• Pappautanbarn

pappa UTAN barn

Mamman har äntligen lyckats efter 5 år.
    Nu är barnen vända emot mig. Jag har kämpat och kämpat genom soc, advokater och domstol. Gemensam vårdnad är klubbat men vad är det värt när mamman lyckas vända barnen emot att inte vilja komma.
    Detta är ett problem som behöver uppmärksammas. Jag är ju inte ett enskilt fall utan det finns ju tusentals fall att läsa om bara man googlar. Jämställdhet pratas det väldigt mkt om. Lika löner oavsett kön, kvinnor till chefspositioner mm men i denna fråga är det ingen som sticker ut hakan. Så fort det blir vårdnadstvist så är domstolarna snabba med att ge ensam vårdnad till mamman. Skulle en pappa få ensam vårdnad då är mamman fast i tungt missbruk eller psykiskt otillräknelig. Annars är det i princip omöjligt. Sen är mamma alltid en mamma och pappa är alltid en pappa. Den stora frågan är vad det är för mamma egentligen som baktalar pappan och vänder barnen emot sin egen pappa bara för att man blivit lämnad. Det är jättetungt och jobbigt att bli lämnad av den man älskar, men inte att man använder barnen för att skada den andre. Det är bara barnen man gör illa. 
    Detta borde tas upp ordentligt av soc tanter, domstolar och dom borde öppna ögonen för att se världen som den är.  TYVÄRR!!

• Svar på tråden pappa UTAN barn
  • h8him
    Anonym (been there) skrev 2013-06-05 00:36:08 följande:
    Det finns ingen (lagfastställd)  tidsgräns för hur lång tid man har på sig att underteckna faderskapsbekräftelsen. Det som står i lagen är att soc/familjerätten har ett år på sig att _utreda_ faderskapet!
    Socialtjänsten brukar acceptera att vänta max 3 månader från barnet har fötts utan att starta en utredning. Enligt Socialstyrelsen ska en faderskapsutredning utföras skyndsamt och vara klar inom ett år efter att barnet har fötts, om inte särskilda förhinder finns.
  • Pappautanbarn

Rättssamhälle? Sicket skämt.
    Ringde Soc idag om att mina barn far illa hos mamman pga allt skitkastande på mig inför dom, problem som yttrar sig i skolan.
    Fick till svar att dom inget kan göra mer än att erbjuda samarbetssamtal. Rådde mig att ringa Tingsrätten och begära verkställighet. Så det är väl det jag får göra vilket kommer och ta några månader innan det blir förhandling och det gynnar ju inte barnen precis, då har mamman eller "Det" mer tid på sig att vända barnen ännu mer.
    Detta är en sån skandal för många pappor i samhället. Rätt har man, men ingen som vare sig bryr sig eller inte.
    För jävligt!!

• Anonym (hej!)
    Pappautanbarn skrev 2013-06-05 11:57:51 följande:

Ringde Soc idag om att mina barn far illa hos mamman pga allt skitkastande på mig inför dom, problem som yttrar sig i skolan.
    Fick till svar att dom inget kan göra mer än att erbjuda samarbetssamtal. Rådde mig att ringa Tingsrätten och begära verkställighet. Så det är väl det jag får göra vilket kommer och ta några månader innan det blir förhandling och det gynnar ju inte barnen precis, då har mamman eller "Det" mer tid på sig att vända barnen ännu mer.
    Detta är en sån skandal för många pappor i samhället. Rätt har man, men ingen som vare sig bryr sig eller inte.
    För jävligt!!

Men du gör helt rätt!!! Vet att det verkligen S*ger, men du gör allt du kan göra. Kämpa på TS!!! Några månader kan man reparera. År är svårare. Låt de erbjuda samarbetssamtal och struntar hon i det så kan du åberopa det sen i tingsrätten.
  • Anonym (been there)

För jävligt!!

Familjerätten har inget annat lagligt verktyg att erbjuda föräldrarna samarbetssamtal. De har inte tillgång till några tvingande åtgärder! Det är en myt att familjerätten kan ingripa med tvång då barn far illa!!
  • Anonym (hej!)
    Anonym (been there) skrev 2013-06-05 18:25:27 följande:
    Familjerätten har inget annat lagligt verktyg att erbjuda föräldrarna samarbetssamtal. De har inte tillgång till några tvingande åtgärder! Det är en myt att familjerätten kan ingripa med tvång då barn far illa!!
    Men tingsrättens dom är bindande om det skulle gå så långt att man begär ensamvårdnad pga att barnen far illa. När det gått så långt är det domaren som lägger upp en plan hur umgänget ska gå till och fungerar inte det då är det nog ensamvårdnad som gäller pga samarbetssvårigheter. Tror dock att det sällan går så långt kanske för att pappor ger upp innan eller att man faktiskt kommer överens. 
  • Anonym (Mamma M)

För jävligt!!

Detsamma gäller ju mammor i samma sits - o visst är det för jävligt, för det är barnen som blir lidande.

Men jag tycker ändå att du skall driva detta så långt du kan; har du en dom som mamman i detta fall bryter emot så ska du självklart begära verkställighet. Det må ta sin tid, men du kämpar ju iaf för ditt barn!
    Om du slutar att kämpa så visar du ju bara att mammans sätt fungerar.

Lycka till! 
  • Anonym (... 2)

Alla är inte emot pappor! Trots att mina barns pappa först försöker döda mig och sen struntade i sina barn så daltade domstolen med honom vid vårdnadstvist. De ville ge honom umgängesrätt trots att han inte vill veta av sina barn. Jag tror helt enkelt att både du och jag haft otur o träffat partners som är skräp. Har inte så mycket med kön att göra.

• Anonym (Mamma M)
    Anonym (... 2) skrev 2013-06-06 23:15:32 följande:
    Alla är inte emot pappor! Trots att mina barns pappa först försöker döda mig och sen struntade i sina barn så daltade domstolen med honom vid vårdnadstvist. De ville ge honom umgängesrätt trots att han inte vill veta av sina barn. Jag tror helt enkelt att både du och jag haft otur o träffat partners som är skräp. Har inte så mycket med kön att göra.
    Tänker just detsamma.

Trist när det oftast i dessa situationer lätt blir en könskamp - tänk om mammor och pappor i samma sits kunde hjälpa o stötta varandra, istället för att det ska kastas skit på än det ena o än det andra könet. 

Både män o kvinnor (mammor o pappor) - o framför allt barnen, sitter i orättvisa, omöjliga o eländiga situationer, men det gäller att veta vad som är ens rättigheter o kämpa så långt det går, även om jag förstår att det måste kännas hopplöst ibland.
    Att bli bitter är nog det värsta man kan bli.

Hade en pappa gjort samma sak, dvs vägrat att lämna ut barnet, så hade mamman suttit i precis samma sits.
    Försök att inte göra detta till en kamp mellan könen, utan tänk på alla som föräldrar.

• SVBk4rr1ng
    Anonym (... 2) skrev 2013-06-06 23:15:32 följande:

Hur kommer det sig att ni ens hamnade i en rättssal gällande barnen om pappan inte var ett dugg intresserad av dem??
  • Anonym (Hmm!)
    SVBk4rr1ng skrev 2013-06-06 23:35:21 följande:

Hur kommer det sig att ni ens hamnade i en rättssal gällande barnen om pappan inte var ett dugg intresserad av dem??
Svar på tråden pappa UTAN barn