• Wolfclaw

Varför är vi rädda för satanism?

Under 80-talet blossade det under en kort tid upp en allmän satanism-skräck i landet. Hårdrocksgrupper anklagades för att uppmana till satanistiska handlingar och t o m ritualmord i satanismen namn. För ett tag sedan uppstod en liknande debatt här på FL där en tråd lite smått hysteriskt försökte påvisa hur satanismen höll på att få grepp om samhället och vissa hakade på.

Vad jag vet så har det till dags dato inte skett många (om ens några) mord i Sverige som kan kopplas direkt till satanistiska motiv. Även utomlands verkar det vara mycket ovanligt. De brott som kan kopplas till satanism verkar mest vara skadegörelse riktat mot kyrkor och utfört av vilsna ungdomar som lika gärna kunde slagit sönder en busskur.

Kollar vi sen hur många mord, illdåd och krig som genomförts i Guds och kristendomens namn (och även andra religioner) är bilden en helt annan.

Borde då inte vår egen etablerade religion vara det vi verkligen borde vara rädda för?

• Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-15 23:14:23 följande:
    Jag kan inte ta allas ord som sann då blir det massa olika sann... Tiden visar vem har rätt, det där är inget att tjafsa om...

Tiden visar ingenting, kunskap kan man inte bara sitta och vänta på!

Man måste vara beredd att kavla upp ärmarna, bli smutsig om händerna och få påsar under ögonen!

För att få kunskap måste du vända på varje sten, ifrågasätta allting och ha ett öppet sinne så att du kan följa med dit bevisen leder, även när världen inte fungerar som du skulle önska!
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-15 23:16:28 följande:

Då måste du väl hålla med om att det är sannolikt att muslimer för det mesta har fel i frågor som gäller islam?!
    för du öppna lite hur du tänker..
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    VojneVojne skrev 2013-05-15 23:20:41 följande:
    Ursäkta mig då, jag upplevde dina samtal lite irritationsladdad men det kan bero på mig då. Jag tar tebax det jag sa. Sen om crowley, om jag ska vara ärlig jag (ursäkta uttrycket) ger fan i va han är för nåt. Helt ointressant....

Du får vara lite tydligare med dina inlägg så jag som trögfattad kan förstå va du menar...
    Var har jag varit otydlig?

Och om han är helt ointressant, varför fortsatte du att tjafsa om hans satanism?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-15 23:07:38 följande:

Hur vet du att det inte är just att få dig "att inte utmana Djävulen" som är Djävulens plan?
    Vet du hur många gånger har fallit dit? Man lär sig från sina misstag.. Man kan naturligtvis aldrig vara säker om det men Allah swt lovar att den som riktar sin ansiktet mot "sirateen mustakeem" den rätta vägen, H*n kommer att hjälpa dig hur mkt än man faller dit... :)
    Jag förmodade fans inga förtrogna kvar,Tills jag övergav mig själv, märkte jag att fans inget främmande kvar.// Niyazi-i Misri
  • VojneVojne
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-15 23:21:46 följande:
    Var har jag varit otydlig?

Och om han är helt ointressant, varför fortsatte du att tjafsa om hans satanism?
    Jag trodde verkligen att vi prata om allmänt om satanism.
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-15 23:21:35 följande:
    för du öppna lite hur du tänker..

Om Gud såg till att du bara har tillgång till 10% av din hjärna, är det knappast rimligt att anta att du har tillgång till mycket mer än 10% av kunskapen om din religion.

Med tanke på hur många olika sorter islam som finns låter det inte osannolikt att det mesta du tror dig veta om din religion i själva verket är falskt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    VojneVojne skrev 2013-05-15 23:25:16 följande:
    Jag trodde verkligen att vi prata om allmänt om satanism.
    Ok, då föreslår jag att du läser en gång extra. Jag har nämnt Crowley i alla mina inlägg utom två. Hur du kan få mina inlägg att handla om satanism i allmänhet övergår mitt förstånd.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2013-05-15 23:24:04 följande:
    Vet du hur många gånger har fallit dit? Man lär sig från sina misstag.. Man kan naturligtvis aldrig vara säker om det men Allah swt lovar att den som riktar sin ansiktet mot "sirateen mustakeem" den rätta vägen, H*n kommer att hjälpa dig hur mkt än man faller dit... :)

Hur vet du att "den rätta vägen" inte är ett av Djävulens knep för att lura dig?

Att du följer "den rätta vägen" kanske är exakt vad Djävulen vill att du ska göra.

Han är ju smartare än du visst?!

Vad skulle vara smartare än att lura dig att det du gör är Allahs vilja?
  • VojneVojne
    Selfish Geene skrev 2013-05-15 23:20:50 följande:

Tiden visar ingenting, kunskap kan man inte bara sitta och vänta på!
    Man måste vara beredd att kavla upp ärmarna, bli smutsig om händerna och få påsar under ögonen!

För att få kunskap måste du vända på varje sten, ifrågasätta allting och ha ett öppet sinne så att du kan följa med dit bevisen leder, även när världen inte fungerar som du skulle önska!
    Det fattar vem som helst, konstig nog att du inte betonar här, trodde du att jag skulle glo på skärmen så kommer kunskap. Det va mkt konstig resonemang, det underförstod att det inte tiden som är lärare utan med tiden man utvecklar genom söka... nåväl...
  • VojneVojne
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-15 23:28:06 följande:
    Ok, då föreslår jag att du läser en gång extra. Jag har nämnt Crowley i alla mina inlägg utom två. Hur du kan få mina inlägg att handla om satanism i allmänhet övergår mitt förstånd.

Jag försöker svara tre olika inlägg samtidigt och skummat genom och tog för givet antagligen du va inne på allmänt satanism med...

Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?