mycketsaft skrev 2013-07-21 18:10:03 följande:
Haha, så dina skrifter eller vad ni nu har är inte påhittade?

Bibeln är inte skriven för att få folk att må bra, den är skriven av folk som vill kontrollera andra genom att skrämmas.
Jo såklart, allt handlar om kontroll annars skulle den inte innehålla en massa regler, men hela idén med en faderlig Gud är ju att folk som inte klarar att ta hand om sig själva ska känna att de har någon som kan ta tag i deras liv åt dom. Istället för att faktiskt lyfta på arslet och göra något så ber de Gud att lösa allt, de är inte tillräckligt starka i sig själva. Något att luta sig tillbaka mot, liksom. Istället för att behöva fatta några som helst beslut själva så låter de någon annan göra det. Skrämseln är ett sätt att tvinga folk att stanna kvar och följa reglerna, i utbyte mot tryggheten i en extrapappa bland molnen.
En av de värsta sakerna är "syndens onda cirkel" som man fastnar i; eftersom synderna är idiotiska och helt emot människans natur, så blir alla syndare, varenda människa syndar varje dag. Då blir man alltså tvungen att hela tiden komma tillbaka till pappa Gud och be om ursäkt, för att sedan gå ut och synda igen. Och vilka konstiga synder sedan! Om vi analyserar de sju dödssynderna lite snabbt... (källa:
zetternet.se)
Högmod - Kan jag till viss del förstå men till viss del inte. Att uppskatta sig själv och tro/tycka att man är duktig ser jag inget fel i, det är när man blir pretentiös det går över gränsen.
Girighet - Alla vill ha saker, är inte det självklart? Du får vara hur duktig och religiös du vill, men du kan inte förneka att du ändå önskar dig guld och gröna skogar (eller åtminstone kanske ett stort hus, vackra saker, en ny iPhone, ett tjusigt kök, en välfylld plånbok och en tjusig man/kvinna)
Lust - Nej. Nej. Nej. Nej. Nej. Nej. Nej. Nej. Nej. Nej... Det ligger i människans natur! Sökande av njutning, må det vara sex, choklad eller vin (eller vad tusan du nu finner njutning i), är det inget fel i. Människor älskar det vackra, det sköna, det goda. Vad är så syndigt med det? Om jag inte uppfattat det helt fel antyder många kristna att onani också är syndigt. Varför?
Avund - Om någon har en snygg klänning, är det då fel att jag också vill ha en snygg klänning? Om någon har ett bra jobb, är det då fel att jag också vill ha ett bra jobb? Nej! Tvärtom, avunden och längtan efter något motiverar! "Åh, han har ett så stort och fint hus, det vill jag också ha!" och så arbetar jag, sparar pengar och köper ett stort fint hus.
Frosseri - Jag gillar choklad. Problem med det? ALLA människor ägnar sig åt frosseri. Man har ätit en stor, dyr middag på en restaurang och bara det var mer än man behövde, men inte fan stoppar det en från att köpa en stor sliskig efterrätt också! Synd? Nope. Bara gött!
Vrede - Man kan inte rå för om man blir ilsken. That's it. Det kan väl inte vara syndigt när man inte ens rår för det? Jag bestämmer inte vad jag ska känna. Om någon skriver av mina provsvar blir jag självklart förbannad, och jag tänker definitivt hämnas (men om personen skrev av mig är nog att göra detsamma ingen bra idé eftersom h*n tycks vara sämre än jag på det, så att berätta få läraren och låta honom/henne få sitt straff får duga)
Lättja - Kom igen, vem vill anstränga sig? Ingen. Alla vill vi egentligen bara glida genom livet på en räkmacka. Dessvärre är det inte ett alternativ, men om man inte känner för att göra en ansträngning då och då, så är det lugnt. Ingen skada skedd. Och absolut ingen synd!