• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • c4trin
    Burberry skrev 2013-12-21 10:05:21 följande:
    Verkar många här som tänker föda utan smärtlindring. Är jag den enda som tänker typ ta all smärtlindring jag bara kan få? Har egentligen väldigt hög smärttröskel normalt, men ser liksom ingen vits med att ha ont i "onödan".

Sist blev det (under en 17h förlossning) smärtmedicin, paraceruical bedövning, epidural bedövning.

Det enda jag inte då ville prova - och inte nu heller- var lustgas. Vet inte riktigt varför, känns bara inte som min grej.
    Jag tänker ta det som det kommer, men streila kvaddlar e inget jag e sugen på. Kommer försöka lustgas o funkar de bra så kör vi de, annars testar vi annat. EDA e lite läskigt med tanke på att de e i ryggen, men känns de bra då så kommer jag ta de också. Första barnet så vet jag inte vad jag har att vänta mig, kommer lyssna på personalen och känna hur de går efterhand :)
    BF januari 2014. tvablitre.blogg.se
  • debbie85
    Verkar många här som tänker föda utan smärtlindring. Är jag den enda som tänker typ ta all smärtlindring jag bara kan få? Har egentligen väldigt hög smärttröskel normalt, men ser liksom ingen vits med att ha ont i "onödan". Sist blev det (under en 17h förlossning) smärtmedicin, paraceruical bedövning, epidural bedövning. Det enda jag inte då ville prova - och inte nu heller- var lustgas. Vet inte riktigt varför, känns bara inte som min grej.

Jag vet inte om du tolkat det så men att föda med Dyktekniken/Heli-verktygen har ingenting med hur mycket eller lite smärtlindring man har tänkt att använda sig av. Dock brukar många som använder sig av teknikerna uppleva smärtan som mindre jobbig och inte behöva lika mycket smärtlindring.
    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som väntar sitt första barn tillsammans med fästman. BF 140106. <3
  • Kattamaja

Jag kommer också ta det som det kommer, med första barnet tog jag eda, och med andra räckte det med lustgas. Andra gången körde jag även dyktekniken blandat mef Annans profylax.

Vi får se hur det blir den här gången. Har bara positiva minnen av förlossningarna, fast visst gjorde det ont Andrenalinkicken jag fått går inte att beskriva som kommit när de ploppat ut, vet inte vad man ska hitta på nu när det inte blir fler barn sen, fallskärmshoppning kanske?

• Kramardig

Jag är helt inställd på att ta EDA. Med sonen tog jag EDA och det kändes knappt. Sen kände jag ingen smärta alls eftersom den tog så bra. Hoppas på samma resultat den här gången. Varför ha ont i onödan, tänker jag :)

• syskonlängtan14

Här är jag också öppen för förslag vill inte låsa mig innan utan man kan aldrig föreställa sig innan hur de kommer att bli. Därför tycker jag de är jättesvårt att förbereda sig. Sist var allt hysteriskt som jag minns de läste min journal igår och från jämna värkar tog de ca 1,5 h innan han var född. 

Däremot börjar jag blir lite "rädd" för att de ska sätta igång. Hur känns de? (minns inte) Blev ju igång satt förra gången och då var jag ju redan på förlossningen sen 1 dygn tillbaka... Vilket kändes tryggt. När ska man åka in? Och framför allt när ska man ringa barnvakt. kan ju inte ringa efter dem när värkarna blivit regelbundna för närmsta barnvakt är 25 min bort nattetid är de dagtid får han åka med in till sjukhuset och bli överlämnad utanför där... Usch ja. och vad gör vi om barnvakterna jobbar de kan inte bara släppa allt och springa. Så nu har jag gjort ett avtal med bebben. helst komma på helgen dag tid är okej från och med 1 januari och efter den 14 januari så får den komma 1 veckan framåt när den vill på dygnet för då har jag mamma boende här... Tror ni avtalet funkar? ;)

• Oh baby
    Verkar många här som tänker föda utan smärtlindring. Är jag den enda som tänker typ ta all smärtlindring jag bara kan få? Har egentligen väldigt hög smärttröskel normalt, men ser liksom ingen vits med att ha ont i "onödan".

Sist blev det (under en 17h förlossning) smärtmedicin, paraceruical bedövning, epidural bedövning.

Det enda jag inte då ville prova - och inte nu heller- var lustgas. Vet inte riktigt varför, känns bara inte som min grej.
    Jag tar det som det kommer, beror på vad det blir för förlossning helt enkelt. Men lustgas har jag heller aldrig testat, däremot funderar jag på att göra det nu i studiesyfte. Vid tidiga värkar. Då jag pluggar mot BM, så känns det dumt att INTE ha testat det.
  • Oh baby
    debbie85 skrev 2013-12-20 20:58:52 följande:
    Hej allihop! Om det är någon här som tänkt att föda med hjälp av Dyktekniken/Susanna Helis verktyg så vill jag bara berätta att jag skrivit ihop ett dokument med en lathund (som man kan skriva ut och ta med till förlossningen för att partner/vän/doula/barnmorska/undersköterska ska kunna läsa och lära sig hur dom ska stötta). Är ni intresserade av denna så skicka ett PM.
    Sedan har jag ett annat dokument med förlossningsberättelser/erfarenheter från "dyktrådarna" om någon vill ha för att läsa. Dessa är verkligen inga skräckhistorier, tvärtom mycket inspirerande. Det kan var riktigt häftigt att föda barn, t.o.m njutningsfullt! Googla orgasmic birth får ni se. Glad
    Hahaha förlåt, jag tror absolut på att det går jättebra med dyktekniken och föda naturligt och att man kommer jättelångt med bara amning. Jag har haft fantastiska förlossningar å så, men att kalla det njutningsfullt a´la orgasm är nog lite för stora förhoppningar.
  • 84Johanna

Måste bara gnälla lite. Min förkylning har varat i tre veckor nu. Det började som hosta, sen tillkom att jag tappade rösten. Nu är jag helt igentäppt i hela huvudet. Grönt segt snor och ont i bihålorna. Varje gång jag hostar känns det som ögonen ska ploppa ut. Halsont har jag också + att jag börjar få ont nacken. Mitt immunförsvar verkar vara helt bortblåst. och jag kan ju inte tugga alvedon til höger och vänster.

Jag har redan bestämt att jag inte åker någonstans på nyår om jag mår såhär. Från och med den 1 januari ska jag göra allt för att denna knodden ska ut. 

• syskonlängtan14

Johanna jag vet hur du har de har själv haft detta men efter en veckas isolering av mig och sonen så har de börjat ge med sig. Läkaren gav order om att jag skulle hålla sonen hemma från dagis så han inte drog med sig nått mer hem. Näsan lär du nog få dras med till bebben kommer ut de var vad de sa till mig i alla fall. kortisonnässpray säger jag, tar ett tag innan de hjälper men nu har jag kunnat sluta helt... Krya på dig och hoppas du känner dig bättre snart. Alla krafter kommer behövas inför en förlossning så vila vila vila!

• debbie85
    Oh baby skrev 2013-12-22 11:53:42 följande:
    Hahaha förlåt, jag tror absolut på att det går jättebra med dyktekniken och föda naturligt och att man kommer jättelångt med bara amning. Jag har haft fantastiska förlossningar å så, men att kalla det njutningsfullt a´la orgasm är nog lite för stora förhoppningar.

Jag har inte förhoppningar om att få orgasm. Jag bara berättade att det finns en del som får det. Det är ju ganska spännande med tanke på vad folk i allmänhet har för inställning till att föda barn.
    28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som väntar sitt första barn tillsammans med fästman. BF 140106. <3
Svar på tråden BF januari 2014