• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • dosed

På vårt rul märkte vi att bm blev lite otrevlig när vi frågade om könet så hon kollade bara lite snabbt och sa, ja jag ser ju ingen snopp så det kanske är en tjej då.. Sen fortsatte hon med typ tre historier om hur bm och läkare sett fel på könet. Klart vi fattar att det inte är 100% säkert men hade ju varit trevligt om hon kollat lite nogrannare :) ska ju tillbaka på ul i v32 för moderkakan så får väl fråga då :) På tal om jobb så har jag äntligen fått en vik fram till årsskiftet så jag kommer jobba till strax innan jul tänker jag. Är ju ssk men är inte involverad i någon omvårdad så det är ju inget tungt jobb som man kan få graviditetspenning för. Sen att det kanske inte kommer gå att böja sig ner för att linda ben är ju en annan sak

• Kramardig

Jag ska försöka jobba så länge jag kan bara för att höja föräldrapenningen. Men jag får se hur det går. Som det känns nu kommer jag inte orka jobba heltid och det hade jag verkligen behövt för att höja min SGI..

• sagalo
    vartjagängår skrev 2013-08-27 11:28:38 följande:

Jag tycker det känns som mest pojkar? Haha vore kul men statistik. :)

Även jag får gratulera till alla lyckade rul, vi har vårt på torsdag!
    Haha ja, kanske bara var för att det var flera RUL på raken som visade flickor som jag fick för mig det :) ja man kanske ska fylla i kön i bf-listan som några nämnt tidigare?
  • M Hedell
    kallemaja skrev 2013-08-27 19:07:59 följande:

När har ni tänkt att gå på mammaledighet? Hur långt innan BF planerar ni att sluta jobba?

Själv tänker jag sluta ca 1,5 månad innan BF (om jag mår bra vill säga)

Kräks fortfarande och har ont i fogarna...var sjukskriven 2 mån i början av graviditeten..

Planerar att gå på havandeskapspenning 60 dagar innan BF, dvs i slutet av november. Tror inte jag kommer fixa längre än så heller.
  • tinis

Jag tänkte gå hem 19/12 om jag mår så pass bra som jag gör nu, har BF 7/1 :)

Har en liten fundering, sambon har fått för sig att man måste ha ett OK från försäkringskassan för att få gå innan BF men visst är det så att man får gå "närsom" bara det är 60 dagar innan?

• M Hedell
    tinis skrev 2013-08-27 19:53:32 följande:

Jag tänkte gå hem 19/12 om jag mår så pass bra som jag gör nu, har BF 7/1 :)

Har en liten fundering, sambon har fått för sig att man måste ha ett OK från försäkringskassan för att få gå innan BF men visst är det så att man får gå "närsom" bara det är 60 dagar innan?

Havandeskapspenning måste du ansöka om, det ska din chef hjälpa dig med att fylla i och görs då du fått moderskapsintyget :) om det var det du tänkte på?
  • tinis

Nee eller jag vet inte. Att gå på föräldraledighet innan BF. Blir det samma som havandeskapspenning? Gudars vad jag tycker det är rörigt Obestämd

• M Hedell
    tinis skrev 2013-08-27 19:58:58 följande:

Nee eller jag vet inte. Att gå på föräldraledighet innan BF. Blir det samma som havandeskapspenning? Gudars vad jag tycker det är rörigt Obestämd

Hp kan du få om du har ett tungt eller riskfyllt arbete där du inte har möjlighet till omplacering :) beviljas man hel hp får man hp 60 dagar innan bf fram till 10 dagar innan bf, därefter måste man ta nåt annat (fp, semester mm). Just fp är jag lite osäker på hur tidigt man får röra...
  • Tankeställare

Graviditetspenning är inte samma sak men du kan ta ut Föräldrapenning så när som 60 dagar innan BF:

"Vem har rätt till föräldrapenning?

Du som är gravid kan ta ut föräldrapenning från och med den 60:e dagen före beräknad förlossning.

Mödravårdscentralen erbjuder ofta föräldrautbildningar när ni väntar barn. Båda föräldrarna kan delta samtidigt i utbildningen och få föräldrapenning för samma tid."
    (goo.gl/M5alkm ) 

• syskonlängtan14

Min plan är att jobba till 2 veckor innan beräknat. Om mina fogar håller.

Foglossning är ingen höjdare har haft vissa dagar än så länge så jag trodde att de skulle gå utför. var halvtidsjukskriven med sonen... Eller ja läkaren ville sjukskriva mig 100 men jag vägrade. Och de funkade bra. Men gick hem 3 veckor innan istället. De verkar tiljat lite och har inte ont alla dagar tror faktiskt cyklingen har hjälpt till lite. Cyklar till och från jobb vilket jag aldrig gjorde förra grav.  

Ikväll köpte vi vagn. Den var alldeles för fin för att säga nej till. Använd totalt 5 ggr sen ville inte deras stora åka vagn mer så istället för 7000 gav vi 4000. Och efter att kännt och klämt på den lite mera så tror jag faktiskt den kommer bli bra till promenader sen tror jag vi köper en enkel vagn också beg med ståbräda för de gånger man ska gå i butik m.m. för då får jag aldrig sonen att sitta i vagnen ;) 

Svar på tråden BF januari 2014