• Wolfclaw

Varför är vi rädda för satanism?

Under 80-talet blossade det under en kort tid upp en allmän satanism-skräck i landet. Hårdrocksgrupper anklagades för att uppmana till satanistiska handlingar och t o m ritualmord i satanismen namn. För ett tag sedan uppstod en liknande debatt här på FL där en tråd lite smått hysteriskt försökte påvisa hur satanismen höll på att få grepp om samhället och vissa hakade på.

Vad jag vet så har det till dags dato inte skett många (om ens några) mord i Sverige som kan kopplas direkt till satanistiska motiv. Även utomlands verkar det vara mycket ovanligt. De brott som kan kopplas till satanism verkar mest vara skadegörelse riktat mot kyrkor och utfört av vilsna ungdomar som lika gärna kunde slagit sönder en busskur.

Kollar vi sen hur många mord, illdåd och krig som genomförts i Guds och kristendomens namn (och även andra religioner) är bilden en helt annan.

Borde då inte vår egen etablerade religion vara det vi verkligen borde vara rädda för?

• Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?
  • jaghopparhögt
    Orcha skrev 2013-07-19 00:30:34 följande:

Därför.
    Men ja, vad är det för konstigt med det? Att göra saker ensamt är väl inget ovanligt? Alla gör väl saker på egen hand. Jag skulle gissa på att dom flesta kristna och muslimer ber på helt egen hand större delen av tiden.
  • Inpius
    jaghopparhögt skrev 2013-07-19 00:06:42 följande:
    Eftersom det gör djävulen starkare, enligt dom kristna då.
    Hahaha xD
    Hail Satan!
  • Inpius
    Orcha skrev 2013-07-19 00:24:33 följande:

Låter ensamt och inte så lite...trist.
    Mer privat och mysigt. Gör du aldrig saker själv? Kollar på TV, skriver i forum, bakar...?
    Hail Satan!
  • jaghopparhögt
    Inpius skrev 2013-07-19 00:32:45 följande:
    Hahaha xD
    Alla former av svartkonst och synd är enligt bibeln ett sätt för djävulen att få större makt över vår värld så jag förstår verkligen varför dom kristna är rädda för satanism. Det är den exakta motsatsen till deras mål.
  • Orcha
    jaghopparhögt skrev 2013-07-19 00:32:20 följande:
    Men ja, vad är det för konstigt med det? Att göra saker ensamt är väl inget ovanligt? Alla gör väl saker på egen hand. Jag skulle gissa på att dom flesta kristna och muslimer ber på helt egen hand större delen av tiden.
    Jag är min starkaste kedja i mitt liv, varför blanda in några svaga länkar???
    Va???
    Make love, not english quotes...
  • jaghopparhögt
    Orcha skrev 2013-07-19 00:35:41 följande:
    Va???
    Kan du ta om det där?
  • Orcha
    jaghopparhögt skrev 2013-07-19 00:37:40 följande:
    Kan du ta om det där?

Varför kan man inte leva efter sin egna bok? Varför leva efter en skriven?
    Håller man så med i grupp eller har man en övertygelse som är så rätt att alla andra missat målet?
    Vilket är isf målet och varför har ingen tråffat det hittills?

Bara en fråga. Inte kritik. Puss!

Make love, not english quotes...
  • Inpius
    jaghopparhögt skrev 2013-07-19 00:34:41 följande:
    Alla former av svartkonst och synd är enligt bibeln ett sätt för djävulen att få större makt över vår värld så jag förstår verkligen varför dom kristna är rädda för satanism. Det är den exakta motsatsen till deras mål.
    Tja, kristna är ju bra skumma människor. "Nej men GUUUUD det där känns bra, det är synd! Åh neeej det där är kul, det där är synd! Nejmen sådär sa inte Gud att man skulle göra det är syyyynd!!"

Jag ifrågasätter för övrigt verkligen hur snäll Gud nu är. Du får bara komma till himlen och (enligt dom) ha det bra om du varit snäll och duktig, skitit i dig själv och bara hjälpt andra, låtit bli att ha kul, inte fått vara människa osv, annars får du komma till helvetet och (enligt dom) lida i all evighet. Gud dödade miljontals människor bara i bibeln, Satan dödade 10, ändå är Gud den "goda". Gud står för att alla måste vara på ett visst sätt, och detta sätt är onaturligt för dom eftersom det är omänskligt. Satan står för att göra som du vill, gör det som känns bra. Det som är mest komiskt är att Satan/Lucifer kastades ut ur himlen för att han tyckte att alla skulle tvingas tro på Gud och det var tydligen en dum idé, men sedan var det ändå mer eller mindre den idén Gud valde eftersom man måste tro på honom för att få komma till dras "paradis". Om Gud vill att man ska tro på honom kan han väl helt enkelt låta folk veta att han finns? Svårare än så är det inte.
       Han ska vara åh så förlåtande, men det finns ändå dödssynder som är mer eller mindre oförlåtliga. Och vad är ens poängen med att ha regler om man ändå bara kan be om ursäkt och så är allt bra? I teorin kan man vara massmördare och bara man ångrar sig får man ändå komma till himlen. "Åh käre Gud, jag har dödat 57 människor! Jag bombade ett dagis med 34 barn så de utgör majoriteten av de jag dödat. Jag våldtog 11 kvinnor och mördade dom sedan. Resten är folk jag bara störde mig på. Ååååh vad jag ångrar mig!" POFF nu har Gud glömt allt det där och så får man komma till himlen ändå. Nej, jag gillar nog inte Gud...
    Hail Satan!
  • jaghopparhögt
    Orcha skrev 2013-07-19 00:44:42 följande:

Varför kan man inte leva efter sin egna bok? Varför leva efter en skriven?
    Håller man så med i grupp eller har man en övertygelse som är så rätt att alla andra missat målet?
    Vilket är isf målet och varför har ingen tråffat det hittills?

Bara en fråga. Inte kritik. Puss!

Det handlar inte om att följa en bok, det handlar inte om att leva på något särskilt sätt alls. Det handlar om att utveckla sig själv genom olika ockulta metoder.
    Det handlar inte om att hålla med några andra i en grupp, det handlar enbart om att man arbetar tillsammans med gemensamma metoder. Det handlar inte heller om övertygelse eftersom ingen vet vad som fungerar eller ej, man måste pröva sig fram.
    Målet är att utveckla sig själv och de uppfylls hela tiden.
  • jaghopparhögt
    Inpius skrev 2013-07-19 00:47:37 följande:
    Tja, kristna är ju bra skumma människor. "Nej men GUUUUD det där känns bra, det är synd! Åh neeej det där är kul, det där är synd! Nejmen sådär sa inte Gud att man skulle göra det är syyyynd!!"

Jag ifrågasätter för övrigt verkligen hur snäll Gud nu är. Du får bara komma till himlen och (enligt dom) ha det bra om du varit snäll och duktig, skitit i dig själv och bara hjälpt andra, låtit bli att ha kul, inte fått vara människa osv, annars får du komma till helvetet och (enligt dom) lida i all evighet. Gud dödade miljontals människor bara i bibeln, Satan dödade 10, ändå är Gud den "goda". Gud står för att alla måste vara på ett visst sätt, och detta sätt är onaturligt för dom eftersom det är omänskligt. Satan står för att göra som du vill, gör det som känns bra. Det som är mest komiskt är att Satan/Lucifer kastades ut ur himlen för att han tyckte att alla skulle tvingas tro på Gud och det var tydligen en dum idé, men sedan var det ändå mer eller mindre den idén Gud valde eftersom man måste tro på honom för att få komma till dras "paradis". Om Gud vill att man ska tro på honom kan han väl helt enkelt låta folk veta att han finns? Svårare än så är det inte.
       Han ska vara åh så förlåtande, men det finns ändå dödssynder som är mer eller mindre oförlåtliga. Och vad är ens poängen med att ha regler om man ändå bara kan be om ursäkt och så är allt bra? I teorin kan man vara massmördare och bara man ångrar sig får man ändå komma till himlen. "Åh käre Gud, jag har dödat 57 människor! Jag bombade ett dagis med 34 barn så de utgör majoriteten av de jag dödat. Jag våldtog 11 kvinnor och mördade dom sedan. Resten är folk jag bara störde mig på. Ååååh vad jag ångrar mig!" POFF nu har Gud glömt allt det där och så får man komma till himlen ändå. Nej, jag gillar nog inte Gud...
    Har jag förstått det rätt i att du tror både på skaparguden och på ljusbringaren men ser Lucifer som den den guden som vill människan väl?
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?