• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • majpan

Har tänkt söka gravidpenning. Kollade igenom blanketten nu och såg att man måste fylla i årsinkomst och dylikt. Suck. Jag har tänkt räkna upp min sgi till den här föräldraledigheten eftersom jag jobbar mer procent nu och dessutom fått löneökning sen jag var ledig med sonen. Men nu kommer allt tillbaka hur j***a jobbigt det var att bråka med försäkringskassan förra gången. Det vart tusen vändor hit och dit pga att jag jobbat på olika jobb, studerat och varit arbetslös om vartannat. Orkar fan inte ta tag i det här som gravid! Men man måste ju....suck. Någon annan som varit i liknande situation som har tips på hur man kan göra det här smidigt?

• Kramardig

Andra namn blir efter släkten. Vår son heter Isac - sambon heter det i andra namn och sambons farfar hette det i förnamn. Men det blev Isac för att vi tyckte det var fint, ingenting med släkten att göra.

I andra namn heter han Thomas - efter sin farfar.

Och Stefan - efter min pappa, han heter det i andranamn. Min pappa heter Tommy i förnamn men vi tyckte det skulle låta så konstigt med "Isac Thomas Tommy" så det blev "Isac Thomas Stefan" :)

Vi gillar "vanliga" namn och inga nya namn. :)

• Kramardig
    majpan skrev 2013-09-09 10:24:39 följande:
    Har tänkt söka gravidpenning. Kollade igenom blanketten nu och såg att man måste fylla i årsinkomst och dylikt. Suck. Jag har tänkt räkna upp min sgi till den här föräldraledigheten eftersom jag jobbar mer procent nu och dessutom fått löneökning sen jag var ledig med sonen. Men nu kommer allt tillbaka hur j***a jobbigt det var att bråka med försäkringskassan förra gången. Det vart tusen vändor hit och dit pga att jag jobbat på olika jobb, studerat och varit arbetslös om vartannat. Orkar fan inte ta tag i det här som gravid! Men man måste ju....suck. Någon annan som varit i liknande situation som har tips på hur man kan göra det här smidigt?

Förstår hur du menar. Jag var timanställd med sonen så jag fick ta mina 10 senaste lönespecer. Den här gången blir det nog jobbigare eftersom jag bara springvikarierar och jag har varit hrlt ledig i sommar så tyvärr blir det inte mycket föräldrapenning för mig :(
  • Kattamaja
    majpan skrev 2013-09-09 10:24:39 följande:

Har inga direkta tips till dig, men upplevde att andra graviditeten var det mycket enklare att ha med försäkringskassan att göra. Då var man redan inne i systemet och handläggaren var mer tillmötesgående. Men det kan ju bara varit en tillfällighet att jag fick en vettig person som handläggare också... Men vad jag vill försöka ha sagt iaf är att oroa dig inte förrän det verkligen blir problem, eftersom det kanske inte ens blir nåt tjafs! (Lättare sagt än gjort I know ;))
  • vilja89

Jag blir också så sjukt snurrig på det här med föräldrapenning.

Jag hade en fast anställning i 7 månader under 2012 som butikschef som jag sa upp mig ifrån, har sedan gått som arbetslös, men jobbat som timvikarie inom barnomsorgen.

Innan vi bestämde oss för att vi ville ha barn sa vi att det var viktigt att jag fick föräldrapenningen baserad på mitt fasta jobb under 2012.

Jag ringde FK och frågade innan vi började köra oskyddat och fick prata med två som knappt kunde svenka och fattade inte vad jag menade.

Men om jag förstod rätt så skulle jag få föräldrapenning baserad på den senaste fasta anställningen, vilket var den 2012 ju.

Får inte jag det nu kommer jag bli tokig, för annars hade vi väntat med att skaffa barn nu. Vill inte sitta och vända på varje krona med mitt barn sen.

Nervös över det här. Vågar inte ringa FK och fråga igen heller för är rädd att de säger att jag inte får den. :(

• Flikkan

Alla här på jobbet förstår mig ju och säger att det kanske är bra att jag jobbar upp mammapenningen lite till.

Men menar du att det jag jobbar nu som timvikarie inte höjer mammapenningen?

• Flikkan

Skulle prata med chefen nu idag när jag slutar om att jag gärna bara vill vara på demens nu och så har det varit hela tiden men om jag skulle valt så innan skulle jag intr haft något jobb alls.

Nu får jag höra på demens att den stora avdelningen har dom sagt att dom inte vill att bemanningen skickat ut förfrågningar till mig från dom. Detta var skvaller och ja det är att höra men känns rent för jävligt för att jag sjukskrivit mig i tid och otid som dom kallade det. Det dom inte vet är att jag varit gravid dom senaste 16 veckorna!!
    Nu ligger jag och vilar min onda rygg och vill inte ens gå förbi dom. Så fort jag går förbi sitter alla tysta och när jag gått någon meter som nu inte går så fort för mig dom tror alltså jag hunnit långt, hör man hur dom börjar viska om mig.

Jag håller på blir tokig på dessa ursäkta förbannade
    Människor jag har varit den dom gett ut sin ilska för hela sommaren gör att chefen gjort fel. Nu vet dom flesta att jag är gravid och dom verkar skämmas men inte stoppar det skitsnacket som går bakom min rygg.

50-60 åringar som snackar skit om en enda vikarie på 22 år.
    Resten av vikarierna snackar också skit.

Vet inte vad jag ska göra, nu är 4 i princip borta från demens så jag har nog stor chans att få jobba väldigt myclet där, men kan ite kräva för mycket heller känns det som då det är som det är nu i snacket.
    Jag vill vara på demens men också gärna jobba kortare pass på 4-5 timmar.

Jobbigt :(

• SB2011

Här kör vi släktnamn som mellan namn

Min son heter Boo efter min morfar som gick bort när jag väntade honom! Och Arne efter sin farfar som fortfarande är i livet!

Lille bror kommer heta Stig efter min mormors morbro var en av mina bästa vänner när jag växte upp! Och sen ska han få Henry efter makens morfar som gått bort!

Maken tyckte vi skulle få in ett isländskt namn med då jag är halvislänning men jag är inte nära nån där så de känns bara fel!

• Siiran

Idag ska jag till bm (vecka 21). Någon som vet vad de gör där på andra besöket? :)

• Tokfrans
    Siiran skrev 2013-09-09 12:00:27 följande:
    Idag ska jag till bm (vecka 21). Någon som vet vad de gör där på andra besöket? :)
    fick bara kolla vikten och prata lite och även boka in ett rul om jag ville. Skulle även mäta magen men jag har knappt någon så behövde inte :P
    Men de är väl olika beroende på vart man bor tror jag. 
Svar på tråden BF januari 2014