Varför inte potträna tidigt?
Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?
Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?
För att jag inte vet bättre.
Tips tages tacksamt emot.
Har en (snart) 2 årig son och en 6 månaders. 6 månaders killen blir helt röd i asniktet när han bajsar. Och 2 åringen har vissa ljud för sig.
Så kom gärna med råd: hur ska jag göra för att potträna dem?
Vad fungerade för er? Hur började ni?
Ibland hjälper det inte att börja potträna tidigt.
Med båda mina pojkar har jag visat pottan innan 1-års ålder. Jag har låtit dom springa utan blöja så mkt som möjligt här hemma och har glatt torkat kiss på golvet och när dom kom på att nu känner jag att det är på gång så har jag satt dom på toa/potta.
Med första gick det jättebra ett tag sen fick han ett bakslag och vägrade att vara utan blöja (i samma veva som han började på fsk). Men sen en dag när han var 2 år och 7 mån så vaknade han en dag och vägrade ta på sig blöja. I samma veva började han att vakna på natten och säga till. Han var lätt att få blöjfri.
Med andra har det inte gått lika bra. Visade honom pottan innan 1-års ålder o satte honom på den. Han har fått springa lika mkt utan blöja som brorsan förutom att han vägrar att gå utan blöja. Han är drygt 3 år och vägrar vara utan blöja och kissa på toan/pottan. Försöker att "glömma" att sätta på blöjan vid blöjbyte men den lätta går han inte på. Den enda gången vi får honom att gå utan blöja är efter duschen. Då kan han gå utan ett bra tag, ända tills han känner att han är nödig. Antingen säger han till att han behöver kissa/bajsa o då erbjuder vi både toa och potta men han blir panikslagen och vrålar att han vill ha blöja. Eller så går han och hämtar en blöja själv.
Han testat med klistermärkemetoden men han vägrar, vi har testat att han har fått välja egna kalsonger som han har fått köpa. (han har minst 10 kalsonger i sin garderob men han till o med vägrar att testa dom.) Vi har testat med att han är en stor kille nu och stora killar har inte blöja, hans fsk har försökt på många sätt att få honom att testa toan, bla genom att försöka locka honom med att kissa tillsammans med sin bästa kompis.
Har frågat honom varför han inte vill kissa på toan/pottan och får till svar att han vill inte och att man kan ramla ner i toan. (alltså har han blivit skrämd på nåt sätt, hur vet jag inte).
Dom gånger han har gått utan blöja och det har hänt olycka så har vi avdramatiserat det och inte gjort nån stor affär av det. Det är sånt som händer och det går att torka upp, kläderna går att tvätta osv.
Just nu väntar vi in honom , att han ska vilja sluta med blöjan. Då jag nu väntar 3:an så har jag försökt med att bebisen kan väl få hans blöjor, men får till svar att bebisen får bara en blöja.
Jag vill inte tvinga honom och på nåt sätt skapa ett större problem. Vi hoppas just nu när han börjat på den stora avdelningen att han ska vilja sluta då han ser alla de andra gå utan blöja.
Därför att jag inte anser att det finns någon tillräckligt bra anledning. Enda anledningen jag kan se överhuvudtaget är miljöskäl. Men när det gäller värna miljön orkar jag faktiskt inte göra det precis hela tiden, jag åker bil ibland, köper nytt istället för begagnat inland, äter kött ibland osv för att jag tycker om det eller för att det är bekvämt. Samma sak med pottträning, jag gör inget särskilt utan mina barn börjar helt enkelt gå på toa. Det tror jag är enklast o bäst för både formning mig. Tror att man inte ska göra livet onödigt krångligt.
Alltså ni som kör EC. Jag undrar hur era liv ser ut. Är nu alltid på platser där det finns toa eller är lämpligt att kissa/bakas barnet i det fria? Själv befinner jag mig ofta i bil på motorväg, ombord på buss, i köpcentrum osv. På platser där det lätt kan ta en halvtimme att hitta lämplig kiss/bajsplats. Kan tom vara svårt för vuxen eller äldre barn att hålla sig. Fixar era små bländfria verkligen sånt?
Vi har inte orkat. Vi har haft dåligt med ork då sömnen varit sisådär, amningen superintensiv och dagsovandet länge krävde timtals promenerande dag in och dag ut. Nej, alla fina ambitioner på den fronten kändes mycket, mycket som överkurs. Men orkar man är det jättebra.