Inpius skrev 2013-07-23 22:48:01 följande:
Vad skulle det vara för aktivitet, hade du tänkt? Ska det aktivt hålla högmässor? Det är snarare kristna som har behov av att hela tiden hålla på med grejer. Gilmore har snackar lite i radio, varit i tidningen och gästat podcasts när han blivit tillfrågad, men det är ju inte alls nödvändigt egentligen. Jag skrev en sammanfattande text om dess filosofi; inklusive en kort redogörelse om LaVey's familj och bakgrund blev det bara 8 A4-sidor. Det behövs inte massvis av tjocka böcker, ännu en gång är det för andra religioner, folk som känner behov av att se på papper vad de ska göra och vad de ska tro på
Klart det finns fler, men de är mer "underground" och - som jag uppfattat det - mer ute efter annat än en livsfilosofi, nämligen
1. Att skrämmas och verka coola och mörka
2. Ha en ursäkt att ligga runt, supa och skjuta upp heroin (okej, det var lite orättvisa exempel men du förstår vad jag menar)
Jag vet att de är organiserade och sånt, men de är ändå mer som en blandning av den kristna kyrkan och några vilsna gymnasieungar som bestämt sig för att träffas i mörka källare med tända ljus och leka Anden i glaset. Jag är rätt övertygad om att fler hört talas om COS än exempelvis ONA och liknande, för de är mer folk som vill vara mörka och creepy och "busiga". Å andra sidan, jag skulle behöva prata med dom för att förstå vad de är ute efter. Kanske de har en helt annan uppfattning om Bibeln och tror att Satan/Lucifer är god och Gud är ond? Inte för att jag skulle säga emot det, men jag tror inte på Bibeln i och med att den är en samling smörja som inte alls är vettig på något sätt. Bara som ett exempel: Gud skapade hela världen poff från ingenting men behövde ett revben för att skapa en sak till? Hur som helst, jag tycker inte att det baseras på mängden material utan snarare dess innehåll och kvalitet. COS är den enda officiella organisationen, det är min poäng.
För övrigt, ONA är knappast mer aktiva, de är nämligen tillbakadragna, väldigt "underground" och jag skulle nog likna dom vid typ Illuminati; tillbakadragna och underground med en "new world order"-attityd och knappt längre existerande mer än i rykten. Om de inte redan dött ut skulle jag tro att de snart gör det. Tänk på exempelvis Aleister Crowley, han var under sin tid mycket framgångsrik (på sitt sätt), många följde honom och han har onekligen satt en del spår. Men hur många är det idag som följer Thelema? Han är mer en symbol, ett fossil, i dagsläget men hans religiösa system är dött (okej, några kanske fortfarande följer det men de är så pass få i så jag skulle nog ändå påstå att det är utdött).
I och med att COS helt avfärdar Bibeln kan man nog inte påstå att de "vänt på den", det enda de gör är att säga "Den här boken är bara en massa nonsens, bara sagor, dessutom är dessa synder saker man inte alls borde undvika och och dessa regler är dumma".
Lite OT vill jag även tillägga att trots att jag inte gillar Bibeln (eller jo, på ett sätt, den är ju en rolig bok på samma sätt som andra böcker, men jag gillar inte generellt vad den representerar) så tycker jag att en del grejer i den är bra. Det finns absolut en del positiva element och bra "life lessons" i den, men allt det idiotiska drar ner den för mycket.
(jag ber om ursäkt om detta är osammanhängande eller om jag glömt något, jag börjar bli lite trött såhär på kvällen och gick in på Google för typ var tredje mening eller nåt för att kolla saker, exempelvis om Thelema, och försvann på Facebook och Twitter några gånger)
Men vad är poängen med COS? Om man är ateist och förkastar all religion varför känner man då ett behov av att använda sig av det symbolspråk som COS gör?
Varför är det viktigt att använda sig av Lucifer som symbol när man inte har något intresse av det han representerar. Varför detta behov av att göra en helt vanlig ateistisk och liberal ideologi till ett luciferianskt symbolspråk?
Vad är poängen? Gör man det för att provocera? Om ja varför bryr man sig ens om såna ytligheter och varför provocerar man då inte på riktigt istället? Vill man skada dom kristna så finns det betydligt mer saker man kan göra.
Du verkar hela tiden tro att satanism som inte dyrkar Lavey går ut på att vara cool, mörkt och ont. Allt det här är bara ytliga saker, varför tror du att man måste ha dom här behoven? Satanism handlar om en själv, inte om omvärlden. Det är tillbakadraget och "underground" för att det inte finns något intresse av att visa sig för omvärlden. Man tjänar ingenting på att visa sina aktiviteter öppet, man tjänar inget på att ställa upp i media. Det finns inget intresse alls av att missionera. Vad spelar det för roll om fler har hört talas om COS än ONA? Det är inte det som är det viktiga, inget blir mer korrekt bara för att fler vet om det. En död blir inte mer levande bara för att fler vet om att han levde. COS var ett projekt på 60-talets om idag knappt existerar, riktig satanism har alltid funnits och lever fortfarande. Ändå vill folk säga att det är Lavey som har rätten till att bestämma vad som är satanism och ej.
Sen handlar det om att Satan/Lucifer är god och Gud är ond, gott och ont är endast saker vi människor har hittat på. Det existerar inget gott och ont.
Vad vet du om ONA? Har du läst deras texter? Har du utövat deras ritualer? Har du haft kontakt med ordern? Hur kan du då säga att den nästan har dött ut?
Samma sak med Crowley, OTO är idag en betydligt mer levande grupp än vad COS någonsin har varit.