• Anonym (Företagare)

Anställd som alltid är borta

Ok, kan bli långt det här men jag behöver lite åsikter. Jag driver att litet företag, har tre anställda. Tjej 1 har jobbat här i fyra år, har två barn. Hon och maken delar på VAB och fp. Tjej 2 anställde jag för några år sen. Tjej 2 jobbade sex månader, sen berättade hon att hon var gravid. Jobbade tre månader till, sen gick hon på havandeskapspenning, sen fp när dottern föddes. Pappan tog inte ut en enda dag fp så hon var borta i 18 månader (plus två innan förlossning), totalt 20 månader. Tog in vikarie när hon var borta. Sen kom hon tillbaka, ville gå ner till deltid för att kunna hämta och lämna på förskolan (pappan kunde inte göra det). Ok, hon fick 75% tjänst och jag tog in en timanställd för att täcka upp hennes 25%. Under dessa tre månader vabbar tjej 2 26 dagar, hennes man tar inte ut en enda vab dag. Ofta går hon tidigt för att hämta barnet på förskolan för att hon är sjuk och sen blir hon hemma med barnet i två-tre dagar. Hon vill inte försöka jobba hemifrån dessa dagar för att hålla efter mängden jobb. Det gör att tjej 1 och jag får ta allt hennes jobb. Tjej 1 har rätt till övertidsersättning (naturligtvis) så företagets kostnader för detta har gått genom taket. När tjej 2 varit tillbaka på jobbet i tre månader berättar hon att hon är gravid i 12:e veckan. Kommer jobba 75% till en månad innan förlossning och sen vara ledig. Några veckor senare får hon reda på att hon ska få tvillingar och meddelar att hon kommer jobba till två månader före beräknad förlossning och att hon kommer ta ut full fp och troligen vara borta i 24 månader genom att inte ta ut alla dagar i veckan. Återigen, pappan kommer inte ta ut någon fp. Den timanställde vill inte gå upp till heltid så jag måste nu ta in och lära upp en ny vikarie. I sommar vill hon dessutom ta ut sex veckors semester, plus fyra fp veckor hon säger hon har kvar för första barnet. Hon går på semester på måndag och är ledig till sista veckan i augusti. Då kommer hon jobba i två veckor och sedan räknar hon med att gå på havandeskapspenning. Ok. Min fråga är då, kan jag bli av med henne på något sätt? Hon kostar mig enorma pengar och jag har inte råd att ha henne kvar. Hon är trevlig men inte oersättlig. Hennes konstanta vabbande gör det näst intill omöjligt att planera verksamheten. Hennes långa frånvaro nu ger mig merkostnader men ger åtminstone företaget lite lugn i och med hennes vikarie (som har vuxna barn). Jag känner mig elak men jag vill i te ha henne tillbaka i företaget, hennes familjeliv funkar bara inte här!

• Svar på tråden Anställd som alltid är borta
  • Anonym (jo)
    Anonym (mera) skrev 2013-05-31 18:48:52 följande:
    gör som alla andra. säg upp pga arbetsbrist och ta in en praktikant som kan jobba 40 timmar i veckan. sen efter 2-3 månader så anställer du. vad ska man göra när nån faktiskt inte respekterar arbetssysslorna nånting.

Man får inte ta in praktikanter när man varslat
  • Ponzi
    Anonym (jo) skrev 2013-06-01 13:42:39 följande:

Man får inte ta in praktikanter när man varslat
    Men företaget får ta in konsulter även vid varse, givet det inte rör sig om varsel av konsulter förstås ( tänker på ericsson som varslade 1000 personer varva majoriteten är konsulter) där knäckte man det problemet,

Jobbar själv inom konsultbranschen. och det finns fina genvägar där. Småföretagen kan genom konsultfirma ta in en ersättare för den personen, sedan visar det sig att konsulten är bättre, gör man en överrekrytering och ersätter den befintliga personen, enkelt att säga upp personen om man gör en omstrukturering av företaget och ändrar arbetsuppgifterna osv. det kan inte ens facket säga emot, detta görs även på stora företag och väldigt stora företag.
  • Moonis
    LunaLunatic skrev 2013-06-01 11:21:59 följande:
    När du anställer männen TS, tänk på att ställa frågor så du vet att de har samma inställning som din anställdas gubbe. "Anser du att hem och barn är kvinnans ansvar?" torde duga.
  • Virriga Vera
    Anonym (Arg!) skrev 2013-05-31 23:53:49 följande:

Varför är man en usel anställd för att man vabbar och tar hand om barn? Ditt inlägg är dem mest dömande jag läst. Såklart man ska få vabba. JA ta bryter mot lagen flera gånger om ifall hon avvecklar personen på de grunder hon har beskrivit. Hon kan bli stämd av att bara nämna det för den anställde. Det är sådana arbetsgivare som gör mig förbannad för de förstör för kvinnor!!!
    Hon är ingen usel anställd för att hon vabbar och har barn, men hon är en belastning för företaget för att hon är borta så mycket som hon är.
  • Plupp73

Jag tycker självklart att man skall kunna vara gravid, föda barn, vara f-ledig och vabba, men i rimliga mått. Någonstans får man också inse att arbetsmarknaden är arbetsgivarens idag, inte tvärtom. Vill man ha jobbet kvar får man också värna lite om det.

• Anonym (hur funkar det?)

Alltså dum fråga från min sida kanske, men vilka kostnader har man för en anställd som vabbar eller är föräldraledig? Betalar man sociala avgifter ändå, trots att man inte betalar personen någon lön? 

Min man jobbar i Danmark och där betalar hans arbetsgivare full lön när han vabbar eller är sjuk själv. Mycket lättare att få sparken där så han vill helst inte utnyttja detta. Tar ut semesterdagar istället när barnen är sjuka. Inte så mycket semester i sommar alltså.

• GrodanHopp
    Anonym (hur funkar det?) skrev 2013-06-01 18:01:22 följande:
    Alltså dum fråga från min sida kanske, men vilka kostnader har man för en anställd som vabbar eller är föräldraledig? Betalar man sociala avgifter ändå, trots att man inte betalar personen någon lön? 

Min man jobbar i Danmark och där betalar hans arbetsgivare full lön när han vabbar eller är sjuk själv. Mycket lättare att få sparken där så han vill helst inte utnyttja detta. Tar ut semesterdagar istället när barnen är sjuka. Inte så mycket semester i sommar alltså.

Japp! Man betalar sociala avgifter, arbetsgivar avgifter, semesterersättning, rubbet och får ingen motprestation.
  • Katarina2011

Men om hon har en deadline för ngt som måste vara klart en viss tid men hon inte gör de måste de ju ändå vara skäl till uppsägning. Kolla så att hon sköter sina deadlines i tid och gör hon inte de går hon gå, hon ska ju även sköta sitt jobb, de ska ingen annan göra!

• Hamingja

Min farbror råkade ut för precis det där, på sin lilla nystartade firma. Han anställde en kvinna som skulle ta hand om sekretararuppgifter, bokföring, växel etc.. Hon tackade honom genom att genast bli gravid och föda tre barn i följd, med alla de problemen som TS nämner - sjukskrivning under graviditeterna, föräldraledighet då det måste ordnas vikarie, VAB, ny graviditet... och dessutom var hon alltid trött på jobbet och uträttade inte mycket ens när hon var där. Hon körde hela hans lilla firma i sank!!! 

När han hade fått tillåtelse att driva en rörelse igen, anställde han endast män... och byggde upp ett riktigt lönande företag i kranuthyrnings- och skogsavverkningsbranschen, branschledande i hela länet!  

Svar på tråden Anställd som alltid är borta