SB2011 skrev 2013-09-18 14:31:17 följande:
inget kul läkarbesök idag.. riktigt otrevlig läkare. blev helt ställd då jag fått så bra hjälp hittills.
fick utskrivet blodförtunnande sprutor i och me jag hamnar i rullstol. kostar en halv förmögenhet ju. får ju kosta va de vill men blev förvånad över hur jävla dyrt de va. 2670kr och då räcker de ändå bara 100dagar.. önskar nästan han skrivit ut mindre förpackningar och fler uttag så smällen inte blev så stor på en gång.
Förvärkarna brydde han sig inte om överhuvudtaget, utan de va bara å vänja sig för dom kommer bara bli värre å värre men de betyder inte att ungen riskerar att komma innan eller att tappen skulle bara påverkas.. (inte va någon annan säger, ink min bm eller läkaren på mvc)
min bm sagt att de fanns inte en chans att jag skulle behöva gå tiden ut men de ansåg inte han, utan han tyckte inte de fanns skäl nog för att planera någon igångsättning, eller göra nånn medicinsk förlossningsplan som jag önskat då förra förlossningen var jobbig och jag har en grundsjukdom som påverkar min uthållighet när det kommer till fysisk utmattning.
när jag försökte förklara hur jag mådde psykisk nu och hur jobbigt det va att må så här så fick jag höra att ja de kommer ju bara bli värre ju längre tiden går och de borde jag räknat med då jag hade svåra foglossningar förra gången med, och de blir alltid värre för var graviditet ( var tog varje graviditet e unik och man kan aldrig säga hur nästa kommer bli vägen??) och om de nu va så jobbigt borde så borde jag kanske avsluta graviditeten, för jag hade ju trots allt till slutet av veckan på mig att göra de innan de var för sent! för de är ju precis vad man vill höra när man ber om hjälp.
kan säga att jag bröt fullständigt hop i väntrummet utanför och stortjöt. lipar nu med när jag skriver detta. fanns som tur va en kurator där på stället just då (som va där i annat ärende) som tog hand om mig. fick en tid till henne nästa vecka.
Men usch ....vad var det där för en läkare du träffade....lät väldigt otrevlig och kall............
Jag själv har stött på liknande idiotläkare på vårdcentralen när jag varit där p.g.a min panikångest och fick till svar "Varför skaffar man barn om man har panikångest och om jag kanske ville kontaka en abortmottagning"....usch jag började gråta men hon brydde sig inte det minsta....sen berättade jag också om att jag haft ont då och då i magen(va då i vecka 18) och då tryckte hon HÅRT på magen men hon va AT-läkare och kallade på sin äldre kollega och denna idioten tryckte mycket hårdare och jag sa t.o.m att det gjorde ONT men det brydde sig dom inte om.
Efteråt fick jag en smärta men tänkte att det skulle gå över.....runt 12 på natten såg jag att det blivit ett stort blåmärke och smärtan var fortfarande kvar och jag kände inte heller bebisen(jag kände fladder varje dag sedan vecka 17) och ringde gynakuten som ville att jag skulle komma direkt och jag fick åka ambulans och dom satte på en infart i armen på mig om det skulle behöva medicinera mig.
Väl inne på Gynakuten så kollade gynläkaren både med UL och VUL och såg att allt var bra med bebisen men hon sa också att en läkare på VC INTE får trycka och klämma och känna då bara sådär och att det är ingen fara för bebisen då den ligger väl skyddad MEN att jag inte heller skulle behöva ha ont eller få ett blåmärke....min barnmorska har känt och klämt och samma sak gäller gynläkaren men dom trycker lätt och är utbildade inom detta. Och den smärtan jag kände då och då var p.g.a. att jag började få mycket problem med förstoppning.
Nästa dag ringde jag iallafall och berättade detta för min BM som samma dag ringde VC och klagade angående detta och sa att om en gravid kvinna kommer in till dom och har ONT i magen så ska dom skicka dom vidare till MVC eller förlossning/gynakuten och INTE själva sitta och leka barnmorska/gynläkare/förlossningsläkare.
Det jag vill säga är att du inte ska inte behöva sitta och lyssna på denna läkare säga "om det är så jobbigt så kanske du borde avsluta graviditeten"
Jag är så glad att jag berättade detta för min BM och deras läkare och fick beröm för det då att jag hjälper till andra gravida att undvika att få träffa dessa idioter till läkare.
Och till slut så träffade jag en läkare som jag känner mig trygg med(mvc läkaren) och går nu dessutom hos deras psykolog för min panikångest och mår bra!

och har fått veta bl.a att man kan få panikångest under graviditeten och att man också kan må nedstämt då och då p.g.a. alla hormoner.