• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • tröttismamma
    Siiran skrev 2013-09-01 11:28:44 följande:
    Första tiden mådde jag dåligt med illamående osv, sen har jag haft en bättre period. Nu mår jag dock riktigt dåligt igen, trött och nedstämd. Ska till läkare på tisdag för ev. sjukskrivning, har inte orkat jobba de senaste dagarna. Så får se hur det blir. Hoppas man kan få må bättre och kunna glädjas mer åt allt :)

Vikten har jag faktiskt noll koll på. Jag vet att i vecka 16 hade jag inte gått upp nåt alls, sen har jag inte vägt mig igen så har ingen aning :) Men tror inte det är nånting man behöver oroa sig för såhär dags. Barnet väger ju ytterst lite så det kan ju inte ha med tillväxten där att göra än. Det får min kropp sköta själv, medan jag äter när jag är hungrig (börjar bli ofta!) och försöker hålla mig till bra mat. 
    Vad tråkigt att du mår dåligt igen. Hoppas att det släpper snart och blir bättre. Jag hade jättesvårt med jobbet tidigare och att orka, men det känns lite bättre nu. Försöker att inte stressa, vilket är lite svårt ibland :S Och detta med mina gråtattacker håller ju i sig efter varje gång också med nedstämdhet, innan man lyckas komma ur det. Det tycker jag är jättejobbigt i nuläget, att reagera så starkt på minsta grej som går fel. Igår bröt jag ihop totalt när jag skulle göra mat och precis allt gick fel hela tiden och blev misslyckat :(

Jo, barnet är ju inte så stort än, det har du ju rätt i. Hade riktiga starka hungerattacker tidigare och åt mycket mer än jag gör nu. Nu äter jag mer normalt, enligt mig, och jag känner mig proppmätt hela tiden, så det känns jobbigt att äta ännu mer för att gå upp lite i vikt.
  • tröttismamma
    englasmamma86 skrev 2013-09-01 11:32:09 följande:
    jag är i v.20 och gått upp 3 kg ,enligt kalkylatorn har jag gått upp 1 kg för mkt =( haha..men jag är som sagt överviktig och den vill att jag ska gå upp 6-8 kg totalt under denna grav.

tycker inte du ska ta på det så allvarligt med kalkylatorn tror du känner bäst själv om du mår bra eller inte =),det är bara riktlinjer, alltså behöver man inte följa dem till punkt och pricka.
    ät och njut som du gör nu ,skulle det vara allvarligt hade nog din BM sagt nått. 
    Men vad konstigt. Varför har jag gått upp för lite i vecka 19 när jag gått upp 4 kg, verkar ju lite orättvist Tungan ute Va?? Vill den att du bara ska gå upp 6-8 kg under hela graviditeten, jösses, det är ju ingenting ju.

Jo, du har nog rätt i det där med att det mest är riktlinjer. Jag äter ju som sagt så fort jag blir hungrig och äter frukost, lunch, middag, plus mellanmål mellan dessa. Känns inte som om jag kan äta så mycket mer. Och jag äter tills jag är proppmätt och inte får ner mer och jag äter mycket nyttigare och bättre än innan jag blev gravid. Jag ska försöka att inte tänka så mycket på vikten, min BM säger nog till om det inte ser bra ut som du säger Glad 
  • tröttismamma
    englasmamma86 skrev 2013-09-01 11:34:11 följande:
    eftersom det är ditt första barn kanske du inte vet om att man kan få gratis saker så tipsar om en länk :www.minbebis.com/gravidpaket.html

man kan tydligen få en box gratis genom kronans droghandel ,men då måste man ha med mera kort ..
    Oj, nej, det där har jag inte sett och med mera kort har jag ett Glad Tack så mycket för tipset!
  • tröttismamma
    sunnydays skrev 2013-09-01 11:41:25 följande:
    Jag väntar också mitt första, bf 10jan :)
    Oj, vad spännande :) Hur har du mått hittills och hur mår du i nuläget?
  • tröttismamma
    LeaveMeAlone skrev 2013-09-01 11:44:58 följande:
    Har bestämt mig för att inte kolla på den då jag redan första gången konstaterade att jag gått förbi det jag "bör" ha gått upp. Känns bättre att göra sitt bästa att leva så gott man kan utifrån sina förutsättningar och hoppas på att dom + kilo man får försvinner sedan. Skulle jag lita på kalkylatorn så skulle jag nog bara må dåligt. 
    Mm, ska försöka att fokusera mindre på vikten också och ta det lugnt och äta så bra jag kan i nuläget :) Blir mest lite orolig över att jag skulle ha gått upp för lite, men det är säkert ingen fara :)
  • sunnydays
    tröttismamma skrev 2013-09-01 12:08:58 följande:
    Oj, vad spännande :) Hur har du mått hittills och hur mår du i nuläget?
    Mått illa förut, men nu är det bra sålänge jag äter ordentligt.  :) sj då?

• Jossehaugen
    Maliz skrev 2013-08-30 21:02:40 följande:
    Någon mer som känner av ischiasnerven? Jag började känna av den nu för ett par dagar sen. Eller, jag tror att det är den! Det värker i vänster sida av ryggen, ner vid rumpan och ut i benet :/

Jag känner också av den, fast på min högra sida. Har känt av den sedan vecka 17 är i v.22 nu. Känner mest av den efter ett arbetspass..
  • tröttismamma
    sunnydays skrev 2013-09-01 13:38:46 följande:
    Mått illa förut, men nu är det bra sålänge jag äter ordentligt.  :) sj då?

Ja, jag har också mått jätteilla, men det börjar släppa nu. Går dock ingenstans utan min vattenflaska och lite frukt och kex :) Blir jag hungrig måste jag äta något direkt, annars kommer illamåendet smygandes. Inte lika illa som tidigare, men det finns fortfarande kvar om jag inte äter regelbundet. Så det är lika bra att vara lite förberedd när man ska iväg nånstans :)
  • Jossehaugen
    kallemaja skrev 2013-08-30 21:27:43 följande:
    Har ni fått några crawings än? Jag kan dricka litervis med apelsinjuice och salta snusklubbor är min största last just nu...

Apelsinjuice och skivbar leverpastej på hårt bröd
  • Kramardig

Jag hade inga crawings med sonen och än så länge har jag inte fått det denna graviditet. Jag har så svårt att förstå att man kan få sån crawing att man skickar partnern mitt i natten för att köpa hem en speciell sort äpplen tex :)

Kan man verkligen bli så "knäpp"? :)

Svar på tråden BF januari 2014