• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • mammatillE11

Någon annan som har mycket förvärkar?

Jag har förvärkar som inte går över när jag vilar. har haft det till och från under en veckas tid. Tog upp det med bm idag som även kände att bebisen hade sjunkit ner rejält som hon utryckte det och sa att hon nästan blir förvånad om bebisen stannar till januari. Är beräknad 18 januari med andra barnet.

• Igloo

[quote=72001390][quote-nick]mammatillE11 skrev 2013-12-19 11:10:22 följande:[/quote-nick]Någon annan som har mycket förvärkar?

Jag har förvärkar som inte går över när jag vilar. har haft det till och från under en veckas tid. Tog upp det med bm idag som även kände att bebisen hade sjunkit ner rejält som hon utryckte det och sa att hon nästan blir förvånad om bebisen stannar till januari. Är beräknad 18 januari med andra barnet.[/quot

Jag har oxå mycket förvärkar, sammandragningar som gör ont så jag antar att det är förvärkar, haft så i en vecka nu, kommer ofta på kvällen i några timmar men sen går det över... Rejäl med molvärk i magen har jag oxå. Ska till barnmorskan imorgon. Har bf 25 januari

• Kattamaja

Här är det också mycket förvärkar, mest på kvällar o nätter. Har bara 12 dagar kvar, så det får gärna dra igång på riktigt...

• Tokfrans

så nu kom man hem från bm mötet, så under 2 veckor har jag gått upp 3 kg, från 69.6 till 72.4 kg
    Och SF-måttet är på 32-33. Väldigt fixerad än, går verkligen inte att rubba :)

• Tokfrans
    Sunnza skrev 2013-12-19 18:11:40 följande:
    vad är SF-måttet? 
     Symfys/Fundus-måttet är måttet på hur livmodern växer.
  • Burberry

Varit på vecka 36:s ultraljud o ctg-kurva (görs på alla numera här i Finland där jag bor). Bebis pigg o kry, uppskattad vikt nu 2,8kg. Beräknas väga mellan 3,6 och 4 kg om föds runt bf.

Börjar faktiskt ha det mesta klart nu, kläderna tvättade, sängkläder likaså. Blöjor och ersättning köpta. Spjälsängen ännu inte bäddad o flyttad i sovrummet. Tyckte många av våra bebiskläder kändes trista, så ska fara på mellandagsrean och se om jag hittar lite nya fina plagg, speciellt tröjor (avskyr bodyes så vill nu på vintern gärna ha en tröja över)

Köpte på en loppissida oanvända mamma värmebyxor, hämtade dem genast, passar bra att ha nu när barnen får jullov från dagis o gärna säkert vill vara ute lite under lovet. Tyvärr skitväder här, ingen snö men nog isiga vägar, så inte vågat mig ut på någon promenad senaste veckorna. Lite tråkigt, frisk luft piggar annars alltid upp en.

• Sunnza
    Tokfrans skrev 2013-12-19 18:22:08 följande:
     Symfys/Fundus-måttet är måttet på hur livmodern växer.
    hur kan man veta om det? hos barnsmorsa eller ultraljud eller?
  • Burberry
    Sunnza skrev 2013-12-19 20:37:55 följande:
    SF-måttet är ju det mått bm mäter när hon mäter magen, från livmoderns nedre kant till övre. Tar inte alla bm det på varje besök från ca vecka 20?
  • Tokfrans
    Sunnza skrev 2013-12-19 19:37:55 följande:

De är barnmorskan som mäter med ett mått. Från blygbenet och upp över magen.

Sök på Google sf-mått så får du mer förklaring :)
Svar på tråden BF januari 2014