• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • Wilmis07
    Peak skrev 2013-08-31 19:58:19 följande:
    Nån som vet hur det är om man får havandeskapspenning beviljat, får sonen vara på fritids då? Ringde kommunen för att fråga hur lång uppsägningstiden är och frågade om han fick vara där under den tiden. Hon svarade "varför ska han det om du ändå är hemma?" jag svarade att jag trodde det var typ samma som om man var sjukskriven!? Men tänkte för att det är jäkligt jobbigt att ta sig fram och tillbaka till skolan 4 ggr på 5h med foglossning och för att han förmodligen har lite roligare nån extra timme på fritids än med mig som knappt tar mig nånstans! Men jag kommer få hp pga risker i mitt jobb, men har även foglossning! Fick inget svar från henne!
    Jag tror inte vi där jag bor får ha barnen på fritids när man går på HP,hade hon fortfarande gått på förskolan så hade hon fått det däremot. Men jag har inte heller fått riktigt klara besked ännu.
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • SB2011

Sonen ska va 15h tills vi flyttar iaf! Sen blir de väl ett uppehåll tills vi får ny plats!

• syskonlängtan14

Vi pratade lite för ett tag sen om RS och så började jag fundera på hur länge får man vänta med att gå på baby/syskon sång i kyrkan ja handla mat m.m.  Men sen kom ju tanken på dagis. Jag tycker de är viktigt att sonen får gå sina 15 h och de kommer han göra när pappa börjar jobba igen efter bebis kommit så han får uppehåll i 2 veckor och sen börja med de nya tiderna. 

Men går sonen på dagis så borde man ju kunna gå på andra aktiviteter också kanske inte första månaden men sen. Gäller ju aktivera sonen de dagarna han är hemma menar jag...

• Mymemlan

Min son kommer nu under hösten börja vara varannan vecka hos mig och hos sin pappa så han kommer få vara ledig på mina veckor och så går han pappans tider (6.30-16-30, kortar dagar då hans sambo kan hämta) och när jag bara får träffa han varanan vecka vill jag ha han hemma :) 

• NorasMamma

Kommer att behålla 15h på förskolan. Tror det är nyttigt för alla. Storasyster får extra stimulans där och jag får chansen att bara ägna mig åt den lille. Vill dessutom inte förlora hennes plats då vi valt förskola enkomt utifrån hennes synnedsättning. Risken för RS finns överallt, på öppna förskolan, affären, folk som hälsar på osv. Svårt att isolera sig helt

• sagalo

Nej, angående smittorisken spelar det väl iofs ingen större roll om syskonet är i fsk eller inte. Men tycker det är svårt, känner också att det vore bra att behålla rutinerna något sånär för syskonet. Vår dotter trivs också bra på sin fsk, samtidigt tror jag att hon skulle uppskatta att vara hemma någon vecka. Hon kommer vara nästan 4.5 år då, och vi tycker det känns självklart att hon ska gå sina 15h hursomhelst. Men sen är ju som sagt frågan om man ska ta någon veckas uppehåll eller inte däremellan. Får fundera vidare, tack för era inputs iaf :)

♥ Lilly 2009 . Lillebror BF 2014 ♥
  • LeaveMeAlone
    Peak skrev 2013-08-31 19:58:19 följande:
    Nån som vet hur det är om man får havandeskapspenning beviljat, får sonen vara på fritids då? Ringde kommunen för att fråga hur lång uppsägningstiden är och frågade om han fick vara där under den tiden. Hon svarade "varför ska han det om du ändå är hemma?" jag svarade att jag trodde det var typ samma som om man var sjukskriven!? Men tänkte för att det är jäkligt jobbigt att ta sig fram och tillbaka till skolan 4 ggr på 5h med foglossning och för att han förmodligen har lite roligare nån extra timme på fritids än med mig som knappt tar mig nånstans! Men jag kommer få hp pga risker i mitt jobb, men har även foglossning! Fick inget svar från henne!
    Oj det där måste jag också höra mig för med. Inte så att det stör mig om han kommer hem direkt efter skolan men kan ju tänka mig att sonen inte är jätteglad att missa tiden på fritids totalt. Han går ju 3an nu så är hans sista år på fritids. Hade på sätt och vis tyckt det var skönt för honom att få vara där lite efter skolan ibland om han ville. Han brukar ändå vara hemma tidigt.  Tänker som du att det inte är så kul när man är hemma och är trött och öm. Tur det finns andra ungar dom kan leka  med :P
  • Syskonförsök

Nu har ju inte vår stora (1,5) börjat på förskola än, men det kommer han inte få göra heller. Vi tycker det är självklart att han ska vara hemma iaf första 6 månaderna med oss och lillasyster. Jag studerar på distans heltid och tjejen kommer vara föräldraledig. Vi tycker tiden går för fort och vill inte få miste om den tiden tillsammans. Vi får se sen när han börjar förskola, troligen när lillasyster är 6 månader, men det beror på. Trivs han hemma och vi känner att vi kan hålla igång en pedagogisk verksamhet och hitta på mycket med honom så kan han givetvis vara hemma längre, kanske till 3,5år. 

Här får förövrigt syskon gå 30h på förskola samtidigt som de har syskon hemma.  

• Kramardig

Till en början kommer nog sonen få vara hemma med oss då även pappan är hemma. Sen får vi se hur det går och vad han själv tycker och känner. Han gillar att vara på fsk redan nu (2, 5år) och jag har svårt att tro att han inte kommer vela fara dit efter att bebis har kommit.

Men vill han fara dit så kommer han få fara dit dom 15h han får vara där.

• dosed

Min son kommer vara nästan 4 år när bebis kommer och kommer vara de 15h på dagis som han får. Första tiden när pappa också är hemma får han självklart också vara hemma.

Svar på tråden BF januari 2014