• Wolfclaw

Varför är vi rädda för satanism?

Under 80-talet blossade det under en kort tid upp en allmän satanism-skräck i landet. Hårdrocksgrupper anklagades för att uppmana till satanistiska handlingar och t o m ritualmord i satanismen namn. För ett tag sedan uppstod en liknande debatt här på FL där en tråd lite smått hysteriskt försökte påvisa hur satanismen höll på att få grepp om samhället och vissa hakade på.

Vad jag vet så har det till dags dato inte skett många (om ens några) mord i Sverige som kan kopplas direkt till satanistiska motiv. Även utomlands verkar det vara mycket ovanligt. De brott som kan kopplas till satanism verkar mest vara skadegörelse riktat mot kyrkor och utfört av vilsna ungdomar som lika gärna kunde slagit sönder en busskur.

Kollar vi sen hur många mord, illdåd och krig som genomförts i Guds och kristendomens namn (och även andra religioner) är bilden en helt annan.

Borde då inte vår egen etablerade religion vara det vi verkligen borde vara rädda för?

• Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?
  • Inpius
    jaghopparhögt skrev 2013-07-19 00:50:58 följande:
    Har jag förstått det rätt i att du tror både på skaparguden och på ljusbringaren men ser Lucifer som den den guden som vill människan väl?
    Nu har jag visserligen inte läst hela biblen nyligen men såvitt jag vet var Lucifer en ängel, inte en Gud. Gud är väl den enda guden? Anyway, min poäng är att Gud vill att man ska ha ett pissliv för att få komma till himlen (Vad är ens så bra med himlen? Låter tråkigt där uppe) medan Satan står för att man ska få ha kul och njuta av livet med allt vad det innebär. Jag har för mig att förr var det t.o.m. syndigt att gå ut och dansa. Jag tror att jag hört det någonstans...
    Hail Satan!
  • Orcha
    Inpius skrev 2013-07-19 00:33:46 följande:
    Mer privat och mysigt. Gör du aldrig saker själv? Kollar på TV, skriver i forum, bakar...?
    Mjo...
    Jag gillar min ensamhet.

Utan att tro på övervakning.
    Varken hin, han eller dess församling.
    jaghopparhögt skrev 2013-07-19 00:49:23 följande:
    Det handlar inte om att följa en bok, det handlar inte om att leva på något särskilt sätt alls. Det handlar om att utveckla sig själv genom olika ockulta metoder.
    Det handlar inte om att hålla med några andra i en grupp, det handlar enbart om att man arbetar tillsammans med gemensamma metoder. Det handlar inte heller om övertygelse eftersom ingen vet vad som fungerar eller ej, man måste pröva sig fram.
    Målet är att utveckla sig själv och de uppfylls hela tiden.
    Detta låter däremot som en utvecklande livsstil. Sånt jag gjort i hela mitt liv.
    Jag är medelålders och har märkt, av erfarenhet, vad som är bra, vad som funkar och inte.
    Varför kalla det för når det inte är?
    Fan, det är att vara människa genom allt skit som man går igenom, liksom. Bra som dåligt.

Make love, not english quotes...
  • Inpius
    Orcha skrev 2013-07-19 00:58:49 följande:
    Mjo...
    Jag gillar min ensamhet.

Utan att tro på övervakning.
    Varken hin, han eller dess församling.

Precis. Ensamhet är trevligt
    Hail Satan!
  • Orcha
    Inpius skrev 2013-07-19 01:01:42 följande:
    Precis. Ensamhet är trevligt

Överens.
    Och, mycket.

(undrar vad som hände)
    Make love, not english quotes...
  • dennis02

De som har fört krig i religionens namn har ju knappast levt efter religionens kärleksbudskap. Att vara satanist däremot är att vända sig direkt till ondskan och anamma den medvetet. Jag har alltid tyckt att hårdrock och satanism är lite töntigt. Vill de briljera med att vända sig till den mörka sidan kan de ju åka till något krigshärjat land eller något land där människor svälter så får de känna på vad riktigt ondska är! Att posera på en scen med dödskallar och avhuggna grishuvuden är bara patetiskt.

• jaghopparhögt
    Orcha skrev 2013-07-19 00:58:49 följande:
    Detta låter däremot som en utvecklande livsstil. Sånt jag gjort i hela mitt liv.
    Jag är medelålders och har märkt, av erfarenhet, vad som är bra, vad som funkar och inte.
    Varför kalla det för når det inte är?

För att man använder sig av olika ockulta ritualer.
  • Inpius
    dennis02 skrev 2013-07-19 01:15:03 följande:
    De som har fört krig i religionens namn har ju knappast levt efter religionens kärleksbudskap. Att vara satanist däremot är att vända sig direkt till ondskan och anamma den medvetet. Jag har alltid tyckt att hårdrock och satanism är lite töntigt. Vill de briljera med att vända sig till den mörka sidan kan de ju åka till något krigshärjat land eller något land där människor svälter så får de känna på vad riktigt ondska är! Att posera på en scen med dödskallar och avhuggna grishuvuden är bara patetiskt.
    Fast musik och satanism och utseende har ju inget med varandra att göra. Jag lyssnar på typ black metal och klär mig i svart, ja, klätt mig så har jag gjort ända sedan mellanstadiet, musiken har jag älskat hela livet (sedan bebisålder) och det har inget med satanism att göra alls.
    Hail Satan!
  • jaghopparhögt
    Inpius skrev 2013-07-19 00:56:00 följande:
    Nu har jag visserligen inte läst hela biblen nyligen men såvitt jag vet var Lucifer en ängel, inte en Gud. Gud är väl den enda guden? Anyway, min poäng är att Gud vill att man ska ha ett pissliv för att få komma till himlen (Vad är ens så bra med himlen? Låter tråkigt där uppe) medan Satan står för att man ska få ha kul och njuta av livet med allt vad det innebär. Jag har för mig att förr var det t.o.m. syndigt att gå ut och dansa. Jag tror att jag hört det någonstans...
    Du får använda vilka ord du vill, gud eller ängel eller något annat.
    Men du tror alltså på båda entiteterna?
  • Inpius
    jaghopparhögt skrev 2013-07-19 01:19:55 följande:
    Du får använda vilka ord du vill, gud eller ängel eller något annat.
    Men du tror alltså på båda entiteterna?
    Tja, inte enligt den kristna definitionen/versionen i alla fall
    Hail Satan!
  • mycketsaft
    Inpius skrev 2013-07-19 11:32:40 följande:
    Tja, inte enligt den kristna definitionen/versionen i alla fall
    Du tror på gud och djävulen, som att kristna, muslimer och judar också tror på det.
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?