• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • johanna24

Hejsan! Jag plussade igår men vågar inte tro på det ännu. Har fruktansvärt ont i ryggen och är oftast trött. Har haft MA innan :( hoppas det går bra den här gången.

• vilja89

Åh. Jag har haft så himla svårt att ta in den här graviditeten, så idag (BIM+8) köpte jag ett tredje test på Apoteket och testade. Det visade också positivt. Nu börjar det sjunka in, sakta men säkert! Jisses, det ligger en ärta där inne!! :)

Har ni berättat för era nära? Jag ska till barnmorskemottagningen på Torsdag nästa vecka, efter det kommer jag berätta för min familj och sambon för sin. Just nu är det bara min sambo och min mamma som vet. 
    Idag har illamåendet börjat smyga sig på och jag som dricker vatten sällan, är konstant törstig och dricker nu massor med vatten.
    Jobbar på förskola och är ute mycket och är verkligen galet trött så det är rätt skönt med långledighet till Tisdag nu. :) 

• fluu
    Jennsan85 skrev 2013-05-08 17:59:28 följande:
    Någon som vet om det är farligt att sola ute, solarium när man är gravid? Gillar att sola solarium så ska jag utomlands om några veckor. Turkiet :).
    Det är väl mest att man inte ska bli för var(solarium) och att pga hormonförändringarna kan man få konstiga pigmentfläckar av solning. Men farligt för bebben tror jag inte att det är.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • heartems

Som att vända på ett blad kom illamåendet, fy! Hur kunde jag längta efter detta?!

• fluu
    heartems skrev 2013-05-08 19:27:39 följande:
    Som att vända på ett blad kom illamåendet, fy! Hur kunde jag längta efter detta?!
    Haha,säger det samma. Har mått illa till och från sen jag plussade,men igår och halva dagen idag var det som bortblåst och jag blev jätteorolig och hoppades att det skulle komma tillbaka. Lagom till att vi fick besök på eftermiddagen kom det och jag satt där grön i ansiktet och förbannade att jag ville ha tillbaka illamåendet.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • mariafii
    Jennsan85 skrev 2013-05-08 17:59:28 följande:
    Någon som vet om det är farligt att sola ute, solarium när man är gravid? Gillar att sola solarium så ska jag utomlands om några veckor. Turkiet :).

För barnet är det inte farligt i sig men när du solar så försvinner folsyra som barnet behöver. Sedan är det pigment fläckarna som du kan få om du solar pågrund av hormonerna och det kan komma direkt när du blir gravid så egentligen ska man undvika både solarium och vanlig solning men vågar man chansa så
  • Elvinsmamma
    vilja89 skrev 2013-05-08 19:25:07 följande:
    Åh. Jag har haft så himla svårt att ta in den här graviditeten, så idag (BIM+8) köpte jag ett tredje test på Apoteket och testade. Det visade också positivt. Nu börjar det sjunka in, sakta men säkert! Jisses, det ligger en ärta där inne!! :)

Har ni berättat för era nära? Jag ska till barnmorskemottagningen på Torsdag nästa vecka, efter det kommer jag berätta för min familj och sambon för sin. Just nu är det bara min sambo och min mamma som vet. 
    Idag har illamåendet börjat smyga sig på och jag som dricker vatten sällan, är konstant törstig och dricker nu massor med vatten.
    Jobbar på förskola och är ute mycket och är verkligen galet trött så det är rätt skönt med långledighet till Tisdag nu. :) 
    Jag har berättat för dom närmsta och på min avdelning på jobbet mest så dom vet varför jag mår som jag mår.. jobbar också på fsk :) jag har tagit 6 st test sen jag fick ett plus och jag skulle kunna ta ett varje dag! så förstår hur du känner!
    Törstig är jag hela tiden med! idag har jag nog druckit 3-4 liter minst!! haha sen är jag väldigt förkyld också så detr har nog lite med det att göra också!
    har du något barn sen innan?
    Glad 
  • mariafii

Vi berättade idag för mina föräldrar för jag ville att dom skulle få veta och dom blev jätte glada men vet att det är tidigt. Vi ska berätta för hans föräldrar på fredag och sedan väntar vi till det är säkrare att berätta för andra

• moto
    popcornplaya skrev 2013-05-08 11:24:43 följande:
    Är ganska otränad nu och känns onödigt att stressa/anstränga kroppen. Vill liksom inte riskera nått. Vi har kämpat i ungefär två år för att bli gravida igen och jag är väll bara väldigt, väldigt nojjig.
    Det spelar nog ingen roll vad vi säger då men det är nog omöjligt att "träna fram ett missfall" eller skada ett foster genom träning. Det går ju liksom inte att springa ut den. Men det måste du nog komma fram till själv Flört
    sagalo skrev 2013-05-08 11:33:02 följande:
    Ja har ungefär samma "viktmål" eller vad man ska säga.. men håller med, inte roligt om man ska vikthetsa hela graviditeten heller! Haha ja jag ska nog försöka dra ner på godisätandet osv iaf :)

Ska träffa svärföräldrarna ikväll för första gången sen vi plussade, och jag VET att det kommer bjudas på vin. Haha är lite nervös för det, för jag brukar aldrig tacka nej annars.. så tror att de kommer börja ana nått direkt :p Men visst är det så att embryot/fostret inte får näring från mamman förrän vecka 10 eller nått sånt? Tänkte om man kanske kunde ta ett litet glas utan dåligt samvete, bara för att slippa misstänksamhet. Vill ju överraska dom stort när vi väl ska berätta! :) Haha, hatar det här hemlighetsmakeriet alltså... 
    nej jag gick in i v7 idag och läste i appen, TOTALT alkohol och rökförbud allt går över till fostret - som inte kan bryta ner det! Ibland när jag och min varit hos släktingar som envisats med att bjuda på "otäck" sprit har vi bytt glas eller så har han sagt typ oj det här var gott får jag en slurk av dig eller nå´t i den stilen, tror inte ens jag var gravid då han vet hur plågad jag blir om jag ska artighets-dricka typ tantsprit *rys*. Ni kan nog lösa det!
    Trollbarnet skrev 2013-05-08 13:17:57 följande:
    Företaget kan ju inte göra någonting annat än att gratulera, typ. Kan bli ett ganska smutsigt ärende via facket (min syster var med om det) och då är det aldrig arbetsgivaren som vinner.
    mariafii skrev 2013-05-08 13:33:47 följande:

Förstår din oro och det är ju bra att vänta lite med att visa. Jag har fast men jag känner också att jag inte vill att dem ska veta för tidigt iaf om det kan påverka jobbet längre fram. Klart dom inte får diskriminera men man blir ändå ite orolig
    ja fast tror ändå det kan vara svårt att bevisa...hos oss går man en utbildning och efter den kan de säga att man har "problemområden" de vill man ska förbättra! En del stämmer inte ens, de liksom hittar på eller blandar ihop folk eller vad de gör! Så en liiiten grej kan bli att man inte blir fast direkt efter utan de vill se en förbättring och då får man 2 månader på sig att visa det därefter kan de anställa.

Men har ju jobbat på "allmän visstidsanställning" i ett år nu! De förlänger 3 månader i taget bara! Nu jobbar jag tex utan anställningsavtal, de gick ut i mars och vi är några st som går utbildningen och de har inte heller fått, jag frågade efter dem men de sa att de inte hade några skrivna än...seriöst liksom! Nu pratar vi inte ett litet privat företag utan statligt!! Förvånad Jag är livrädd för vad de kan ta sig till. Facket är dessvärre inget att hänga i julgranen heller - den fackliga representanten och högsta chefen är ju polare och spelar golf ihop...

• moto
    förresten ni som inte har bilder till era namn - kan ni inte skaffa? Solig  Det är så mycket lättare att komma ihåg vem som skrivit vad när man har en bild att koppla det till, som ett namn på en person man har ansikte på - er har jag ju inte ansikten på Glad
Svar på tråden BF januari 2014