• kaffeamanda

Varför inte potträna tidigt?

Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?

• Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?
  • molly50

För att det kanske inte alltid fungerar? Med sonen började vi då han var strax över året gammal,men han slutade ändå inte helt med blöjor förrän han var c:a 3 år.
    Nu håller vi på att försöka träna dottern som är 1 år och 9 månader och en enda gång har vi lyckats få henne att kissa på pottan. Hon verkar helt enkelt inte förstå vad det är hon ska göra där och man kan ju inte sitta i timtals på toaletten och vänta på att hon ska göra ifrån sig. 
    Jag tror att det är lite av en mognadsfråga också.

Det som till slut funkade med sonen var att köpa en extra,lite mindre,toaring att sätta ovanpå toaletten. Det tyckte han av någon anledning var roligare och lärde sig ganska snabbt vad han skulle göra på toaletten. Så vi ska nog försöka med den på dottern också.
    Problemet med henne är att hon ofta gör ifrån sig när hon sover. Och då är det inte lika lätt att hinna med och se.     

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Guldtrollsmamman
    skogsvitter skrev 2013-06-24 15:52:03 följande:
    Vi brukade ta med potta om möjligt, vid situationer där just toalett inte fanns tillgänglig (ytterst sällan, mest när vi var ute i naturen, då ena hade svårt att kissa i det fria). Finns väldigt smidiga resepottor. Detta är ju något som alla småbarnsföräldrar måste ta hänsyn till, oavsett när man tar bort blöjan helt. Bussar brukar förövrigt alltid ha toalett om det är långfärdsbussar, vad åker du för bussar som inte har toalett? Även i köpcentrum finns det alltid toaletter, och på motorvägar finns det med jämna mellanrum möjlighet att stanna. Men jag förstår att det är för mycket begärt att kolla upp sådana här saker, det är ju såklart mycket lättsammare för föräldern att barnen har äckliga blöjor på sig i flera års tid. Då behöver man liksom inte bry sig...

Jag upplever inte blöjor som äckliga och det har jag heller inte erfarenheten att mina barn har gjort. Däremot har jag erfarenheten att barnens förmåga att hålla sig trots nödighet blir bättre ju äldre de är. Visst finns toa i köpcenter o på rastplatser men ofta krävs det iaf ca en halvtimme innan man hinner fram till en. Av ren nyfikenhet undrar jag därför om riktigt små barn o bebisar klarar att hålla sig så länge? Många gånger jag har haft med mig typ 2-3 åringar som nyligen slutat med blöja har det blivit olyckor i byxorn i sådana situationer och det har barnet upplevt som obekvämt/obehagligt. Vilja bussar jag åker? Ja vanliga stadsbussar i linjetrafik, har aldrig sett någon med toa.
  • Annsiss

Men är det inte lite intressant att barn idag anses mogna klart senare än tidigare och visar mer ointresse för toalett. Tänker att blöjföretagen fått föräldrarna precis dit de vill med effektiva blöjor i stora storlekar.

• Guldtrollsmamman
    Annsiss skrev 2013-06-24 18:41:40 följande:
    Men är det inte lite intressant att barn idag anses mogna klart senare än tidigare och visar mer ointresse för toalett. Tänker att blöjföretagen fått föräldrarna precis dit de vill med effektiva blöjor i stora storlekar.

Eller så potttränar man senare nu för att det nu finns bra blöjor som alternativ. På samma sätt som vi drar nytta av andra moderniteter som gör våra liv lättare och/eller bättre? Egentligen behöver vi ju ganska få saker som företag erbjuder för människor klarade sig ju. Utan på stenåldern...
  • lens89

min dotter har blivit intresserad nu och hon är 2 år och 4 månader.. varför ska man stressa och pressa?

• skogsvitter
    lens89 skrev 2013-06-24 18:53:33 följande:
    min dotter har blivit intresserad nu och hon är 2 år och 4 månader.. varför ska man stressa och pressa?
    Det handlar inte om att stressa och pressa, det handlar om att vilja ta bort sådant som helt uppenbart hindrar deras normala utveckling. Tror du på riktigt att ditt barn inte varit mogen tidigare?
  • skogsvitter
    Guldtrollsmamman skrev 2013-06-24 17:35:23 följande:

Jag upplever inte blöjor som äckliga och det har jag heller inte erfarenheten att mina barn har gjort. Däremot har jag erfarenheten att barnens förmåga att hålla sig trots nödighet blir bättre ju äldre de är. Visst finns toa i köpcenter o på rastplatser men ofta krävs det iaf ca en halvtimme innan man hinner fram till en. Av ren nyfikenhet undrar jag därför om riktigt små barn o bebisar klarar att hålla sig så länge? Många gånger jag har haft med mig typ 2-3 åringar som nyligen slutat med blöja har det blivit olyckor i byxorn i sådana situationer och det har barnet upplevt som obekvämt/obehagligt. Vilja bussar jag åker? Ja vanliga stadsbussar i linjetrafik, har aldrig sett någon med toa.
    Det är alltså helt ok för dig att gå runt och vara ständigt nedkissad och alldeles kladdig i hela rumpan av bajs varje gång du bajsat..?
  • k girl

Men snälla Skogsvitter. På samma sätt som EC-föräldrar vet att det är dags att gå och kissa vet en blöjförälder när det är dags att byta blöja. Om barnet går omkring "ständigt nerkissad" är barnet vanvårdat.

• molly50
    k girl skrev 2013-06-24 19:25:33 följande:
    Men snälla Skogsvitter. På samma sätt som EC-föräldrar vet att det är dags att gå och kissa vet en blöjförälder när det är dags att byta blöja. Om barnet går omkring "ständigt nerkissad" är barnet vanvårdat.
  • molly50
    skogsvitter skrev 2013-06-24 19:10:59 följande:
    Det är alltså helt ok för dig att gå runt och vara ständigt nedkissad och alldeles kladdig i hela rumpan av bajs varje gång du bajsat..?

Men hur länge tror du att man låter barnet gå omkring med en våt och/eller bajsig blöja på sig egentligen?
    Likaväl som att man vet att man ska torka sig själv då man har varit på toaletten så vet man att man ska byta på sitt barn.  
Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?