Varför inte potträna tidigt?
Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?
Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?
Inte redo? Innan engångsblöjan kom var de flesta barnen blöjfria innan de var ett år! Så har nog inget med att vara redo att göra, utan man tar det bekväma och väntar...
Varför infaller ens lathet i ämnet? Finns väl mycket annat man fokuserar på istället än just potträning. Jag har inte tränat min 13 månaders. Funderar ev på att kanske börja lite smått vartefter men det är absolut inget jag känner är jätte viktigt för tillfället.
Därför att jag inte rent ideologiskt tror på att stressa fram nåt som barnet inte är redo för. Jag väntade tills barnet självt valde att ta bort blöjan vilket inträffade strax innan 2 års åldern. Vi tig bort blöjan från en dag till en annan och han har sen den dagen ALDRIG kissat på sig. Mycket skonsam "metod" och mitt barn behövde i och med det aldrig uppleva misslyckanden i samband mef nån hysterisk potträning. Man kan ju vända på frågan, varför börja träna ett barn som inte har en hjärna som är migen nog att svara på "träning" är det prestige eller kanske lathet eller snålhet som gör att man inte orkar rodda med blöjor?
Och innan engångs blöjorna kom så va världen helt annorlunda än vad den är idag..
Alltså, jag har inte startat tråden för att moralisera på något sätt, utan är bara nyfiken. Ide flesta andra länder börjar man ju betydligt tidigare.
Inte ens vården rekommenderar att stressa fram blöjfrihet , det kan ge motsatt effekt enligt dom om det inte får komma i barnets egen takt ! Det handlar om urinblåsans mognad som skiljer sig mycket från barn till barn !
Fråga vården , det hjälper inte barnet att känna så tidigt i alla fall så dom enda som tjänar på det är i så fall föräldrarna som slipper köpa blöjor :)
Tror folk att barn kommer ut ur magen och inte kan kissa/bajsa utan blöja? Om man tar sig tid att läsa bebisen är det rätt enkelt att skippa blöjor helt och bara använda potta redan från dag 1. Att folk inte gör det har jag full förståelse för men på vilket sätt skulle det vara stressande för barnet att slippa kissiga/bajsiga blöjor?!