av kemikalier. Danmark ligger i framkant här och avråder alla gravida från att använda smink och färga håret bl a. En relativt lätt sak att undvika för att minska riskerna för ens barn kan jag tycka. Det handlar om 9 månader av ens liv :)

Då vill jag vända på det igen och säga att man vet inte hur de andra som har andra åsikter tänker. Det kanske finns saker i deras liv som gör att de väljer andra beslut än det som nån förespråkar och då känner de sig som att de är sämre. Sen tycker jag att kunskap är alltid en fördel, för det man vet kan man göra nåt åt. Men man kan inte döma nån annan förens man gått i deras skor. Jag sminkar min inte särskilt ofta, jag tycker att jag är vacker som jag är, men jag skulle inte tveka att göra det under graviditeten. Jag tror att man helt enkelt inte kan skydda sig mot allt och det mesta är okej i rimliga doser.
  • popcornplaya

Jag lever ganska "nyttigt" som gravid. Äter inget som anses va farligt. Dricker inte och röker inte. Och försöker ta hand om mig. Håller mig borta så gott det går från mediciner men tar en och annan Alvedon ibland. Försöker att inte dricka så mkt kaffe men tar en kopp ibland. Däremot färgar jag håret men kanske att det blir ca två gr under graviditeten.

Jag använder även min telefon, jag använder micron, jag har flugit flygplan..... Vart går gränsen för nojjerier? Vi alla drar våran egen gräns någonstans men jag tänker inte predika för någon annan. Och det är stor skillnad på att berätta sin åsikt och att predika.

Samma gäller vid alla andra diskussioner som t.ex amning. Vissa vill inte amma. Ska man då dra fram massa info om att det är fel beslut? Eller helt enkelt respektera beslutet eftersom man inget vet om vad som står bakom beslutet.

Med mitt första barn var jag mkt hårdare mot mig själv med det mesta. Drack inte ens coca cola eftersom det innehåller lite koffein. Men är nu lite lugnare och inser att man kan inte skydda sina barn mot allt hör i världen.

Andra graviditeten var jag kanske inte lika försiktig som första gången men fortfarande väldigt nojjig. Färgade inte ens håret inför mitt bröllop. Ångrar det idag då färgen ser hemsk ut.

• goaround

Jag sminkar mig inte och färgar inte håret. MEN om jag skulle göra det i vanliga fall så skulle jag för barnets bästa inte göra det under graviditeten. Som sagt det är bara några månader. Tror alla här inne skulle överleva det :) vilket INTE betyder att alla behöver göra det, för det är upp till var och en.

Jag tycker frågan om rökning under graviditeten är viktigare i sånnafall.

• svalan
    Oh baby skrev 2013-08-28 13:13:29 följande:

Då vill jag vända på det igen och säga att man vet inte hur de andra som har andra åsikter tänker. Det kanske finns saker i deras liv som gör att de väljer andra beslut än det som nån förespråkar och då känner de sig som att de är sämre. Sen tycker jag att kunskap är alltid en fördel, för det man vet kan man göra nåt åt. Men man kan inte döma nån annan förens man gått i deras skor. Jag sminkar min inte särskilt ofta, jag tycker att jag är vacker som jag är, men jag skulle inte tveka att göra det under graviditeten. Jag tror att man helt enkelt inte kan skydda sig mot allt och det mesta är okej i rimliga doser.
    Alla gör ju såklart som dom själva vill. Vissa röker när dom är gravida, och det är ju sjukt men det är ju ändå deras val. Vissa färgar håret och sminkar sig, andra lever så rent dom kan - valet är fritt. Däremot tror jag om medvetenheten kring vad som är farligt ökar, så kommer människor göra andra val. Därför är det ju bra att frågan ställs här, och personen som ställde frågan har ju fått svar från två synsätt nu och kan göra ett eget val i den frågan.

Man kan absolut inte skydda sig mot allt, men man kan ju skydda sig mot det man vet är skadligt. Jag tycker det är skrämmande och ett stort problem att barn föds idag med massor av kemikalier i kroppen redan från start. Den trenden tycker jag det är dags att vända på, det är inte såå stora uppoffringar man behöver göra och valet för mig är lätt. Men jag förstår att alla inte delar mitt synsätt.

Denna diskussionen kan nog pågå i evigheter. Vi får nog helt enkelt vara överens om att vi inte är överens i denna frågan!
  • Belgien

Jag var nojig de första veckorna med hårfärgning, ska jag, ska jag inte.. och om andra saker också för den delen. T.ec att här i bryssel är det OKEJ att dricka vin. och guinness (öl) är JÄTTE bra att dricka (i måttliga mängder) sen för amningen. osv osv. Sen är det upp till var och en vad de vill göra, jag själv tror inte på att dricka öl men jag ska däremot ta mig ett glas rött vin i denna vecka! Alla gör sina egna val.. Jag bor i en stad med mkt föroreningar och avgaser från bilar- kan jag inte bo här då när jag är gravid? Jag tycker så många tar sin graviditet så allvarligt, slutar träna, slutar äta allt vad det tycker är gott osv. Lev som ni gjorde innan, med förnuft. Om ni vill färga håret- Gör det!

• M Hedell

Jag tycker om att vårda mitt utseende och skulle nog må rätt kasst om jag inte "fick". Så färgar håret gör jag som vanligt men med en mild toning utan ammoniak. Sminkar mig gör jag oxå men med måtta och jag använder även hårvårdsprodukter men försöker hitta lite mildare alternativ med tanke på bebisen i magen och min övriga familj och omgivning. Däremot petar jag bort all form av mögelostar, rå fisk och liknande. Jag slutade röka när vi började planera för första barnet och jag dricker aldrig någon alkohol under graviditeten. Så länge det inte framkommit några big no no från forskare så tror jag på sunt förnuft och sin egna inställning och där är ju ingen precis lik Så känner jag.

• vartjagängår
    popcornplaya skrev 2013-08-28 12:36:43 följande:
    Och angående forskningar och att googla så hittar man det man söker.

Jag blir lite irriterad på folk som ska rada upp massa information dom googlat fram och typ försöka skrämma skiten ur andra stackars gravida.

Ska man lyssna på allt finns det massor med farligt. Alvedon ska man ju inte heller äta som gravid då. Själv skulle jag gå under om jag inte fick ta nån Alvedon ibland när jag har huvudvärk.

Word.
  • Oh baby

Gud var roligt, jag blir helt fascinerad av hur olika det är. Allt från öl i Belgien till att man inte sminkar sig för oro av barnen. Jag älskar liknelsen när folk är supernoga med att koka upp vatten, som de sen kyler ner för att sen värma upp till lagom temp när de ska ge ersättning. Och sen tar de med barnen på babysim där de sväljer massor med vatten med allt möjligt i Skrattande

Men jag tror det viktigaste är att respektera andras beslut och kanske även inse att det inte blir som man trott. Man är aldrig så bra förälder som innan man själv får barn, när man har barnet på heltid brukar det mesta av ens teorier spricka Flört  

• popcornplaya
    Oh baby skrev 2013-08-28 13:54:18 följande:

Gud var roligt, jag blir helt fascinerad av hur olika det är. Allt från öl i Belgien till att man inte sminkar sig för oro av barnen. Jag älskar liknelsen när folk är supernoga med att koka upp vatten, som de sen kyler ner för att sen värma upp till lagom temp när de ska ge ersättning. Och sen tar de med barnen på babysim där de sväljer massor med vatten med allt möjligt i Skrattande

Men jag tror det viktigaste är att respektera andras beslut och kanske även inse att det inte blir som man trott. Man är aldrig så bra förälder som innan man själv får barn, när man har barnet på heltid brukar det mesta av ens teorier spricka Flört  

Haha ja man är en vääääldigt bra förälder innan första barnet ;)
  • Baby2014
    englasmamma86 skrev 2013-08-28 10:51:53 följande:
    men flera har ju skrivit här att dem aldrig ändrar ett bf om man gjort KUB ??? verkar konstigt.

För mig ändrade de i te efter KUB då de säger att KUB ger mer exakta beräkningar.
    Oh baby skrev 2013-08-28 10:27:20 följande:
    Ja visst, fundera för all del. Jag är väl kanske mest anti att man gör en grej av det och kommer kräva tillväxt enbart för den sakens skull. Eller alla som vill ha igångsättning av anledning att de anser att de blivit gravida innan RUL anser att de blivit gravida. Sen kan man ju undra hur de mäter om man vill. Och då är mina svar som ovan att det är svårt att få ett exakt mått ju mindre de är. Därför man går på det man får på RUL. Att man sen föder före eller efter det BF som RUL anger kan bero på många olika saker, exempel att barnet inte mår bra, då kan det komma tidigare. Mamman inte mår bra, då kan det komma tidigare, att barnet är redo och klart, då kan det komma tidigare osv. På samma sätt som man går över tiden för att mamman och barnet kanske inte är redo för förlossning exakt då BF anges, att mamman är stressad så kroppen inte kan slappna av in i förlossning eller att mamman får en infektion. Det finns alltså hundra skäl till varför  bebis kommer när den gör och det är inget man kan styra och heller inget som jag tycker att man ska göra en stor grej av hos sjukvården. De pengarna kan ges till bättre behövande inom sjukvården.

Vilka "alla" har sagt här i tråden att de kommer att begära igånsättning? Låt folk få diskutera vad de vill, bara för att man själv tycker att det är oväsentligt så kan andra få diskutera?

För mig är barnvagnar, bebisutrustning oväsentligt då jag är surrogatmamma men resten måste väl få diskutera detta. Jag kan inte säga att de ska sluta för att jag inte finner det intressant.
Svar på tråden BF januari 2014