• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • englasmamma86
    Oh baby skrev 2013-08-28 08:43:43 följande:
    Jag förstår inte poängen med att diskutera att sjukvården har fel BF-datum enligt er. Sjukvården kommer ändå alltid gå efter det datum som de själva ser och bebis kommer när den vill i alla fall. Hur man kan veta EXAKT när bebis blir till är för mig ett mysterium. Hur kan man veta NÄR ägget släppte exakt, hur kan man lite på ÄL-test, hur kan man veta hur länge spermierna levde, hur kan man veta när ägget fäste? Det enklaste känns ju som att gå på vad sjukvården bedömer? Om bebisen skulle vara mindre än "normalt" kommer de att märka det på sf-mått och vikt uppgång osv och gå vidare med undersökningar då.

Bf-enligt SM för mig är 11/1

Bf-enligt VUL1 för mig är  15/1

Bf-enligt VUL2 för mig är 7/1

Bf-enligt KUB för mig är 7/1

Bf-enligt RUL för mig är 13/1. 

Fullt normalt att de ser olika vid olika veckor. Det är svårare att mäta tidigt, bebisen kanske inte sträcker på sig osv. RUL är det som sjukvården går på och räknar med att graviditeten kan vara upp till 14 dagar efter BF.         
    men flera har ju skrivit här att dem aldrig ändrar ett bf om man gjort KUB ??? verkar konstigt.
  • popcornplaya
    englasmamma86 skrev 2013-08-28 10:51:53 följande:
    men flera har ju skrivit här att dem aldrig ändrar ett bf om man gjort KUB ??? verkar konstigt.
    Är nog olika sjukhus. Här ändrade dom mig med en dag från kub till rul.
  • Oh baby
    englasmamma86 skrev 2013-08-28 10:51:53 följande:

Vet inte om det är för att mitt KUB gjordes privat i ett annat landsting kanske? Spelar mig ingen roll, hade jag inte gått på KUB:et hade jag ändå fått mitt nya datum.
  • popcornplaya
    Josefine02 skrev 2013-08-28 10:50:49 följande:

En fråga. Hur ställer ni er till att färga håret? Både hemma och hos frisör? Jag har läst och hört så olika om det. Att det inte är så nyttiga kemikalier kan man ju själv förstå men hur mycket påverkar det barnet? Jag har världens utväxt och ser ut som en skata i håret och vill färga nuuu! :( Färgade hemma själv i v.12 men tog det försiktigt och gnuggade inte in så långt i hårbotten då. Men får ont i magen av tanken på om det skulle skada på något sätt! Men vill ändå så gärna inte se ut som en skata ;)

Jag färgar håret. Sen kanske jag inte färgar riktigt så ofta som jag hade behövt.
  • Oh baby
    En fråga. Hur ställer ni er till att färga håret? Både hemma och hos frisör? Jag har läst och hört så olika om det. Att det inte är så nyttiga kemikalier kan man ju själv förstå men hur mycket påverkar det barnet? Jag har världens utväxt och ser ut som en skata i håret och vill färga nuuu! :( Färgade hemma själv i v.12 men tog det försiktigt och gnuggade inte in så långt i hårbotten då. Men får ont i magen av tanken på om det skulle skada på något sätt! Men vill ändå så gärna inte se ut som en skata ;)

Enligt det senaste jag hört ska det inte vara nån fara. Men kanske bättre att fråga på och göra det hos en frisör då de borde ha bättre koll på vad de har för kemikalier i sina grejer (sen vet jag inte OM de har bättre koll). :)
  • englasmamma86
    det får man ju själv avgöra hur man vill göra , jag har färgat håret 2 grr under grav ,en gång i v12 och nu för en vecka sedan i v18.
     mitt hår så fruktansvärt ut ,solblekt,utväxt,torrt mm. men i den sommar värmen vi hade höll inte färgen så länge och blev solblekt nästan direkt tyvärr (har mörk brunt nästan svart hårfärg när jag färgar) och skulle vara tärna och gå på bröllop nu i lördags så ville verkligen inte det med sån hemsk färg så jag färga det.

nu ska jag försöka att inte färga det , vad jag förstått så hamnar hårfärgsgiftet i barnets blod som den sedan kissar ut och sen så ska giftet vara borta. 
  • englasmamma86
    popcornplaya skrev 2013-08-28 10:53:53 följande:
    Är nog olika sjukhus. Här ändrade dom mig med en dag från kub till rul.
    aha
  • Wilmis07
    Mademoiselle skrev 2013-08-27 23:28:29 följande:
    Pluddie: jag har också bf den 16 januari. Kul med någon som är beräknad samma dag.
    Jag har också bf den 16 januari
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Burberry
    Josefine02 skrev 2013-08-28 11:50:49 följande:

Jag färgar håret en gång i månaden hemma, både som gravid o ickegravid. Har ljusbrunt hår naturligt, men färgar det svart, skulle se jättefult ut om jag plötsligt slutade. Och måste säga att jag faktiskt inte tror det är så skadligt. Men då är jag inte heller typen som oroar mig för allt och ingenting. Oroar man sig så mycket att man mår dåligt av det så är det ju nog bäst att inte färga. Men för de flesta så är det nog bara att fortsätta färga (och känner man sig snygg o fräsch så mår man ju också bättre automatiskt)
  • Josefine02

Okej! Tack för alla svar! Jag ska nog färga håret men inte så ofta då. Bara när det blir nöd och man ser förfärlig ut! :)

Svar på tråden BF januari 2014