• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • NorasMamma
    popcornplaya skrev 2013-08-31 14:46:13 följande:
    Får jag fråga vad det är för sjukdom hon har?

Hon måste väll ha rätt till resurspersonal på dagis också.
    Den heter LNSS - linear nevus sebacus syndrome. Just nu är det epilepsin som är något. Utvecklingsmässigt följer hon med bra, men hon har en hjärnskada så vi får se vad det innebär senare. Just nu anser förskolechefen att de har så god personaltäthet och det finns resurs så de behöver inte sätta in ytterligare just nu. Men ökar hennes behov får vi diskutera vidare se . Tanken är ju att hon ska ha ett så bra skydd av medicinerna att hon inte ska behöva ha några kramper.
  • SB2011
    englasmamma86 skrev 2013-08-31 14:58:01 följande:

Körde runt som en galning till apotek och hälsokost butiker ,nej inget fog bälte... Sen hitta jag ett äntligen på en second hand butik i stan för 80 kr så jag är nöjd..nu hoppas jag det ska hjälpa oxå.

Kanon att du hitta! Hoppas du blir hjälpt av de!

Jag ska få prov tens mot de nästa gång jag e hos sjukgym! Provade akupunktur förra graviditeten men de hjälpte inte ett smack! Har provat tens för ryggskott men då har de gjort mer ont så vi får se
  • M Hedell

Usch, det där med RS hade jag förträngt... Vår son blev förkyld när han var 4 veckor, bara det var en ren mardrömsupplevelse som vi inte vill uppleva igen

Måste ut och leta fogbälte jag oxå, idag har vi gjort stan och imorrn ska vi köra bla ikea och en hel drös andra affärer å känner redan nu att det gör ooont..

• sagalo

Undrar lite hur ni andra som har barn sen tidigare som går i fsk gör under bebisens första tid, ni som tänkt låta storasyskonet fortsätta på fsk då :) Tänkte om de ska få vara hemma en tid, eller hur ni gör med det? På ett sätt vill jag ju inte att dottern ska känna sig typ bortföst, men vet inte hur spännande det är att hänga med nyförlöst mamma och bebis? Vet inte alls vad som är brukligt :) Tänkte även på det här med rs-virus osv att det kanske är skönt ur den aspekten att inte ha syskonet där då.

• popcornplaya
    sagalo skrev 2013-08-31 19:21:19 följande:

Undrar lite hur ni andra som har barn sen tidigare som går i fsk gör under bebisens första tid, ni som tänkt låta storasyskonet fortsätta på fsk då :) Tänkte om de ska få vara hemma en tid, eller hur ni gör med det? På ett sätt vill jag ju inte att dottern ska känna sig typ bortföst, men vet inte hur spännande det är att hänga med nyförlöst mamma och bebis? Vet inte alls vad som är brukligt :) Tänkte även på det här med rs-virus osv att det kanske är skönt ur den aspekten att inte ha syskonet där då.

Mina andra barn får gå 15 timmar. Det är allt rätt skönt att få lite egentid med bebisen också. Och att rutinerna för dom andra barnen inte blir helt tokiga. Nu gillar mina barn att va på dagis också.

Smittrisk är svår att komma ifrån, man kan ju inte hålla dom äldre barnen isolerade även om man inte skulle ha dom på dagis, dom behöver ju få träffa andra barn och leka.
  • Burberry
    sagalo skrev 2013-08-31 20:21:19 följande:

Hos oss kommer nog syskonen gå på dagis precis som innan bebis kommer (8.45-13.30 fem dagar i veckan, ledig 2mån sommar + för resor). Tror inte de kommer känna sig bortfösta, kompisar är viktiga i den åldern (4,5 år). Dessutom är de van från förr att mamma ibland är hemma fast de är på dagis (är egenföretagare, och ibland prioriterar jag trädgårdsjobb eller städning före jobbet) så det ser de inte som något konstigt.

Därtill har vi redan pratat om det, de vet de ska gå på dagis som vanligt trots att bebis ska vara hemma. Har också förklarat att bebis sen senare kommer att börja dagis vid samma ålder de började (1,5 år). Så tror inte det kommer att vara något problem.
  • Peak

Jag är också rädd för RS, fick sonen vid midsommar så då var det inga tankar på det då! Är rädd att alla som ska komma och hälsa på ska snora på bebis!

• popcornplaya
    Burberry skrev 2013-08-31 19:48:36 följande:
    Hos oss kommer nog syskonen gå på dagis precis som innan bebis kommer (8.45-13.30 fem dagar i veckan, ledig 2mån sommar + för resor). Tror inte de kommer känna sig bortfösta, kompisar är viktiga i den åldern (4,5 år). Dessutom är de van från förr att mamma ibland är hemma fast de är på dagis (är egenföretagare, och ibland prioriterar jag trädgårdsjobb eller städning före jobbet) så det ser de inte som något konstigt.

Därtill har vi redan pratat om det, de vet de ska gå på dagis som vanligt trots att bebis ska vara hemma. Har också förklarat att bebis sen senare kommer att börja dagis vid samma ålder de började (1,5 år). Så tror inte det kommer att vara något problem.
    Får ni ha så mkt på dagis fast du är hemma med bebis? Här är det 15 timmar som gäller.
  • Peak

Nån som vet hur det är om man får havandeskapspenning beviljat, får sonen vara på fritids då? Ringde kommunen för att fråga hur lång uppsägningstiden är och frågade om han fick vara där under den tiden. Hon svarade "varför ska han det om du ändå är hemma?" jag svarade att jag trodde det var typ samma som om man var sjukskriven!? Men tänkte för att det är jäkligt jobbigt att ta sig fram och tillbaka till skolan 4 ggr på 5h med foglossning och för att han förmodligen har lite roligare nån extra timme på fritids än med mig som knappt tar mig nånstans! Men jag kommer få hp pga risker i mitt jobb, men har även foglossning! Fick inget svar från henne!

• Burberry
    popcornplaya skrev 2013-08-31 20:51:22 följande:
    Får ni ha så mkt på dagis fast du är hemma med bebis? Här är det 15 timmar som gäller.
    Jo, bor i Finland, här får barn gå på dagis t.o. m. heltid också fast föräldrar är hemma.
Svar på tråden BF januari 2014