• Wolfclaw

Varför är vi rädda för satanism?

Under 80-talet blossade det under en kort tid upp en allmän satanism-skräck i landet. Hårdrocksgrupper anklagades för att uppmana till satanistiska handlingar och t o m ritualmord i satanismen namn. För ett tag sedan uppstod en liknande debatt här på FL där en tråd lite smått hysteriskt försökte påvisa hur satanismen höll på att få grepp om samhället och vissa hakade på.

Vad jag vet så har det till dags dato inte skett många (om ens några) mord i Sverige som kan kopplas direkt till satanistiska motiv. Även utomlands verkar det vara mycket ovanligt. De brott som kan kopplas till satanism verkar mest vara skadegörelse riktat mot kyrkor och utfört av vilsna ungdomar som lika gärna kunde slagit sönder en busskur.

Kollar vi sen hur många mord, illdåd och krig som genomförts i Guds och kristendomens namn (och även andra religioner) är bilden en helt annan.

Borde då inte vår egen etablerade religion vara det vi verkligen borde vara rädda för?

• Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-15 00:30:44 följande:
    att hindra homosexuella från att gifta sig och skaffa barn
    Ja det säkert djävulen har sina fingrar i det hela kan lova dig men människor hjälper till med...
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • VojneVojne
    Rikard skrev 2013-05-15 00:31:58 följande:
    Guden kan ju börja med att finnas.
    Det hade faktiskt imponerat lite på mig.
    Ja men det där är väl inte vårt samtal just nu, från din sida vi antar att H'n finns... hur ville du att H'n skulle bete sig så du respekterade H*n?
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • VojneVojne
    Rikard skrev 2013-05-15 00:31:58 följande:
    Guden kan ju börja med att finnas.
    Det hade faktiskt imponerat lite på mig.
    Varför tror du att Gud inte vill synas så att alla kan se H*n tydligt? ( vi antar fortfarande att från din sida att H*n finns)
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-15 00:34:26 följande:
    Ja det säkert djävulen har sina fingrar i det hela kan lova dig men människor hjälper till med...
    hm, sist jag kollade var inte Gud överförtjust i tanken på att bögar gifter sig heller..

Betyder det att de som förespråkar homoäktenskap begår en synd både i Djävulens och i Guds ögon?
    isf kan man ju inte vara Gud till lags utan att samtidigt även vara Lucifer till lags!?

Hur löser man det? 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    VojneVojne skrev 2013-05-15 00:33:09 följande:
    Jag vet att han är död och den filmen handlade om hans liv... Ska leta upp den filmen, jag kunde inte sova nåt dygn efter att jag såg den vidriga filmen, och han där beundrade djävulen, han studerade bibeln så han kunde mer än en riktig präst skulle kunna... Jag har inte studerat bara han utan hela lucifers och dennes trixer... Jag har varit med om konstigheter med och vill ej gå in på det mer heller... Jag ska hitta filmen dock och en bok han har skrivit som är berömd bland svartmagiker...
    Boken du pratar om är förmodligen The Book of the Law. Och som sagt så studerade Crowley åtskilliga olika religioner, symboliken i Thelema kommer exempelvis mycket från den egyptiska mytologin.

Men satanist var han inte. Vad du har varit med om är fullkomligt irrelevant för frågan, så det är bra att du inte går in på den saken.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-15 00:39:36 följande:
    hm, sist jag kollade var inte Gud överförtjust i tanken på att bögar gifter sig heller..

Betyder det att de som förespråkar homoäktenskap begår en synd både i Djävulens och i Guds ögon?
    isf kan man ju inte vara Gud till lags utan att samtidigt även vara Lucifer till lags!?

Hur löser man det? 
    Du förstod det som du ville, jag sa inte att djävulen hindrade dem...
  • VojneVojne
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-15 00:40:36 följande:
    Boken du pratar om är förmodligen The Book of the Law. Och som sagt så studerade Crowley åtskilliga olika religioner, symboliken i Thelema kommer exempelvis mycket från den egyptiska mytologin.

Men satanist var han inte. Vad du har varit med om är fullkomligt irrelevant för frågan, så det är bra att du inte går in på den saken.
    Då kan vi fråga vart kommer den egyptiska mytologen? Det är inte mina förfäder har kommit på iden om  Sun gud o massa dyl. Vet du vem det handlar om det hela?
  • Rikard

Hela tanken på gudar är så bisarr för mig att jag har svårt att fantisera ihop hur en bra gud skulle vara. Det är lättare att säga några egenskaper som en gud av god kvalitet INTE bör ha:
    1) Gudar ska inte hänga upp sig på bagateller som hur folk klär sig. Det är ovärdigt för gudar.
    2) Gudar ska inte vara så självupptagna att de kräver dyrkan och bön. Det är opassande för gudar.
    3) Gudar ska inte ge orimliga straff för bagatellartade förseelser ... ja, faktiskt inte ens för grova brott. En gud bör vara mer storsint än en människa.
    4) Gudar ska inte bete sig som den där guden i Gamla testamentet. Den guden är ju närmast en kriminell psykopat.

• VojneVojne
    Rikard skrev 2013-05-15 00:48:13 följande:
    Hela tanken på gudar är så bisarr för mig att jag har svårt att fantisera ihop hur en bra gud skulle vara. Det är lättare att säga några egenskaper som en gud av god kvalitet INTE bör ha:
    1) Gudar ska inte hänga upp sig på bagateller som hur folk klär sig. Det är ovärdigt för gudar.
    2) Gudar ska inte vara så självupptagna att de kräver dyrkan och bön. Det är opassande för gudar.
    3) Gudar ska inte ge orimliga straff för bagatellartade förseelser ... ja, faktiskt inte ens för grova brott. En gud bör vara mer storsint än en människa.
    4) Gudar ska inte bete sig som den där guden i Gamla testamentet. Den guden är ju närmast en kriminell psykopat.
    Hmmm
    1) Jag tror inte Gud bry sig va du har på dig och Koranen har H*n sagt Allah swt ser på era hjärta, det va en bra poäng från dig :)
    2) Då vill jag fråga dig en sak, om du köper en snygg bil eller nåt båt eller gör nåt fint, vill du inte ha lite beröm? varför Gud skulle inte ville ha det?
    3) Like what?
    4)Den Guden kännar jag inte till...
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-15 00:41:57 följande:
    Du förstod det som du ville, jag sa inte att djävulen hindrade dem...
    att hindra homosexuella att bilda familj är ont, så det är något som Lucifer försöker manipulera människor att göra, eller hur?

Samtidigt fördömer även Gud homosexuell familjebildning, så den som förhindrar att bögar bildar familj är goda (och onda)  

när Lucifer och Gud vill samma sak (tex förhindra homoäktenskap) kan du inte tillfredsställa Gud utan att samtidigt tillfredsställa Lucifer (och dessutom hamnar du i helvetet för att du lät dig manipuleras att sabotera för bögarna som vill bilda familj) 
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?