• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • limerick
    goaround skrev 2013-09-10 09:52:52 följande:
    Hej.
    Moderskapsintyget kan du få av din barnmorska efter RUL, när du får den så skicka den direkt till försäkrningskassan, då kommer du få ett brev hem med en blankett från försökrningskassan om just din inkomst.
    Den ska du ge till din arbetsgivare/löneadministratör, så får de fylla i den.
    Sen kan ni ju självklart  diskutera och du kan fråga hur det har räknat och så.
    Men att fylla i ekonomidelen själv brukar man inte göra om man tex har olika inkomst (ob-tillägg eller provision/bonus)
    Din arbetsgivare måste ändå skriva under ekonomiblanketten också så hon kommer kolla att allt stämmer.

Det står tillochmed på blanketten att den ska ges till arbetesgivaren/ekonimiansvarig på din arbetsplats.

Lycka till. 
    Har inte fått ngt moderskapsintyg än dock, trots att jag varit på RUL.

Antar att jag får det vid nästa möte med BM.

Men vilka siffror ska ekonomiansvarig på mitt jobb utgå ifrån?

Nya fasta + förväntad snittbonus?

Jag antar att ekonomiansvarig fått tydliga riktlinjer från FK om att vara korrekt?

Kan FK på ngt sätt kontrollera uppgifterna?
  • Mymemlan
    hundenhubbe skrev 2013-09-10 11:09:35 följande:
    Jag pluggar till sjuksköterska :) Mejlade min handledare nyss och frågade hur de är tänkt! :) så hoppas på svar snart!
    Vad kul, det gör jag också!! :) Vilken termin läser du? 
  • goaround
    limerick skrev 2013-09-10 11:34:37 följande:
    Har inte fått ngt moderskapsintyg än dock, trots att jag varit på RUL.
    Antar att jag får det vid nästa möte med BM.

Men vilka siffror ska ekonomiansvarig på mitt jobb utgå ifrån?
    Nya fasta + förväntad snittbonus?

Jag antar att ekonomiansvarig fått tydliga riktlinjer från FK om att vara korrekt?
    Kan FK på ngt sätt kontrollera uppgifterna?
    det medföljer riktlinjer och hur man räknar ut sgi med blanketten, så du får läsa då. moderskapsintyg får du säga till din barnmorska att du vill ha, gå dit eller ring, tar högst 2 min att skriva ut. bäst att få det så tidigt som möjligt, direkt efter rul.
  • Me2

Oj vad ni har skrivit !

Jag kraschade hellt i förra veckan, både psykiskt och fysiskt och har sovit sen dess. Min kropp klarar tydligen inte längre av att inte jag får den energin och näringen jag behöver. Hade konstant huvudvärk, sammandragningar som gjorde ont så fort jag rörde mig och eskalerande illamående. Nu efter 5dagars sovande så känns huvudet bättre, dock fortfarande sammandragningar så fort jag rör mig, men illamåendet har nog gått tillbaka till det konstanta som det var innan.

Jag har väldigt svårt att inse att jag inte orkar och att det inte går att hålla samma takt som förut och vet inte riktigt hur jag ska hantera att ev bli sjukskriven. Detta trots att jag varit sjukskriven mer än halva graviditeterna med båda tidigare barnen. Suck ! Känns som ett så stort misslyckande att man inte "klarar av" att vara gravid. Jag vill också vara en av alla de glada, lyckliga, aktiva gravida som jobbar fram till bebisen kommer ut.
    Ursäkta mitt gnäll ! Har för tillfället alldeles för många gravida i min närhet som aldrig mått så bra som de gör nu....

Läkarbesök imorgon och därefter BM. Den här gången ska maken följa med, känns skönt att slippa strida själv i det tillståndet som jag är i nu. 

• SB2011
    Me2 skrev 2013-09-10 12:44:02 följande:

Oj vad ni har skrivit !

Jag kraschade hellt i förra veckan, både psykiskt och fysiskt och har sovit sen dess. Min kropp klarar tydligen inte längre av att inte jag får den energin och näringen jag behöver. Hade konstant huvudvärk, sammandragningar som gjorde ont så fort jag rörde mig och eskalerande illamående. Nu efter 5dagars sovande så känns huvudet bättre, dock fortfarande sammandragningar så fort jag rör mig, men illamåendet har nog gått tillbaka till det konstanta som det var innan.

Jag har väldigt svårt att inse att jag inte orkar och att det inte går att hålla samma takt som förut och vet inte riktigt hur jag ska hantera att ev bli sjukskriven. Detta trots att jag varit sjukskriven mer än halva graviditeterna med båda tidigare barnen. Suck ! Känns som ett så stort misslyckande att man inte "klarar av" att vara gravid. Jag vill också vara en av alla de glada, lyckliga, aktiva gravida som jobbar fram till bebisen kommer ut.
    Ursäkta mitt gnäll ! Har för tillfället alldeles för många gravida i min närhet som aldrig mått så bra som de gör nu....

Läkarbesök imorgon och därefter BM. Den här gången ska maken följa med, känns skönt att slippa strida själv i det tillståndet som jag är i nu. 

Vill bara skicka en kram till dig! Vet precis hur du menar! Man känner sig misslyckad för kroppen klarar inte vara gravid så som alla andra! De skulle bli annerlunda denna gången! Men så strejkar kroppen och man försöker streta emot för man vill vara glad å pigg gravid som alla andra! Man får höra att vara gravid inte är en sjukdom men för oss som mår som vi gör känns de nästan så!

Skönt att du har maken med dig som stöd hos dr! Hoppas du får bra hjälp! Och vila så mycket du bara kan!

Kram
  • vilja89
    Siiran skrev 2013-09-10 10:07:34 följande:

Då har jag också en fråga om löner och grejer. Jag har nu anställning i fyra månader på ett ställe och i våras hade jag fyra månader på ett annat. Vem ska jag lämna papper till? Min nuvarande arbetsgivare? Hon kan ju inte fylla i för 6 månader. Usch vad jag hatar allt sånt krångel

Kommer din nuvarande anställning vara i endast fyra månader?

För som jag förstått det så räknar de i första hand på sen anställningen du har nu OM den varar i sex månader eller längre. Annars räknar de din senaste anställning som varade i sex månader eller mer. Så har jag fattat det som :) men är inte hundra!
  • Siiran
    vilja89 skrev 2013-09-10 13:39:10 följande:
    Kommer din nuvarande anställning vara i endast fyra månader?

För som jag förstått det så räknar de i första hand på sen anställningen du har nu OM den varar i sex månader eller längre. Annars räknar de din senaste anställning som varade i sex månader eller mer. Så har jag fattat det som :) men är inte hundra!

Ja denna är i lite mer än fyra månader bara, skulle fått mer men lär inte bli förlängning nu när jag är gravid. Förra var också bara fyra månader, ett vik, och innan dess vik i två månader. Innan det har jag pluggat och gått som timvikarie. Alla dessa är dock inom skola och barnomsorg i samma kommun, så man räknar kanske ihop på nåt sätt? Hade varit tråkigt att inte tjäna på att ha jobbat :/
  • englasmamma86
    limerick skrev 2013-09-10 09:37:19 följande:
    Det har ju diskuterats en del om SGI i tråden.
    Är gravid nu och ska få mitt första barn.
    Är nu i vecka 20, hälften kvar med andra ord.

När ska man skicka in moderskapsintyg och få SGI:n fastställd?

Hur exakt räknar man ut SGI:n?
    Jag är fast anställd och har varit det i många år.
    Har en fast lön med möjlighet till några tusenlappar extra i bonus/provision varje månad.
    Den fasta lönen gick upp något i april också.

Hur ska jag räkna?
    Om jag tar snittet för de sista 10 lönerna tex så blir det ju lite lågt eftersom att löneökningen inte slagit igenom på alla månader.
    Om jag enbart räknar den nya fasta lönen så blir det ju lite dumt så jag inte får med bonus.
    moderskapsintyget skickas in så fort du fått det av din barnmorska, brukar vara nu typ eller vid ditt nästa besök.
    du ska räkna med dina bonus/provision såklart.
    när du får hem papperna ifrån fk fyller du det du tjänat 12 månader innan du fick dem eller om det står annat på papperna och då räknar du med alla inkomster,det finns säkert olika rutor att fylla i.
    du blir nog klok på det när papperna kommer =) 
  • englasmamma86

Är det någon som funderat på nya Emmaljunga super viking 2014? jag hade precis ändrat mig och ville ha en brio go men så såg jag denna, är mäkta imponerad vilken vagn alltså.
    man kan köpa en adapter och klicka i en extra sittdel och få en superfin syskonvagn eller så kan den användas som enkel vagn, finns fina sufflor att byta, jätte smart varukorg att klicka i i sidan (som extra tillbehör)

här kan ni läsa om den   http://www.emmaljunga.com/se/Barnvagnar/Hitta_din_modell/Super_Viking-1958.html

nu har min hjärna börjat vela rejält haha .. 
  • Me2
    SB2011 skrev 2013-09-10 13:26:13 följande:
    Vill bara skicka en kram till dig! Vet precis hur du menar! Man känner sig misslyckad för kroppen klarar inte vara gravid så som alla andra! De skulle bli annerlunda denna gången! Men så strejkar kroppen och man försöker streta emot för man vill vara glad å pigg gravid som alla andra! Man får höra att vara gravid inte är en sjukdom men för oss som mår som vi gör känns de nästan så!

Skönt att du har maken med dig som stöd hos dr! Hoppas du får bra hjälp! Och vila så mycket du bara kan!
    Kram
    Tack snälla !
Svar på tråden BF januari 2014