• kallemaja

Januarimammor 2014

Tänkte att vi som har plussat nyligen och har beräknad BF i Januari 2014 kunde samlas här och dela erfarenhet..
    Fick nyligen reda på att jag plussat för första gången i mitt livSkrattande äntligen!
    Mycket tankar och känslor....dela gärna med er...
    När har ni BF? (själv har jag inte varit på MVC än, utan bara räknat ut via gravkalendern) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-12 20:43
    Har ni några gravsymptom än glömde jag fråga...

• Svar på tråden Januarimammor 2014
  • MrsCD
    Serafine skrev 2013-06-05 22:09:04 följande:
    Hej!
    Jag är i vecka 5+5, så om allt går som det ska så blir det en januaribebis. Det blir i så fall vårt tredje barn. Med tre missfall bakom mig (två mellan barn 1 och 2 och ett nu i julas) så tar jag inget för givet. Efter kampen för att få barn nr 2 så lovade jag mig själv att inte lägga ner hela min själ i att få fler barn, blir det så blir det. Men även med den inställningen så är de här veckorna fram till första sparken väldigt jobbiga. Dels ovissheten och dels att jag spyr som en gris flera gånger om dagen fram till v 20 minst.. Men så länge jag spyr är det ju ett gott tecken. Det har inte hunnit sätta igång riktigt än men jag mår illa både före och efter måltider.

Något som jag inte upplevt vad jag minns från mina tidigare graviditeter är att jag får ont i magen på eftermiddagen och kvällen. Det sammanfaller med att magen sväller, vilket den har gjort de andra gångerna också, men jag kan inte minnas att jag har fått ont. Det känns typ som att något i övre delen av buken trycks ihop. Är det någon som känt likadant?

Hoppas att jag får hänga kvar här denna gången. Missfall är väldigt vanligt, men bebisar är mycket vanligare

Jag har också ont i magen på kvällarna. Min mage är inte riktigt min vän just nu. Om jag äter något när jag mår illa, så mår jag illa av det sen. Så jag förbrukar liksom rätt efter rätt hela tiden. Snart är det inte mycket kvar att äta. Den enda gången jag inte mår illa är när jag sover, men jag behöver inte vara vaken många sekunder innan det kommer igen.
  • kallemaja

Detta illamåendet gör mig galen..

Precis som mrscd, enda stunden man får vila från det är när man sover..annars mår jag konstant illa dygnet runt..kräks varje dag och får knappt behålla ett glas vatten..vidrigt är det.. Har inte kommit upp ur sängen sen i söndags.. Ska till läkaren idag och se om jag blir sjukskriven..min barnmorska tycker jag ska vara hemma och vila nu ett tag..

• MrsCD
    kallemaja skrev 2013-06-07 07:45:00 följande:
    Detta illamåendet gör mig galen..
    Precis som mrscd, enda stunden man får vila från det är när man sover..annars mår jag konstant illa dygnet runt..kräks varje dag och får knappt behålla ett glas vatten..vidrigt är det.. Har inte kommit upp ur sängen sen i söndags.. Ska till läkaren idag och se om jag blir sjukskriven..min barnmorska tycker jag ska vara hemma och vila nu ett tag..

Håller med din barnmorska! Och kanske du kan få Lergigan Comp utskrivet? Håller tummarna att det går bra idag då.
  • FrökenBlå

Har haft en fruktansvärt jobbig dag idag. Igår började det blöda, inte det vanliga rosa utan mer klarrött. Tänkte att en gång är ingen gång, men det fortsatte hela natten och jag var säker på att jag hade fått missfall. Ringde gyn och fick en tid där på förmiddagen, minutrarna gick fruktansvärt långsamt när vi satt i väntrummet kan jag tala om!! När jag och sambon äntligen fick komma in gjorde de ett VUL. Döm av min förvåning när hon sa att allt såg normalt ut!! Vi fick se lilla hjärtat slå och läkaren lugnade mig rejält!! Skrattande Däremot skulle jag ta det lite lugnt nu i några veckor, inte lyfta tungt eller anstränga mig mycket, undrar hur det ska gå på jobbet. Men huvudsaken är att lilla knodden mår bra för tillfället!! Ville bara dela med mig! Ha en fin helg! Solig

• MrsCD
    FrökenBlå skrev 2013-06-07 17:17:21 följande:
    Har haft en fruktansvärt jobbig dag idag. Igår började det blöda, inte det vanliga rosa utan mer klarrött. Tänkte att en gång är ingen gång, men det fortsatte hela natten och jag var säker på att jag hade fått missfall. Ringde gyn och fick en tid där på förmiddagen, minutrarna gick fruktansvärt långsamt när vi satt i väntrummet kan jag tala om!! När jag och sambon äntligen fick komma in gjorde de ett VUL. Döm av min förvåning när hon sa att allt såg normalt ut!! Vi fick se lilla hjärtat slå och läkaren lugnade mig rejält!! Skrattande Däremot skulle jag ta det lite lugnt nu i några veckor, inte lyfta tungt eller anstränga mig mycket, undrar hur det ska gå på jobbet. Men huvudsaken är att lilla knodden mår bra för tillfället!! Ville bara dela med mig! Ha en fin helg! Solig

Oj! Förstår att det måste ha varit jättejobbigt innan du fick veta. Visst är det svårt att ta det lugnt på vissa jobb. Kan du få andra arbetsuppgifter under gravdiditeten, kanske? Vet de varför det blödde då?  
  • FrökenBlå

Ja, att inte veta är superjobbigt!! Nej, jag jobbar på ett sjukhus och det brukar vara jättesvårt att byta till ett lugnare ställe..men när det gått till åtminstonne v. 12 så ska jag berätta på jobbet och då kommer de att förstå varför jag inte kan hjälpa till med de tyngsta patienterna. De trodde på sköra slemhinnor och nått med att livmodern höll på med nått Flört, kunde inte riktigt koncentrera mig när jag fick se lilla hjärtat slå!

• MrsCD
    FrökenBlå skrev 2013-06-07 17:34:13 följande:
    Ja, att inte veta är superjobbigt!! Nej, jag jobbar på ett sjukhus och det brukar vara jättesvårt att byta till ett lugnare ställe..men när det gått till åtminstonne v. 12 så ska jag berätta på jobbet och då kommer de att förstå varför jag inte kan hjälpa till med de tyngsta patienterna. De trodde på sköra slemhinnor och nått med att livmodern höll på med nått Flört, kunde inte riktigt koncentrera mig när jag fick se lilla hjärtat slå!

Svårt att ta in allt, men som du säger så är det viktigaste att den lille var pigg. Många inom vården får havandeskapspenning, men att sluta jobba kanske är lite drastiskt. Vet inte hur lätt det är att få igenom heller.

Mitt illamående har lagt sig lite nu. Nu skulle man ju kunna bli orolig istället, men jag har bestämt mig för att bara njuta av det. Går in i vecka 9 imorgon,  så allt kan ju hända än. Tror jag kommer bli lugnare om vi kan se en krabat på UL den 1:a juli. 
  • FrökenBlå

Ja alla som jobbar på min avdelning har fått det, men det är ju ett tag tills dess Flört Men det kommer säkert bli bättre, lär nog kunna jobba som vanligt nu igen, bara försöka undvika det allra tyngsta.

Mina symtom har lagt sig lite med, men nu när jag vet att allt är OK har jag bestämt mig för att inte oroa mig för det..  

• Serafine

FrökenBlå: Härligt med ett litet hjärta

Skönt att ert illamående har lagt sig lite. Jag har bara börjat. Alla graviditeter kan ju vara olika, men med mina barn blev det bara värre efter v 12 och kulminerade typ v 15-16. Nu är det v 7 och jag är grymt trött och mår illa nästan hela tiden. Ibland mår jag bättre av att röra på mig, en stund, sen övergår det i yrsel och tillbaka till illamående.
    Jag har ett stort projekt på jobbet som jag är ansvarig för. Det ska levereras nästa vecka. Jag ska bara orka driva det i mål, sen kommer jag nog att sjukskriva mig. Jag mår så dåligt av att sitta på jobbet och inte orka jobba. Som konsult måste jag vara produktiv varje timme och det är stressande när jag inte är det.
    Missfallet i vintras var troligen resultatet av att jag var otroligt pressad på jobb i flera månader, när jag då blev gravid också så  orkade mitt immunförsvar inte mer och jag drog på mig lunginflammation. När jag tillfrisknat från den fick jag bihåleinflammation. Samtidigt som läget på jobb var kaos och allt ansvar låg på mig. Inte så konstigt om kroppen valde att avsluta graviditeten.

En vecka ska jag orka hålla ut, sen vila.

• MrsCD
    Serafine skrev 2013-06-09 21:12:30 följande:
    FrökenBlå: Härligt med ett litet hjärta

Skönt att ert illamående har lagt sig lite. Jag har bara börjat. Alla graviditeter kan ju vara olika, men med mina barn blev det bara värre efter v 12 och kulminerade typ v 15-16. Nu är det v 7 och jag är grymt trött och mår illa nästan hela tiden. Ibland mår jag bättre av att röra på mig, en stund, sen övergår det i yrsel och tillbaka till illamående.
    Jag har ett stort projekt på jobbet som jag är ansvarig för. Det ska levereras nästa vecka. Jag ska bara orka driva det i mål, sen kommer jag nog att sjukskriva mig. Jag mår så dåligt av att sitta på jobbet och inte orka jobba. Som konsult måste jag vara produktiv varje timme och det är stressande när jag inte är det.
    Missfallet i vintras var troligen resultatet av att jag var otroligt pressad på jobb i flera månader, när jag då blev gravid också så  orkade mitt immunförsvar inte mer och jag drog på mig lunginflammation. När jag tillfrisknat från den fick jag bihåleinflammation. Samtidigt som läget på jobb var kaos och allt ansvar låg på mig. Inte så konstigt om kroppen valde att avsluta graviditeten.

En vecka ska jag orka hålla ut, sen vila.

Heja dig! 
Svar på tråden Januarimammor 2014