• kaffeamanda

Varför inte potträna tidigt?

Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?

• Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?
  • chrissandra
    Rocket Mania skrev 2013-06-23 20:57:08 följande:
    Jag skulle säga i de allra flesta u-länder. Men även Indonesien, Indien, Thailand osv
    Har du sett hur de gör i Kina? 

De låter barnen bajsa på gatan, de har hål i byxorna.
    En man hade sitt barn på axlarna...du kan ju tänka dig hur det blev då barnet uträttade sina behov. 
  • Rocket Mania
    chrissandra skrev 2013-06-24 09:16:48 följande:
    Har du sett hur de gör i Kina? 

De låter barnen bajsa på gatan, de har hål i byxorna.
    En man hade sitt barn på axlarna...du kan ju tänka dig hur det blev då barnet uträttade sina behov. 
    Öh? Jaha?!
  • Rocket Mania
    Lilla Fjun skrev 2013-06-24 07:36:24 följande:
    Ställer då motfrågan: varför börja potträning barnet tidigt istället för att vänta in när barnet är redo? Med min förste pojk plockade jag bort blöjan dagen innan han fyllde tre år och sa bara att när man är tre år använder man inte blöja längre. Han hade aldrig tränat potta innan för varje gång jag föreslog det ville han inte. Skedde kanske fem olyckor under tre dagar sedan kunde han. Förra tisdagen vägrade min lille pojk ta på blöja 2 år 8 mån. Sedan dess är han utan. Första dagen skedde 5-7 olyckor, andra dagen 3 och nu kan han också. Väntar man in barnen så lär de sig snabbt istället för att under månader tampas med blöta byxor och kiss både på mattor och soffor och ute osv. Känns mycket smidigare tycker jag.
    För att barnet faktiskt föds redo Vissa vill helt enkelt ta tag i det från början, andra inte. 
  • chrissandra
    Rocket Mania skrev 2013-06-24 09:32:08 följande:
    Öh? Jaha?!
    Jag tycker inte det är särskilt fräscht att behöva kursa mellan bajshögar på gatorna.

Att man gör olika i olika länder är nog ingen nyhet. 
  • Gumsegumsan

därför att det kommer en tid när de blir äldre och det är lättare att vänja av dem vid blöja istället för att slå knut på sig nu när det redan är ett jäkla passande av andra orsaker. (sonen fyller ett år om tre veckor)

med storebror gick det utmärkt med blöjavvänjning ändå och vi kommer köra på samma koncept den här gången. 

• Gumsegumsan
    Rocket Mania skrev 2013-06-24 09:34:57 följande:
    För att barnet faktiskt föds redo Vissa vill helt enkelt ta tag i det från början, andra inte. 

mina barn har inte fötts så pass redo att de har kunnat tala om när de behövt göra ifrån sig, hållit sig borta från soffor/sängar/mattor när det varit i farozonen osv
  • Willowism

hade tänkt att börja tidigt för att slippa blöjorna. men så fick jag förlossningsdepression som jag ej fick hjälp med förrens när dottern var 8 månader, så lathet var dte inte men min ork gick till annat.

• MiniStark
    Jimman skrev 2013-06-23 19:38:40 följande:
    Inte ens vården rekommenderar att stressa fram blöjfrihet , det kan ge motsatt effekt enligt dom om det inte får komma i barnets egen takt ! Det handlar om urinblåsans mognad som skiljer sig mycket från barn till barn !

Nja, urinblåsans mognad är inte sant.. Senast för ett par månader sedan var detta i DN. www.dn.se/nyheter/vetenskap/barn-blir-torra-allt-senare Själv tycker jag att alla får göra som man vill..
Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?