• Wolfclaw

Varför är vi rädda för satanism?

Under 80-talet blossade det under en kort tid upp en allmän satanism-skräck i landet. Hårdrocksgrupper anklagades för att uppmana till satanistiska handlingar och t o m ritualmord i satanismen namn. För ett tag sedan uppstod en liknande debatt här på FL där en tråd lite smått hysteriskt försökte påvisa hur satanismen höll på att få grepp om samhället och vissa hakade på.

Vad jag vet så har det till dags dato inte skett många (om ens några) mord i Sverige som kan kopplas direkt till satanistiska motiv. Även utomlands verkar det vara mycket ovanligt. De brott som kan kopplas till satanism verkar mest vara skadegörelse riktat mot kyrkor och utfört av vilsna ungdomar som lika gärna kunde slagit sönder en busskur.

Kollar vi sen hur många mord, illdåd och krig som genomförts i Guds och kristendomens namn (och även andra religioner) är bilden en helt annan.

Borde då inte vår egen etablerade religion vara det vi verkligen borde vara rädda för?

• Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?
  • jaghopparhögt
    keron skrev 2013-07-20 17:38:03 följande:
    "Aktiviteter"?
    Ja COS är ju mer eller mindre dött, COS är LaVeys bok och inget annat. Hur kan de då ha så mycket att säga till om?
  • keron
    jaghopparhögt skrev 2013-07-20 18:47:30 följande:
    Ja COS är ju mer eller mindre dött, COS är LaVeys bok och inget annat. Hur kan de då ha så mycket att säga till om?
    Det var väl många som tilltalades av LaVeys "filosofi"? Jag kan själv också se vad det är vissa kan ha sett som...attraktivt...med denna. Håller dock i det stora hela inte med honom eftersom jag anser att man som vuxen människa ändå har ett visst ansvar, även utanför den egna familjen och för sånt som inte alltid direkt påverkar just en själv.
    Asexuell men lika glad ändå
  • jaghopparhögt
    keron skrev 2013-07-20 19:33:09 följande:
    Det var väl många som tilltalades av LaVeys "filosofi"? Jag kan själv också se vad det är vissa kan ha sett som...attraktivt...med denna. Håller dock i det stora hela inte med honom eftersom jag anser att man som vuxen människa ändå har ett visst ansvar, även utanför den egna familjen och för sånt som inte alltid direkt påverkar just en själv.
    Men varför anser DU att satanism är det som LaVey pysslade med och allt annat är djävulsdyrkan?
  • keron
    jaghopparhögt skrev 2013-07-20 19:40:16 följande:
    Men varför anser DU att satanism är det som LaVey pysslade med och allt annat är djävulsdyrkan?
    Jag? Det var väl han själv som ansåg det vara satanism. Jag skulle bara kallat honom för ett extremt ego Tungan ute
  • jaghopparhögt
    keron skrev 2013-07-20 19:49:11 följande:
    Jag? Det var väl han själv som ansåg det vara satanism. Jag skulle bara kallat honom för ett extremt ego Tungan ute
    Men anser du då att "djävulsdyrkan" och satanism är samma sak?
  • keron
    jaghopparhögt skrev 2013-07-20 21:18:34 följande:
    Men anser du då att "djävulsdyrkan" och satanism är samma sak?

Nej.
  • jaghopparhögt
    keron skrev 2013-07-20 22:08:55 följande:

Nej.
    Men vad anser du då vara satanism och varför gör du den uppdelningen?
  • Inpius
    mycketsaft skrev 2013-07-20 17:15:10 följande:
    Nej det är inte samma sak. Alltså om du tycker att deras skrifter stämmer men du tycker att de resonerar fel, eller om du har typ en djävul som inte finns med i bibeln alls.
    Deras skrifter stämmer inte, utan är en massa påhittade sagor för att folk ska känna sig bättre. Dessutom, som jag nämnde tidigare, är det dessutom otroligt förvridet. Jag vet inte mycket om vad som står i Koranen, men Bibeln är i alla fall hur konstig som helst. Deras älskade och oändligt gode Gud är ju riktigt elak! Hur han kan framställas som den gode i historien övergår mitt förstånd
    Hail Satan!
  • Inpius
    jaghopparhögt skrev 2013-07-20 17:34:08 följande:
    Men du skrev själv "Av nån anledning tycks många tro att satanism går ut på att tillbe satan och utföra människooffer. Detta kallas djävulsdyrkan. Satanism går i princip ut på att leva egoistiskt."

Du säger det som det vore fakta men det är ju enbart en åsikt. Jag förstår inte varför LaVeys satanism får bestämma så mycket, COS har inte haft några aktiviteter att tala om på 25 år jämfört med dom "djävulsdyrkande" inriktningar sig idag är betydligt större.
    Kanske för att det är den enda som faktiskt är organiserad, har allt ihopsamlat i böcker osv? Till skillnad från en massa lösryckta nollor som kallar sig satanister fast de i princip bara är kristna som gjort ett annat val i vem de föredrar i Bibeln
    Hail Satan!
  • mycketsaft
    Inpius skrev 2013-07-21 14:49:49 följande:
    Deras skrifter stämmer inte, utan är en massa påhittade sagor för att folk ska känna sig bättre. Dessutom, som jag nämnde tidigare, är det dessutom otroligt förvridet. Jag vet inte mycket om vad som står i Koranen, men Bibeln är i alla fall hur konstig som helst. Deras älskade och oändligt gode Gud är ju riktigt elak! Hur han kan framställas som den gode i historien övergår mitt förstånd

Haha, så dina skrifter eller vad ni nu har är inte påhittade? Drömmer
    Bibeln är inte skriven för att få folk att må bra, den är skriven av folk som vill kontrollera andra genom att skrämmas.  
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?