• Wolfclaw

Varför är vi rädda för satanism?

Under 80-talet blossade det under en kort tid upp en allmän satanism-skräck i landet. Hårdrocksgrupper anklagades för att uppmana till satanistiska handlingar och t o m ritualmord i satanismen namn. För ett tag sedan uppstod en liknande debatt här på FL där en tråd lite smått hysteriskt försökte påvisa hur satanismen höll på att få grepp om samhället och vissa hakade på.

Vad jag vet så har det till dags dato inte skett många (om ens några) mord i Sverige som kan kopplas direkt till satanistiska motiv. Även utomlands verkar det vara mycket ovanligt. De brott som kan kopplas till satanism verkar mest vara skadegörelse riktat mot kyrkor och utfört av vilsna ungdomar som lika gärna kunde slagit sönder en busskur.

Kollar vi sen hur många mord, illdåd och krig som genomförts i Guds och kristendomens namn (och även andra religioner) är bilden en helt annan.

Borde då inte vår egen etablerade religion vara det vi verkligen borde vara rädda för?

• Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?
  • dirpower
    dessan59 skrev 2013-05-15 11:42:25 följande:
    Satanism står ju inte för något posetivt , för mig står det för ren ondska. Och vem vill att ondska ska regera i världen, det finns det tillräckligt av ändå.

Jag är rädd för människor som är satanister, och dom gillar inte mig heller av någon anledning.

Jag hade en maktkamp en gång inne i en affär  och jag hade som vanligt på mig mitt kors. jag känner att det var någon som tittade på mig med det onda ögat, och vi stod där och mätte styrka, jag vek inte min blick och inte han heller. Men sen var det min tur i kassan och sen var han borta, 

nä, ondska finns ju så mycket av ändå, fler behöver vi inte tycker jag. 
    I helvetet finns ingen kärlek, därför blir man en varelse av ren rädsla. Om du förstår hur mycket Gud älskar dig så finns det ingen anledning för dig att vara rädd för människor.
  • CarlS

Dessan. Är det inte mer sannolikt att du såg någon med "ondskefullt svart hår" som undrade varför i hellvete du stod och stirrade på honom, och att resten av det upplevda händleseförloppet bara utspelade sig i ditt huvud?!

Om du driver med oss så är det väl på min bekostnad nu. Men ingen förvånar mig i denna härliga tråd.;)

• Perpen
    CarlS skrev 2013-05-15 12:08:40 följande:
    Dessan. Är det inte mer sannolikt att du såg någon med "ondskefullt svart hår" som undrade varför i hellvete du stod och stirrade på honom, och att resten av det upplevda händleseförloppet bara utspelade sig i ditt huvud?!

Om du driver med oss så är det väl på min bekostnad nu. Men ingen förvånar mig i denna härliga tråd.;)
  • dessan59

Carl S

vad menar du igentligen, du var inte där och såg det hela så vad vet du om det?

Nä, han såg ond ut, tydligen provocerad av att jag hade ett kors på mig.

ondskefullt svart hår?? vad menar du med det?

om jag driver med er??? hur då menar du?

är du satanist så får det stå för dig

dirpower

nä, jag vet att gud älskar mig, fast ibland är han inte "hemma", hur mycket jag än ber, men jag vet att han ser mig 

• VojneVojne
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-15 10:27:48 följande:
    Den kommer från Egypten, givetvis. Exakt hur den utvecklades vet man inte, men däremot vet man att den långt innan kristendomen och islam var en etablerad religion, det finns belägg för att den var ordentligt etablerad under tiden för enandet av Egypten faraonerna och detta var omkring tretusen år före kristus om jag minns rätt.

Vad dina förfäder har med det det här att göra har jag ingen aning om, den saken får du nog förtydliga. Men vill du hävda att egyptisk mytologi i själva verket är en grundläggande djävulsdyrkan så tänker i alla fall inte jag fortsätta den diskussionen med dig, jag har bättre saker för mig än att diskutera med någon som drar upp satanistkortet vid varje motargument.
    Ett bra beslut du har tagit, den kunskapen jag har och din kunskap säger olika saker så ingen ide att diskutera...
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-15 18:38:41 följande:
    Ett bra beslut du har tagit, den kunskapen jag har och din kunskap säger olika saker så ingen ide att diskutera...

Det är väl det som är själva startpunkten för en diskussion?!

Hur ska ni annars kunna reda ut vem av er (om någon) som har rätt?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    VojneVojne skrev 2013-05-15 18:38:41 följande:
    Det har inget med det att göra, det har att göra med att du använder dina upplevelser (som du inte vill prata om...) som argument när vi i själva verket diskuterar en helt annan fråga. Nämligen den om att Crowley var satanist, det var han som sagt inte oavsett om du har sett en film som utmålar honom som det.

Mycket var han men han var inte satanist.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CarlS
    dessan59 skrev 2013-05-15 18:18:32 följande:
    Carl S

är du satanist så får det stå för dig
    Hahaha. Passa dig så jag inte ger dig "onda ögat".;)

Men seriöst? Vaför skulle jag vara satanist? =D

• Selfish Geene
    dessan59 skrev 2013-05-15 21:34:30 följande:
    carl s

jamen vad är det du reagerade på i mitt inlägg då? 

Förmodligen att du drog väldigt detaljerade slutsatser från YTTERST lite information.
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?