• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • popcornplaya
    kallemaja skrev 2013-09-19 17:29:57 följande:

Vad har ni i HB?

Alltså blodvärde..mitt var dåligt när jag var hos BM, hade 103 bara så måste fylla på med järn nu!!

Hade 118 i måndags.
  • sunshine93
    kallemaja skrev 2013-09-19 17:29:57 följande:
    Vad har ni i HB?
    Alltså blodvärde..mitt var dåligt när jag var hos BM, hade 103 bara så måste fylla på med järn nu!!
    Hade 113 idag när jag var hos BM....låg sist på 110 så det går uppåt trots att jag inte äter niferex varje dag ..fast jag äter myycket rött kött
  • sunshine93

Men åhhhh jag blir så hiiiimla irriterad och ARG!!
    Idag efter BM besöket så träffade vi på en bekant till min man och denna idiot började känna och klappa på min mage UTAN att fråga först?!!

Jag gillar INTE att någon tar på min mage...bara min man får göra det , mina närmaste vet redan om att jag inte gillar det  men vad ska man göra med alla dessa idioter som tar en på magen utan att fråga?!...ALLA gillar inte att man rör vid deras gravidmage...bl.a JAG!  Jag hann inte ens säga till något innan hennes hand var på min mage!!
    Fast det värsta jag varit med om var när jag och min man var på hemköp och en OKÄND kvinna och hennes dotter kom fram och skulle ta på min mage för att ge hennes dotter tur för att bli gravid då hon försökt i två år utan att lyckas?!!....vafan är det för skiit!?!skulle gärna vilja anmäla sådant beteende?!

Har någon här tips på vad man ska göra åt människor som ska börja känna på ens mage utan att fråga?

• Siiran

Samma här! Blir sjukt irriterad på de som ska ta på magen. Det känns endast ok när killen gör det. Inte fasen går jag och tafsar på andras magar, så låt min va!

• sunshine93
    Siiran skrev 2013-09-19 19:55:24 följande:
    Samma här! Blir sjukt irriterad på de som ska ta på magen. Det känns endast ok när killen gör det. Inte fasen går jag och tafsar på andras magar, så låt min va!
    Precis!!!!....jag skulle aldrig kunna ta på någons mage utan att fråga även om det är någon jag känner.

Jag har hittat en sida som heter gladagrodan.se där man kan beställa gravidtröja med valfri tryck och såg ett exempel som dom har där det står "Dont touch my belly" ....Tungan ute  en sådan tröja ska jag ta och beställa!
  • englasmamma86
    sunshine93 skrev 2013-09-19 18:52:30 följande:
    Hade 113 idag när jag var hos BM....låg sist på 110 så det går uppåt trots att jag inte äter niferex varje dag ..fast jag äter myycket rött kött
    du får inte äta rött kött som gravid ?..alltså det måste vara rejält genomstekt .
  • vilja89
    englasmamma86 skrev 2013-09-19 20:23:58 följande:
    du får inte äta rött kött som gravid ?..alltså det måste vara rejält genomstekt .
    Hon menar nog rött kött som i nöt/fläsk, inte kyckling och fisk till exempel som räknas som vitt kött. :)
  • Wilmis07

Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt.

Rått kött från lamm, gris och vilt kan innehålla toxoplasmaparasiter. Toxoplasma dör när den hettas upp till 65ºC, det vill säga när köttet är genomstekt eller genomkokt. Nötkött innehåller sällan toxoplasma och därför är det inte lika viktigt att genomsteka helt nötkött. Helt lamm och viltkött som har varit fryst behöver inte heller genomstekas, eftersom parasiten dör vid djupfrysning. Köttfärs däremot bör alltid genomstekas, på grund av risk för skadliga bakterier.

Tagit från livsmedlesverketskostråd för gravida, verkar vara ok att äta lätt rosa iaf.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Wilmis07

Sen brukar man väl kalla röttkött om tex nöt fast det är genomstekt

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • sunshine93
    englasmamma86 skrev 2013-09-19 20:23:58 följande:
    det får jag visst!.................Det har min barnmorska sagt och jag litar nog mer på henne
Svar på tråden BF januari 2014