• Wolfclaw

Varför är vi rädda för satanism?

Under 80-talet blossade det under en kort tid upp en allmän satanism-skräck i landet. Hårdrocksgrupper anklagades för att uppmana till satanistiska handlingar och t o m ritualmord i satanismen namn. För ett tag sedan uppstod en liknande debatt här på FL där en tråd lite smått hysteriskt försökte påvisa hur satanismen höll på att få grepp om samhället och vissa hakade på.

Vad jag vet så har det till dags dato inte skett många (om ens några) mord i Sverige som kan kopplas direkt till satanistiska motiv. Även utomlands verkar det vara mycket ovanligt. De brott som kan kopplas till satanism verkar mest vara skadegörelse riktat mot kyrkor och utfört av vilsna ungdomar som lika gärna kunde slagit sönder en busskur.

Kollar vi sen hur många mord, illdåd och krig som genomförts i Guds och kristendomens namn (och även andra religioner) är bilden en helt annan.

Borde då inte vår egen etablerade religion vara det vi verkligen borde vara rädda för?

• Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?
  • VojneVojne
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-15 19:23:19 följande:
    Det har inget med det att göra, det har att göra med att du använder dina upplevelser (som du inte vill prata om...) som argument när vi i själva verket diskuterar en helt annan fråga. Nämligen den om att Crowley var satanist, det var han som sagt inte oavsett om du har sett en film som utmålar honom som det.

Mycket var han men han var inte satanist.
    Jag har ej använd alls mina upplevelser utan dels mina islam kunskaper då i Koranen berättar exakt vem är djävulen och hur beter sig och dels andra studier jag har gjort genom de har jag skrivit lite saker och ting. Men alla vill på nåt sett ska kunna förklara allt i inom några rader. Då enkelt inte  är det, jag har gett tips och den vill gå vidare med det söker vidare...Sen är det så hela snacket handlar inte bara om crowley, han kanske inte satanist som vi uppfattar dagsläge men han hade djävulens all hjälp till sina verk. Han kunde "lifetree" och hörde till kaballah med som också flitig använder djävulens hjälp. Satanism är inget bara en trångt begrepp, för mig är det alla som tar djävulens hjälp  för mig är satanister och de behöver inte nödvändigtvis gör massa ritualer eller inte....
    Tagga ner det varför är du så upprörd?
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-15 19:18:18 följande:

Det är väl det som är själva startpunkten för en diskussion?!
    Hur ska ni annars kunna reda ut vem av er (om någon) som har rätt?
    Det ganska ointressant vem har rätt, detta är inget  "vem vill bli miljoner"...
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    VojneVojne skrev 2013-05-15 22:55:54 följande:
    Jag har ej använd alls mina upplevelser utan dels mina islam kunskaper då i Koranen berättar exakt vem är djävulen och hur beter sig och dels andra studier jag har gjort genom de har jag skrivit lite saker och ting. Men alla vill på nåt sett ska kunna förklara allt i inom några rader. Då enkelt inte  är det, jag har gett tips och den vill gå vidare med det söker vidare...Sen är det så hela snacket handlar inte bara om crowley, han kanske inte satanist som vi uppfattar dagsläge men han hade djävulens all hjälp till sina verk. Han kunde "lifetree" och hörde till kaballah med som också flitig använder djävulens hjälp. Satanism är inget bara en trångt begrepp, för mig är det alla som tar djävulens hjälp  för mig är satanister och de behöver inte nödvändigtvis gör massa ritualer eller inte....
    Tagga ner det varför är du så upprörd?
    Jag är inte upprörd överhuvudtaget. Det är ett fult debattrick det där, att försöka få motståndaren att framstå som upprörd eller påverkad.

Dessutom har jag inte diskuterat något annat än Crowley med dig, det övriga du tar upp har jag överhuvudtaget inte berört.

Så försök inte göra det här till en annan fråga än vad det är.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-15 07:28:06 följande:

Tidigare skrev du att Lucifer manipulerar människor att göra onda saker, men nu vet du inte om han manipulerar människor att diskriminera??

Antingen stämmer det inte att Lucifer manipulerar människor till ondska eller så är diskriminering inte "ont".
    Hur ska du ha det?
    Djävulen är mkt smartare än vad människan är, den kan få dig att tro det som rätt sen få dig ångra... Jag utmanar inte djävulen utan jag försöker sköta det som angår mig, vill inte bli måltavla...
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-15 22:57:11 följande:
    Det ganska ointressant vem har rätt, detta är inget  "vem vill bli miljoner"...

Om man inte bryr sig om vad som är sant är det förståss ointressant om man har rätt eller fel.

Men jag vill leva med så få missuppfattningar som möjligt så för mig är det av yttersta vikt!
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-15 23:01:04 följande:
    Djävulen är mkt smartare än vad människan är, den kan få dig att tro det som rätt sen få dig ångra... Jag utmanar inte djävulen utan jag försöker sköta det som angår mig, vill inte bli måltavla...

Hur vet du att det inte är just att få dig "att inte utmana Djävulen" som är Djävulens plan?
  • VojneVojne
    Rikard skrev 2013-05-15 08:26:11 följande:
    1) Men du känner till att det finns andra som inbillar sig att guden bryr sig om hur folk klär sig? Vems gudsuppfattning är den riktiga? Varför kan inte den där guden komma och reda ut frågetecknen? (Svaret är naturligtvis för att guden inte finns, men det har tyvärr en del fortfarande inte insett.)

2) Att gud kräver bekräftelse som ett dagisbarn gör bara guden ovärdig i mina ögon.

3) Du känner inte till att guden påstås skicka folk till helvetet? Hur kan du ha missat det? Eller menar du att helvetet är ett rimligt straff? I så fall är din tro verkligen skrämmande. Hur kan en människas medkänsla bli så skadad av religionen?

4) Det är snart 30 år sedan jag läste Koranen, som jag till stora delar fann nästan oläsbar, så jag kan inte ge exempel från den boken, men i Bibeln finns det hur många exempel som helst på hur guden uppmanar till bland annat förintelse av hela folk bara för att nämna de mest uppseendeväckande brotten mot mänskligheten som guden uppmanar till.

Så här är det Rikard, innan våra kroppar skapades skapades våra själar. Allah swt samlade oss alla på ett ställe ( Kaulebela) och fråga det oss, vem är er skapare, vi sa DU och vi ska endast dig betjäna. Sen vi tog på oss "kroppdressen" och kom till jorden då hade vi stängd av 90% av hjärnan så vi inte kan komma ihåg allt. För vi ska hålla vårt löfte vi gav till Allah utan komma ihåg allt annars blir inget test. Därför är det mkt frågetacken men den som vill kan reda på mkt ändå...

De andra kommentarerna kan ej svara, jag upplever inte så som du och därför är det jätte svårt för mig att förstå hur du tänker precis som du inte förstår hur jag tänker...

Det kanske du kan läsa igen nu finns det massa nya Översättningar av Koranen.. :)
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-15 23:04:53 följande:

Om man inte bryr sig om vad som är sant är det förståss ointressant om man har rätt eller fel.

Men jag vill leva med så få missuppfattningar som möjligt så för mig är det av yttersta vikt!
    Jag kan inte ta allas ord som sann då blir det massa olika sann... Tiden visar vem har rätt, det där är inget att tjafsa om...
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-15 23:12:32 följande:
    Så här är det Rikard, innan våra kroppar skapades skapades våra själar. Allah swt samlade oss alla på ett ställe ( Kaulebela) och fråga det oss, vem är er skapare, vi sa DU och vi ska endast dig betjäna. Sen vi tog på oss "kroppdressen" och kom till jorden då hade vi stängd av 90% av hjärnan så vi inte kan komma ihåg allt. För vi ska hålla vårt löfte vi gav till Allah utan komma ihåg allt annars blir inget test. Därför är det mkt frågetacken men den som vill kan reda på mkt ändå...

De andra kommentarerna kan ej svara, jag upplever inte så som du och därför är det jätte svårt för mig att förstå hur du tänker precis som du inte förstår hur jag tänker...

Det kanske du kan läsa igen nu finns det massa nya Översättningar av Koranen.. :)

Då måste du väl hålla med om att det är sannolikt att muslimer för det mesta har fel i frågor som gäller islam?!
  • VojneVojne
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-15 22:59:45 följande:
    Jag är inte upprörd överhuvudtaget. Det är ett fult debattrick det där, att försöka få motståndaren att framstå som upprörd eller påverkad.

Dessutom har jag inte diskuterat något annat än Crowley med dig, det övriga du tar upp har jag överhuvudtaget inte berört.

Så försök inte göra det här till en annan fråga än vad det är.
    Ursäkta mig då, jag upplevde dina samtal lite irritationsladdad men det kan bero på mig då. Jag tar tebax det jag sa. Sen om crowley, om jag ska vara ärlig jag (ursäkta uttrycket) ger fan i va han är för nåt. Helt ointressant....

Du får vara lite tydligare med dina inlägg så jag som trögfattad kan förstå va du menar...
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?