• Wolfclaw

Varför är vi rädda för satanism?

Under 80-talet blossade det under en kort tid upp en allmän satanism-skräck i landet. Hårdrocksgrupper anklagades för att uppmana till satanistiska handlingar och t o m ritualmord i satanismen namn. För ett tag sedan uppstod en liknande debatt här på FL där en tråd lite smått hysteriskt försökte påvisa hur satanismen höll på att få grepp om samhället och vissa hakade på.

Vad jag vet så har det till dags dato inte skett många (om ens några) mord i Sverige som kan kopplas direkt till satanistiska motiv. Även utomlands verkar det vara mycket ovanligt. De brott som kan kopplas till satanism verkar mest vara skadegörelse riktat mot kyrkor och utfört av vilsna ungdomar som lika gärna kunde slagit sönder en busskur.

Kollar vi sen hur många mord, illdåd och krig som genomförts i Guds och kristendomens namn (och även andra religioner) är bilden en helt annan.

Borde då inte vår egen etablerade religion vara det vi verkligen borde vara rädda för?

• Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?
  • Inpius
    mycketsaft skrev 2013-07-19 12:01:20 följande:
    Du tror på gud och djävulen, som att kristna, muslimer och judar också tror på det.
    Nej, enligt mig har de fel uppfattning
    Hail Satan!
  • amatullah99
    jaghopparhögt skrev 2013-07-18 20:53:44 följande:
    Varför avråder du folk från det?
    För att man kan få psykiska besvär samt skada människor och djur 
  • pannkakamedsystrar

Om man tror på djävulen, måste man tro på gud då också?

Phil Anselmo... FUCKIN A
  • Inpius
    amatullah99 skrev 2013-07-19 13:26:11 följande:
    För att man kan få psykiska besvär samt skada människor och djur 
    Var har du fått det ifrån? Det UNDERLÄTTAR psykiska besvär om något.
    Hail Satan!
  • mycketsaft
    pannkakamedsystrar skrev 2013-07-19 13:32:29 följande:
    Om man syftar på Lucifer/satan så måste man ju tro på gud med, men hittar man på en egen djävul kan man nog tro bara på den med..
    Inpius skrev 2013-07-19 13:12:03 följande:
    Nej, enligt mig har de fel uppfattning
    Alltså att du inte håller med dem eller tror du på en annan satan än den i bibeln/koranen?
  • jaghopparhögt
    pannkakamedsystrar skrev 2013-07-19 13:32:29 följande:
    Beror väl lite på vad menar med gud, jag tror inte på skaparguden som egen entitet. Jag tror inte på att det existerar två direkta motpoler på det sättet, jag anser att skaparguden snarare är den värld vi lever i som Lucifer är motpol till.
  • jaghopparhögt
    Inpius skrev 2013-07-19 16:08:51 följande:
    Nja nog har hon en poäng, det är inte ovanligt att kraftfulla ritualer leder till diverse problem.
  • Inpius
    mycketsaft skrev 2013-07-19 18:58:35 följande:
    Alltså att du inte håller med dem eller tror du på en annan satan än den i bibeln/koranen?
    Är inte det samma sak? Nej, jag håller inte med. Ja, jag tror på en annan version.
    Hail Satan!
  • amatullah99
    Inpius skrev 2013-07-19 16:08:51 följande:
    Jag försäkrar dig att jag vet mycket ,mycket mer än vad du anar och har varit med om vissa saker 
  • Inpius
    amatullah99 skrev 2013-07-20 04:54:54 följande:
    Jag försäkrar dig att jag vet mycket ,mycket mer än vad du anar och har varit med om vissa saker 
    Jag skulle mer än gärna ta del av dina erfarenheter, för hur det skulle leda till psykiska besvär övergår verkligen mitt förstånd.
    Hail Satan!
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?